• presens konjunktiv

Irriterande språkfel - nr 11

(Snor Redbits TS)

Vi kan väl inte klara oss UTAN "irriterande språkfel"?

Detta är en fortsättning på serien av trådar där vi som bryr oss ondgör oss över allehanda språkliga felaktigheter (och fnissar glatt åt språkliga tokigheter)!

Språkfel, stavfel, uttalsfel - alla varianter av språkvandalism som får våra ögon eller öron att vrida sig i plågor är välkomna!

Om tråden är seg kan man alltid roa sig med att läsa igenom www.avigsidan.com - en guldgruva för oss - fylld av mer eller mindre misslyckade språkliga akrobatismer!

Länktips:
    www.skrivihop.se
    www.sprakradet.se/frågelådan

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Svar på tråden Irriterande språkfel - nr 11
  • Tjatte
    giftgrodan skrev 2008-06-11 11:08:22 följande:
    white cheese skrev 2008-06-11 11:02:31 följande:
    Jag har också fått lära mig att "lab" är laboration och "labb" laboratorium. Men jag gissar att det finns flera uppfattningar i frågan.
    Hmm, försöker tänka på vad det står på skyltarna på sjukhuset. Jag tror det står Kem Lab faktiskt och det betyder ju kemiskt laboratorium.
  • giftgrodan

white cheese skrev 2008-06-11 10:45:17 följande:

Förkortningen för "vikariera" tycker jag är svår i skriftspråk...Det känns inte rätt med vare sig "vika" eller "vicka". Jag lutar lite åt "vikka", men jag gissar att det kanske kan röra upp känslor i en sån här tråd...?
    [/citat]
    mexisis skrev 2008-06-11 10:50:38 följande:
    [citat]
    Måste bara fråga, jag skriver cig och lab (och pres med ett s), är det helknasigt? Har aldrig tänkt på det innan jag läste cigg och labb i ett av inläggen ovan. Det ser ju vettigare ut med två g och två b
    I de här frågorna har jag exakt samma uppfattning som språkrådet, så jag klistrar bara in vad de säger.

fråga
    Hur skriver man kortformen för vikariera och vikariat: vika eller vicka, vik eller vick?
    svar
    Skriv vicka och ett vick.

Först fanns förkortningen vik. för vikariat. När den förkortningen började användas som ett ord, så var det naturligt att stava ordet på ett sätt som stämmer med svensk stavning: vick. Vare sig verbet vicka uppfattas som bildning till vick eller bildat direkt som kortform till vikariera, bör det också stavas på ett sätt som stämmer med svensk stavning: vicka. Vicka böjs vickar, vickade, har vickat.

Om man skriver vik och vika luras läsaren till ett uttal med långt i, och till att tro att det handlar om något annat.

fråga
    Skrivs kortformen för legitimation leg eller legg?
    svar
    Det skrivs legg. Legg fungerar numera som ett eget ord med egen böjning: legget, flera legg, de där leggen. Andra ord som med tiden gått från förkortning till att bli självständiga ord är cigg (cigarett) och labb laboratorium).
  • giftgrodan
    Tjatte skrev 2008-06-11 11:10:56 följande:
    Hmm, försöker tänka på vad det står på skyltarna på sjukhuset. Jag tror det står Kem Lab faktiskt och det betyder ju kemiskt laboratorium.
    Jag gissar att det är lite skillnad. "Labb" är ett vardagligt ord för laboratorium, medan lab i kem lab är en förkortning.

(Som vanligt uttrycker språkrådet det bättre än jag...)

"Det vardagliga eller något jargongmässiga ord som ursprungligen var en förkortning för laboratorium bör skrivas labb, eftersom det numera fungerar som ett eget ord med egen böjning: labbet, flera labb, de där labben.

Om man däremot avser att återge en förkortning som skall utläsas laboratorium, måste man skriva lab. med punkt, för att visa att man har förkortat ordet."
  • Sadie

Vad lustigt! Jag har aldrig tänkt på att skilja på laboration och laboratorium i förkortningen (var det en korrekt mening, den lät konstig?). Tycker också att cig ser jättekonstigt ut medan jag nog skulle skriva leg istället för legg. Gissar att det är för att man sett förkortningen leg. så många gånger?

• Flutterby

Senaste Lidlreklamen: "Kosta vad det kosta vill, spare no "spense"!" Vad fan är "spense" för något? Eller ska det föreställa att gubbstrutten är onykter och sluddrar?

• Trinity78
    Flutterby skrev 2008-06-11 12:54:33 följande:
    Senaste Lidlreklamen: "Kosta vad det kosta vill, spare no "spense"!" Vad fan är "spense" för något? Eller ska det föreställa att gubbstrutten är onykter och sluddrar?
    TACK för att nån annan också reagerat på detta!! Sambon bara tittar konstigt på mig när jag spyr galla över denna reklam!
    If life hands you lemons, don't bother making lemonade... just pelt them at someone else!
  • Pormoicheia

Dom menar inte "spence" som dålig engelska som bör vara "spences" som i sin tur "är" (?) förkortning/slang av expences.

• Pormoicheia
    Pormoicheia skrev 2008-06-11 13:06:33 följande:
    Dom menar inte "spence" som dålig engelska som bör vara "spences" som i sin tur "är" (?) förkortning/slang av expences.
    Expenses stavas det kanske förresten...
  • Flutterby
    Pormoicheia skrev 2008-06-11 13:06:33 följande:
    Jo, det är klart att det rätta uttrycket är "Spare no expense(s)" just därför är den så himla kass!
  • Flutterby
    Trinity78 skrev 2008-06-11 13:02:00 följande:
    TACK för att nån annan också reagerat på detta!! Sambon bara tittar konstigt på mig när jag spyr galla över denna reklam!
Svar på tråden Irriterande språkfel - nr 11