white cheese skrev 2008-06-11 10:45:17 följande:
Förkortningen för "vikariera" tycker jag är svår i skriftspråk...Det känns inte rätt med vare sig "vika" eller "vicka". Jag lutar lite åt "vikka", men jag gissar att det kanske kan röra upp känslor i en sån här tråd...?
[/citat]
mexisis skrev 2008-06-11 10:50:38 följande:
[citat]
Måste bara fråga, jag skriver cig och lab (och pres med ett s), är det helknasigt? Har aldrig tänkt på det innan jag läste cigg och labb i ett av inläggen ovan. Det ser ju vettigare ut med två g och två b
I de här frågorna har jag exakt samma uppfattning som språkrådet, så jag klistrar bara in vad de säger.
fråga
Hur skriver man kortformen för vikariera och vikariat: vika eller vicka, vik eller vick?
svar
Skriv vicka och ett vick.
Först fanns förkortningen vik. för vikariat. När den förkortningen började användas som ett ord, så var det naturligt att stava ordet på ett sätt som stämmer med svensk stavning: vick. Vare sig verbet vicka uppfattas som bildning till vick eller bildat direkt som kortform till vikariera, bör det också stavas på ett sätt som stämmer med svensk stavning: vicka. Vicka böjs vickar, vickade, har vickat.
Om man skriver vik och vika luras läsaren till ett uttal med långt i, och till att tro att det handlar om något annat.
fråga
Skrivs kortformen för legitimation leg eller legg?
svar
Det skrivs legg. Legg fungerar numera som ett eget ord med egen böjning: legget, flera legg, de där leggen. Andra ord som med tiden gått från förkortning till att bli självständiga ord är cigg (cigarett) och labb laboratorium).