• oxytocin

Avstånd mellan köksbänkarna?

Ska inte göra om köket än på ett tag, men planerar lite ändå... Har ett U-kök som jag vill göra om till L-kök med köks-ö. Vet dock inte om det ryms. Hur stort avstånd bör man minst ha mellan bänkarna för att det inte ska kännas trångt?

• Svar på tråden Avstånd mellan köksbänkarna?
  • hally

Du tänkte bänkar mittemot varandra?
    Man brukar räkna absolut minimum 80 cm, men gärna mer.

• oxytocin
    hally skrev 2008-05-14 15:47:21 följande:
    Du tänkte bänkar mittemot varandra?Man brukar räkna absolut minimum 80 cm, men gärna mer.
    Ja, mittemot varann. Tack!
  • eleja

Dagens standard är minimum 1,20m

• oxytocin
    eleja skrev 2008-05-14 16:10:54 följande:
    Dagens standard är minimum 1,20m
    I så fall har vi 30 cm över till ön, så det går inte isf.
  • eleja

Man behöver ju inte följa standarden, om man absolut inte vill. Men ha den i bakhuvudet och försök skapa så mycket utrymme som möjligt runtom. Risken är att det känns trångt annars.
    men med vanligt 60-djup på skåpet blir säkert ok. Då får ni väl 105cm mellan bänkarna vad jag förstår. Jag skulle absolut inte vilja ha mindre än så kvar.

• Catz

Tänk på att du bör kunna ha en skåpalucka öppen och ändå kunna gå förbi utan att först behöva stänga luckan.

• eleja

Det köket känns ju som gjort för en köksö, det blir säkert jättebra.
    Jag brukar försöka tejpa upp storleken på det jag vill bygga på golvet, för att lättare kunna föreställa sig det.

Vad är det du vill ha köksön till? Är du i behov av mycket förvaring eller vill du kunna sitta vid barstolar runtom, hängyta liksom?

Jag skulle nog valt ett 60-djupt skåp om jag var ute efter förvaring (hur långt det kan var beror ju mycket på hur du har möblerat matplatsen). Annars finns det ju nuförtiden 40-djupa bänkskåp, då kan man ju låta bänkskivan skjuta ut 15-20cm på baksidan, så blir det mer som ett ställe där man kan sitta, det kan man ju även göra på sidan mot matplatsen, så att det är lätta att sitta längs två kanter.
    Då tänker jag mig att luckorna öppnas mot den sidan där diskbänken är, eller hade tänkt den vriden mot spisen?

• oxytocin
    eleja skrev 2008-05-15 13:13:01 följande:
    Det köket känns ju som gjort för en köksö, det blir säkert jättebra. Jag brukar försöka tejpa upp storleken på det jag vill bygga på golvet, för att lättare kunna föreställa sig det.Vad är det du vill ha köksön till? Är du i behov av mycket förvaring eller vill du kunna sitta vid barstolar runtom, hängyta liksom?Jag skulle nog valt ett 60-djupt skåp om jag var ute efter förvaring (hur långt det kan var beror ju mycket på hur du har möblerat matplatsen). Annars finns det ju nuförtiden 40-djupa bänkskåp, då kan man ju låta bänkskivan skjuta ut 15-20cm på baksidan, så blir det mer som ett ställe där man kan sitta, det kan man ju även göra på sidan mot matplatsen, så att det är lätta att sitta längs två kanter.Då tänker jag mig att luckorna öppnas mot den sidan där diskbänken är, eller hade tänkt den vriden mot spisen?
    Jag/vi har egentligen inte kommit jättelångt i mina funderingar, men det är nog främst förvaring jag vill åt, och att det blir mer öppet. Vet inte riktigt, men jag tror inte att vi vill kunna sitta runt ön. Tänkte att luckorna skulle öppnas mot diskmaskinen.

Allra helst önskade jag att vi bara kunde ta bort den utskjutande delen och ha det helt öppet, men vi behöver förvaringen. Funderat på att bygga en skänk av köksskåp på andra sidan köket istället, alltså väggen mot hallen. Hm...

Smart att tejpa upp formen på golvet! Det är ju så svårt att föreställa sig hur det kommer att bli.
  • eleja

Jo, men jag tror det blir bra som du har tänkt. Det bli säkert mysigt.

I så fall tycker jag ändå att du ska titta på IKEAs 40 djupa skåp till din skänk på andra sidan. Det borde man kunna få in utan att det blir för trångt. Du kan ju till och med sätta väggskåp med vitrinluckor också, så har du hur mycket plats som helst. Då kanske du t.o.m kan skippa ön.

• Zenobia

Vi ska ha en köksö i vårat pyttekök. Men det vi tänkt på är att tar nån ut disken ur diskmaskin och spärrar den vägen så gör det inget för köksön kan man gå runt.
    Så vad gör det om det finns andra vägar =)

Vårat kök är ungefär som erat, fast matdelen är mindre. Vi har tänkt ta bort bardelen och sätta en köksö ist.
    Sen kommer vi ha lådorna mot spisen och mot matplatsen.

Om du vill se våran ritning så kan jag försöka maila den =)

• oxytocin
    eleja skrev 2008-05-15 22:14:49 följande:
    Jo, men jag tror det blir bra som du har tänkt. Det bli säkert mysigt.I så fall tycker jag ändå att du ska titta på IKEAs 40 djupa skåp till din skänk på andra sidan. Det borde man kunna få in utan att det blir för trångt. Du kan ju till och med sätta väggskåp med vitrinluckor också, så har du hur mycket plats som helst. Då kanske du t.o.m kan skippa ön.
    Ja, jag får kolla upp det. Vill bygga om NU, men vi kan inte göra det än, men fördelen är ju att man hinner fundera ordentligt på hur man vill ha det.
  • oxytocin
    Zenobia skrev 2008-05-15 22:53:28 följande:
    Vi ska ha en köksö i vårat pyttekök. Men det vi tänkt på är att tar nån ut disken ur diskmaskin och spärrar den vägen så gör det inget för köksön kan man gå runt.Så vad gör det om det finns andra vägar =)Vårat kök är ungefär som erat, fast matdelen är mindre. Vi har tänkt ta bort bardelen och sätta en köksö ist.Sen kommer vi ha lådorna mot spisen och mot matplatsen.Om du vill se våran ritning så kan jag försöka maila den =)
    Ja, det vore kul att se ritningen. fl snabel-a fridabjorklund.com
  • oxytocin

Såg lite knasigt ut det där, men det är min mejladress som du kanske förstår.

• eleja
    oxytocin skrev 2008-05-18 09:42:05 följande:
    Ja, jag får kolla upp det. Vill bygga om NU, men vi kan inte göra det än, men fördelen är ju att man hinner fundera ordentligt på hur man vill ha det.
    Det är nog klokt, det är alltid bra att bo in sig och känna efter vad man verkligen behöver.
  • Zenobia

Det finns inga mått på ritningen men mellan diskmaskinen och köksön kommer det bli 100 cm och mellan spis och köksö kommer det bli 120.
    Köksön kommer vara 100X100. Vi har ritat med ett 2 60 cm djupa skåp på ena sidan av köksön och sen är det smalare skåp på andra sidan.
    Men jag mailar dig ritningen så får du se =)

Svar på tråden Avstånd mellan köksbänkarna?