• morsa06

När sluta med haklapp?

Min son blir 2 år i slutet av juli, undrar hur länge man ska använda haklapp på honom utan att det blir förnedrande.. eller förnedrande, men ja, ni kanske förstår vad jag menar. När han äter så tappar han ju en hel del mat både på sig själv och på kläderna så därför "måste" han ha haklapp. Eller ska man låta han söla och låta honom vara utan? Jag menar, han har inga problem med att ha den på sig men vill inte att andra barn som är och hälsar på ska tycka att han är barnslig eller så. Säkert en bagatellgrej, men jag bara funderade över det idag!

• Svar på tråden När sluta med haklapp?
  • Miss Lau

Vi har använt haklapp tills de varit ca 1 år. Sen har de spillt och tappat på kläderna under en period men de lär sig snabbt.

Personligen tycker jag det ser rätt bebisaktigt ut med 2-åringar med haklapp, men jag tror absolut inte att andra barn reagerar på det.

• morsa06

ok.. nä kanske inte andra barn, men deras föräldrar då.. är ju ännu värre nästan..

kanske ska sluta med den då! Tack för ditt svar

Miss Lau skrev 2008-05-14 14:54:28 följande:
    Vi har använt haklapp tills de varit ca 1 år. Sen har de spillt och tappat på kläderna under en period men de lär sig snabbt. Personligen tycker jag det ser rätt bebisaktigt ut med 2-åringar med haklapp, men jag tror absolut inte att andra barn reagerar på det.
  • JeanneDArc

Vi använder det fortfarande och hon 1½... håller inte alls med valmar. Poängen med haklapp är väl att slippa ha alldeles nerkladdade kläder efter varje måltid. Så om barnet inte klarar av att äta utan att kladda i de flesta fallen så är det väl smidigt att ha en haklapp? Om barnet inte själv reagerar så tror jag inte det är förnedrande. Det är ju något barnet är vant vid att ha på sig när man äter så jag tror ju lätt att du tänker på det mycket mer än barnet.

• morsa06

Ja, alltså sonen bryr sig aldrig om den, han försöker ta på den själv då vi ska äta. Men tänker bara på hur det ser ut i andras ögon som är och hälsar på. Vill inte att folk ska "tycka synd" om honom för att han snart är 2 och måste ha haklapp för att mamma inte orkar med all tvätt som blir Eller att andra, lite äldre barn ska tycka att han är barnslig eller så.

JeanneDArc skrev 2008-05-15 09:42:31 följande:
    Vi använder det fortfarande och hon 1½... håller inte alls med valmar. Poängen med haklapp är väl att slippa ha alldeles nerkladdade kläder efter varje måltid. Så om barnet inte klarar av att äta utan att kladda i de flesta fallen så är det väl smidigt att ha en haklapp? Om barnet inte själv reagerar så tror jag inte det är förnedrande. Det är ju något barnet är vant vid att ha på sig när man äter så jag tror ju lätt att du tänker på det mycket mer än barnet.
  • DKNY

Vår son är 17 månader o använder haklapp. Han tappar massor när han äter fortfarande. Ska väl tilläggas att jag inte är för lat att tvätta=)

• morsa06

Nä, jag är inte heller för lat men det är så trist när man tagit på rena kläder och man VET att vid nästa måltid så är dom skitiga igen. Hemma så kan han ju sitta utan kläder och äta, men vill inte göra det till en vana heller, att han ska måsta klä av sig vid matbordet, ingen annan gör ju det liksom Iofs så har ju ingen av oss haklapp heller så det spricker ju det också, men.. jaja, det ordnar sig väl

DKNY skrev 2008-05-15 09:57:12 följande:
    Vår son är 17 månader o använder haklapp. Han tappar massor när han äter fortfarande. Ska väl tilläggas att jag inte är för lat att tvätta=)
  • Alderia

Det beror ju helt på hur mycket barnet kladdar. Har han inte riktigt bemästrat ätandet än är det väl inget problem att behålla hakklappen ännu en tid? Det lär inte dröja mycket länge till ändå - och kom ihåg att väldigt få skolbarn har haklappen med sig till matsalen.

• morsa06

haha kul! Alltså han är jätteduktig på att äta med bestick, men det blir ändå en hel del utanför. Inte så att han kladdar medvetet som nån liten bebis utan det bara ramlar av skeden och ner på kläderna/golvet.

Alderia skrev 2008-05-15 10:09:56 följande:
    Det beror ju helt på hur mycket barnet kladdar. Har han inte riktigt bemästrat ätandet än är det väl inget problem att behålla hakklappen ännu en tid? Det lär inte dröja mycket länge till ändå - och kom ihåg att väldigt få skolbarn har haklappen med sig till matsalen.
  • Alderia

Jag tror verkligen inte att detta är något att göra en grej av. Min yngsta syster slutade med haklapp kring 2 1/2, mina bröder hade nog haklapp upp emot tre års ålder. Inte är det något att oroa sig för.

• S vali s

Förnedrande med hakllapp
    Oj, vår 2 1/2åring har hakklapp på sig ibland, lite beroende på vad det är vi äter och hur häg "spillfaktorn" är, dom gör likadant på dagis där hon går. Vissa dagar använder dom hakklapp för att skydda kläderna som när det är soppa eller spagetti o köttfärssås.
    Har liksom aldrig funderat över om det skulle vara förnedrande för barnet eller ej, kanske beroende på att min dotter inte bry sig ett skvatt om hon har haklapp eller ej på sig

Den late får brått när det blir kväll
Svar på tråden När sluta med haklapp?