• Zeo

Blir så trött på vissa ssk!!!

Ja ssk är viktiga och behövs men de är inte viktigare än någon annan.
    Läste precis en tråd där en ssk påstod att en obehörig lärare kan jobba som lärare men att en obehörig ssk inte kan jobba som ssk.
    De som skriver att ssk har sådant ansvar och är viktiga än alla andra.
    Jag hävdar bestämt att en uska kan göra ssk:s jobb. Inte lika bra men de kan.
    Jag har jobbat på avdelning med få ssk:or och det funkade fint. Det som behövs är en ssk:s delegering men den faktiska kunskapen kan likväl en uska ha. Så skulle sjukhusen vilja skulle de klara sig utan ssk. Jag säger inte att det skulle bli bra men det skulle gå.
    Jag vill bara säga att kom ner på jorden ssk:r ni är viktiga men inte livsviktiga.

• Svar på tråden Blir så trött på vissa ssk!!!
  • Fru U

Nja, jag föredrar nog att en person med utbildning i medicin räknar ut hur medicin ska blandas (tex antibiotikadropp mm), men i övrigt håller jag med dig

För fick uskorna göra mycket mer än idag (tex ge intramuskulära injektioner)

Live and let live
  • Zeo

Ja jag menar inte att det är önskvärt men blir bara så trött på alla som tycker ssk är viktigare än alla andra yrkesgrupper. Alla jobb behövs och är lika viktiga.

• mandelbaum

Nu är jag osäker på vad begreppet "obehörig" egentligen innebär, sjuksköterskor har ju som bekant legitimation som gör dem behöriga. Men när jag läste min sjätte termin på sjuksköterskeskolan så fick jag arbeta som sjuksköterska eftersom det fattades personal. Då var jag ju "obehörig" kan man säga.

Nu vet jag ju inte vilken annan tråd du läst, och vem som påstått vad, men jag tänkte ändå dela med mig av min erfarenhet,

• Älgen

Ssk är inte bättre än andra yrken så som usk, läkare, lärare, brandman osv. Men däremot kan inte usk göra syrrejobbet. Visst kan man lära vem som helst att ge en intramuskulär injektion eller sätta en nål men det är ju mer en syrra gör än så. De har djupare kunskaper om usk och att jämställa de två yrkena är ju bara löjligt. Som att tro att syrra skulle kunna vara kirurg bara för att hon kan sy!

• Fru U

Fast det har visat sig att tex en röntgenssk är bättre på att se vad som är fel på en röntgenplåt än en nyutbildad röntgenläkare, så i en del fall är erfarenhet överlägset utbildning

Live and let live
  • Älgen
    Fru U skrev 2008-05-14 17:00:43 följande:
    Fast det har visat sig att tex en röntgenssk är bättre på att se vad som är fel på en röntgenplåt än en nyutbildad röntgenläkare, så i en del fall är erfarenhet överlägset utbildning
    Självklart är det så! Vården vilar på vetenskapligt bevisad och beprövad erfarenhet så bägge delarna behövs. Ingen är bra vid första sticket eller operationen.
  • Zeo

det var en tråd där en skrev att vem som helst kunde jobba som lärare, i nödfall men att ingen kan jobba som ssk i nödfall.
    det var det jag vände mig emot.
    och menar att en annan kan göra ssk jobb dock att det inte är bra men det går.

• Jagvetmest

Kära Zeo: Nu är du ute och cyklar rätt så rejält. Att ha ett visst yrke innebär inte att kunna utföra en serie handgripliga sysslor. Jag menar tycker du verkligen att alla med lite sunt förnuft kan arbeta som psykolog oxå- allt de gör är ju att lyssna på folk, klarar väl vilken idiot som helst? Eller att de som är duktiga på att spela dator även kan landa passagerarplan? Förskollärare dom passar ju bara barn.. Listan kan göras lång. Urdumt resonerat anser jag.

• Lotlas
    Älgen skrev 2008-05-14 16:58:14 följande:
    Ssk är inte bättre än andra yrken så som usk, läkare, lärare, brandman osv. Men däremot kan inte usk göra syrrejobbet. Visst kan man lära vem som helst att ge en intramuskulär injektion eller sätta en nål men det är ju mer en syrra gör än så. De har djupare kunskaper om usk och att jämställa de två yrkena är ju bara löjligt. Som att tro att syrra skulle kunna vara kirurg bara för att hon kan sy!
    Fast det är ju samma sak som att säga att vem som helst kan vara lärare, bara den kan läsa?! Vilket inte stämmer. Alltså: Utbildning behövs och är nödvändig för att kunna utföra yrken som lärare, ssk, läkare, psykolog m fl.
  • Love4cats

Alla behövs och är lika viktiga men visst ts jag läste den kommentaren också och då sätter man sig på väl höga hästar. Men gör inte alla grupper det. Tror sig vara helt oumbärliga. Jag tror de allra flesta har stött på de man tror fått sin behörighet via ett flingpaket eller en telefonist som inte passar i sitt jobb eller en barnskötare som inte alls har tålamod med barn. Helt enkelt människor med väl stort ego. Det finns mammor som är så och mammor som inte är så och även icke-mammor för den delen. Det finns hund eller kattägare som tror att de vet allt för att de just har det djuret. Men ingen är oumbärlig, åka behövs på sitt sätt .

*Allt har sin tid *
Svar på tråden Blir så trött på vissa ssk!!!