• starlight72

vill hjälpa min syster.............

Hallå alla! Min stora syster har 2 tvilling döttrar som fyller 14 nu i dagarna, och hon har stora problem med den ena av tjejerna. Jag vill så gärna hjälpa henne,för jag ser hur dåligt hon mår. Vet inte hur bara? Dottern håller på med hot å skobbar från skolan. Tyvärr har hon alltid haft lite svårt för sig i skolan och dom senaste åren har hon haft lite xtra hjälp i vissa ämnen men nu har det ballat ur totalt. Min syster har alltid ställt upp på sina barn, men alltid varit bestämd å rättvis.Min syrra har pratat med skolans kurator å lärare. hon har även ringt till BUP men eftersom dottern aldrig skulle gå dit så vet hon varken ut eller in! Härom dagen sa hennes dotter att hon ville sova över hos en kille som e 16 och har en egen lägenhet som tydligen soc betalar, och om hon inte fick det skulle hon gå ut å supa! Vad svarar man på sådant? Min syrra sa att hon inte ville att hon skulle göra något utav dessa saker, å då svarade hon inte! Tjejen e världens snällaste, det vet jag. Hon har alltid varit den som brytt sig om andra åredig hemma. Hon känns som en trasig och olycklig själ nu. Det är så svårt att se både min syster å systerdotter må så dåligt. deras pappa jobbar utomlands å kommer hem på torsdagar, men med honnom funkar det inte alls! Han blir svin arg å säger bara massa dumma saker till dom, istället för att försöka prata lungt med dom istället! Hennes tvilling syster försöker hjälpa så gott det går men hon vill inte lyssna på någon eller något! Snälla om nån har nått råd eller tips så snälla skriv! Mvh N.J

• Svar på tråden vill hjälpa min syster.............
  • ThisIsMe

Jag tror det bästa du kan göra för att hjälpa din syster är att hjälpa din systerdotter.
    Bor ni i närheten av varandra? Känner ni varandra väl du och tjejen? Du kanske kan vara ett stöd och en förebild för henne. Hon kanske kan få sova över hos dig någon gång så hon känner att det finns fler som tycker om henne och bryr sig. Du kanske kan hjälpa henne med skolan på något vis.

• Flickan och kråkan

Kurator/BUP är nog ändå det bästa. Finns det ingen vuxen som inte är mamma/pappa som hon har förtroende för på skolan som liksom kan lirka iväg henne. Jobbar på högstadiet och jag vet att man ganska ofta får gå den omvägen. Jag vet att många, framför allt flickor i tonåren, brukar tycka om skolsköterskan. Om hon inte vill gå till skolsköterakan så kanske ni kan prata med skolsköterskan för att se om hon på något sätt kan träffa henne och prata med henne. De gör ju hälsokontroller t.ex.

• ThisIsMe

Jag tänker på ordspråket "Det krävs en hel by för att fostra ett barn". Idag lever vi i så små kärnfamiljer att vi lätt glömmer att hela släkten är viktig för barnet. Jag tror du kan vara till stor hjälp. Hur är det med era föräldrar, kan de engagera sig? Det är så viktigt för barn, speciellt i den åldern, att ha en bra relation till så många vuxna som möjligt.

• ThisIsMe
    Flickan och kråkan skrev 2008-05-14 13:14:33 följande:
    Kurator/BUP är nog ändå det bästa.
    Håller absolut med! BUP kan vara helt underbara.
  • starlight72
    Svar på #3
    Tack för alla snabba svar!!! Jag å min systerdotter har alltid kommit bra överens men jag vet inte riktigt hur jag ska närma mig henne! Hon har ju blivit så tuff å annorlunda nu! Förut var hon som en ängel, varm kärleksfull och inte att glömma känslig! Det känns som hon har satt upp en stor mur runt om sig, en hård å envis utsida men någonstans där under är hon nog både rädd och osäker!Det känns som hon måste skydda sig från den hårda världen genom å bli tuff å hård själv så att ingen kan trampa på henne!Det är frustrerande å veta vad som finns under men inte kunna hjälpa henne. Hon umgås ju med helt fel folk å tror ju på allt dom säger för dom e några år äldre. Att tex soc ska fixa lgh till henne osv för det har ju den å den! Hon bryr sig inte om sin 7 åriga kusin ett dugg när vi kommer, och min dotter undrar ju varför hon inte ens kommer ås äger hej! Hon blir så besviken. Anledningen till att jag inte har pratat med henne är ju för att jag inte vill göra allting värre, man måste ju verkligen trippa på tå, annar kan ju helvetet bryta ut! Jag får nog fundera på detta lite till å kannske jag kommer på nått eller fler råd från er kanske! TACK igen för alla svar, det känns skönt. Mvh N.J
  • Flickan och kråkan
    starlight72 skrev 2008-05-14 13:35:07 följande:
    Svar på #3Tack för alla snabba svar!!! Jag å min systerdotter har alltid kommit bra överens men jag vet inte riktigt hur jag ska närma mig henne! Hon har ju blivit så tuff å annorlunda nu! Förut var hon som en ängel, varm kärleksfull och inte att glömma känslig! Det känns som hon har satt upp en stor mur runt om sig, en hård å envis utsida men någonstans där under är hon nog både rädd och osäker!Det känns som hon måste skydda sig från den hårda världen genom å bli tuff å hård själv så att ingen kan trampa på henne!Det är frustrerande å veta vad som finns under men inte kunna hjälpa henne. Hon umgås ju med helt fel folk å tror ju på allt dom säger för dom e några år äldre. Att tex soc ska fixa lgh till henne osv för det har ju den å den! Hon bryr sig inte om sin 7 åriga kusin ett dugg när vi kommer, och min dotter undrar ju varför hon inte ens kommer ås äger hej! Hon blir så besviken. Anledningen till att jag inte har pratat med henne är ju för att jag inte vill göra allting värre, man måste ju verkligen trippa på tå, annar kan ju helvetet bryta ut! Jag får nog fundera på detta lite till å kannske jag kommer på nått eller fler råd från er kanske! TACK igen för alla svar, det känns skönt. Mvh N.J
    Det är bara en FASAD! Tänk på det. Min erfarenhet av liknande beteende är att de är barn som inte vill annat än ha mycket närhet och att man ska "lägga sig i". Även om man inte får det intrycket i gensvaret
  • abnocto

