• morsa06

När sluta med haklapp?

Min son blir 2 år i slutet av juli, undrar hur länge man ska använda haklapp på honom utan att det blir förnedrande.. eller förnedrande, men ja, ni kanske förstår vad jag menar. När han äter så tappar han ju en hel del mat både på sig själv och på kläderna så därför "måste" han ha haklapp. Eller ska man låta han söla och låta honom vara utan? Jag menar, han har inga problem med att ha den på sig men vill inte att andra barn som är och hälsar på ska tycka att han är barnslig eller så. Säkert en bagatellgrej, men jag bara funderade över det idag!

• Svar på tråden När sluta med haklapp?
  • morsa06

Nä, det gör inte min son heller, men vill inte att andra mammor eller andra barn ska titta snett!

S vali s skrev 2008-05-15 10:19:56 följande:
    Förnedrande med hakllapp Oj, vår 2 1/2åring har hakklapp på sig ibland, lite beroende på vad det är vi äter och hur häg "spillfaktorn" är, dom gör likadant på dagis där hon går. Vissa dagar använder dom hakklapp för att skydda kläderna som när det är soppa eller spagetti o köttfärssås.Har liksom aldrig funderat över om det skulle vara förnedrande för barnet eller ej, kanske beroende på att min dotter inte bry sig ett skvatt om hon har haklapp eller ej på sig
  • miniGrynet

Dottern är 20 månader, hon har haklapp om det är kladdig mat.
    Hon är duktig på att äta, men tappar självklart ibland.

Känns bättre att ha haklapp på än att ha en massa mat i knät och på kläderna.

Tycker att det har att göra med hur barnet klarar att äta, jag menar, jag tror inte att dom blir bättre på att äta om dom inte har haklapp på sig.
    Dom övar ju även med haklapp.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Alderia

Äsch, de flesta vet att barn är olika och det är verkligen inte konstigt med en två-åring med haklapp. Om någon nu mot all förmodan skulle titta snett är det den personens problem. Inte ditt, och absolute inte din sons.

• morsa06

Närå, tror inte att nån vuxen människa skulle titta snett på sonen, vore ju märkligt i så fall, men lite äldre barn, barn kan vara hemska ibland mot varandra!

Alderia skrev 2008-05-15 10:22:59 följande:
    Äsch, de flesta vet att barn är olika och det är verkligen inte konstigt med en två-åring med haklapp. Om någon nu mot all förmodan skulle titta snett är det den personens problem. Inte ditt, och absolute inte din sons.
  • MayaPiraya

men jösses, min tjej är år o 9 månader och har nästan alltid haklapp, har inte ens tänkt i dom banorna :)

• cicci85

Har aldrig tänk att det är förnedrade med hakklapp på barn!
    Sonen hade tills han va runt 2,5 år, då ville han inte längre ha det...
    hellre hakklapp än kläder med mat på!

• morsa06

nä, det är inte förnedrande, tycker inte jag heller, när dom är små och kladdar ofrivilligt! Men när dom är nästan 2 så är dom så medvetna och lägger märke till att mamma och pappa inte har osv. Nu är det ju många saker som skiljer vuxna från barn men detta är en grej. ville bara höra hur folk resonerar, men nu kan jag känna mig lugn

cicci85 skrev 2008-05-15 10:36:35 följande:
    Har aldrig tänk att det är förnedrade med hakklapp på barn! Sonen hade tills han va runt 2,5 år, då ville han inte längre ha det...hellre hakklapp än kläder med mat på!
  • Ylle

hoppsan då. vår tjej är 3½ år och har fortfarande hakklapp ibland, speciellt om det är mat som kladdar och ger svåra fläckar, men vill hon inte ha hakklapp så slipper hon, det blir en hel del fläckar men det är inte hela världen. på hennes dagis slutar dom med hakklapp när barnen flyttar till "storbarnsavdelningen" där dom i regel börjar när dom är 3.

• Lovali

Min son som blir 3 i augusti har oftast hakklapp just för att jag skall slippa tvätta en massa i onödan. Vad han tycker om det vet jag inte...han bryr sig alldeles säkert inte. Vad andra föräldrar tycker om det skiter jag helt i...
    Vid 3 år går nog gränsen för mig, då får han söla på bäst han vill men vid det laget sölas det nog inte så mkt längre. Redan nu är ofta hakklappen tom.

• emson

Vi hade gärna haft hakklapp ett tag till på vår 21 månaders son men han totalvägrar. Han drar i den och skriker som besatt tills vi tar av den. Han får spilla en del men jag måste säga att han har blivit mycket duktigare sedan han slutade.

• Tweedy

Vår son fyller 3 i augusti, han har fortfarande haklapp. Idag åt vi spagetti och köttfärssås, skulle inte vilja veta hur tröjan skulle se ut om han inte hade haft den på sig...

• Tant Green

Min tjej som blir 3 i augusti har haklapp de dagar som hon accepterar det, annars slipper hon.

• HeartsOnFire

Fråga honom när ni ska äta om han vill ha haklappen eller inte för han är stor nog att kunna bestämma det.

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Min son blir 2år i juli och han har haklapp ännu. Ibland glömmer vi och då säger han till. Han vill inte få maten på sig.

• morsa06

Sant! Man underskattar tyvärr de små liven ibland.. man tänker ju att han är så liten

HeartsOnFire skrev 2008-05-15 20:04:21 följande:
    Fråga honom när ni ska äta om han vill ha haklappen eller inte för han är stor nog att kunna bestämma det.
  • HeartsOnFire

Han är ju liten, men bara för att man är liten betyder det inte att man inte kan. Tänkvärt. =)

morsa06 skrev 2008-05-16 12:26:56 följande:
    Sant! Man underskattar tyvärr de små liven ibland.. man tänker ju att han är så liten
  • joos

Våran dotter är 3 och använder fortfarande haklapp hemma men inte på förskolan.

Svar på tråden När sluta med haklapp?