Nu är det ju tvillingar och det gäller att vara rättvis. Kan du inte bjuda hem den ena en helg och den andra en helg för att bara prata coh kanske gå ut och fika. Nämn inte för mycket om problemen utan PRATA om allt så kankse det kryper fram mer och mer. Ibland behöver de bara uppmärksamhet för att lösa sina problem för tonåringar MÅSTE få bli sedda för att klara av livet (inte alla givetvis). Även om man hatar dem ibland ska man ge dem en kram och uppmuntra för i slutskedet hjälper det.

• Mia2oo7

hon är ju bara 14 år, kan man inte tvinga henne till bup?? hon är ju under 18?
    Det är ju skitsvårt att tvinga dit ngn som inte vill... jag vet.. men på något sätt.. hon är ju inte myndig.

Mamman är i en svår sits, med tvillingbarn. en bra och en som mår dåligt. kan ju händaatt även den som är den "duktiga" också mår lika dåligt men inte visar det. Vanligare än man tror. men vem lägger man ner energi på att hjälpa, jo den som är utåtriktad och "för jävlig".

håller med som någon skrev ovanför att de ofta vill att någon ska närma sej och bry sej.. men det tar otroligt långt tid att få dem att öppna sej. Liksom för den " duktiga" som sällan talar om att man mår dåligt för att man tycker föräldern har nog med det andra barnet.

Har hon inge favoritmusikgrupp hon vill lyssna på? köp biljetter till en konsert och låt henne gå med dej.. eller ngt annat intresse som du kan följa med på??

Ett bra tips är att du nu när hon slutar skolan för terminen ger henne ett brev och en upplevelse, i brevet så kan du skriva till henne att du sett och förstått att hon mår dåligt, men att du är glad över att hon klarat sej så bra trots allt. och att du därför vill ge henne en sak.

lycka till

• Bevabus

Hon kan lika gärna bara sitta med stängd mun när hon väl är hos BUP. Jag blev själv dittvingad en gång...hjälpte inte ett skit.
    Det var först när JAG SJÄLV ville dit som det hjälpte.

TS, som någon tidigare sa, det är "bara" en fasad. Det gick över för mig och det kommer gå över för henne. Men för mig gick det över tusen gånger lättare med BUP så om ni kan få med henne dig så är det superbra!
    Börja med att säga åt din syrra att ringa BUP och RÅDFRÅGA om hur man gör med en tonåring som egentligen inte vill dit.

Mia2oo7 skrev 2008-05-14 15:22:26 följande:
    hon är ju bara 14 år, kan man inte tvinga henne till bup?? hon är ju under 18?Det är ju skitsvårt att tvinga dit ngn som inte vill... jag vet.. men på något sätt.. hon är ju inte myndig.Mamman är i en svår sits, med tvillingbarn. en bra och en som mår dåligt. kan ju händaatt även den som är den "duktiga" också mår lika dåligt men inte visar det. Vanligare än man tror. men vem lägger man ner energi på att hjälpa, jo den som är utåtriktad och "för jävlig".håller med som någon skrev ovanför att de ofta vill att någon ska närma sej och bry sej.. men det tar otroligt långt tid att få dem att öppna sej. Liksom för den " duktiga" som sällan talar om att man mår dåligt för att man tycker föräldern har nog med det andra barnet.Har hon inge favoritmusikgrupp hon vill lyssna på? köp biljetter till en konsert och låt henne gå med dej.. eller ngt annat intresse som du kan följa med på??Ett bra tips är att du nu när hon slutar skolan för terminen ger henne ett brev och en upplevelse, i brevet så kan du skriva till henne att du sett och förstått att hon mår dåligt, men att du är glad över att hon klarat sej så bra trots allt. och att du därför vill ge henne en sak. lycka till
Svar på tråden vill hjälpa min syster.............