• lövet2

Ta ihjäl fluglarverna utan att döda komposten?

I vår kompost härjar just nu tusentals maggotar (fluglarver). Det är som ett böljande hav av äckliga vita larver, och om några dagar förvandlas de till stora fula spyflugor. Jag skulle gärna förhindra det, för dels uppskattar nog inte grannarna att invaderas av spyflugor och dels går komposten knappt att använda i så fall.
    Men finns det något att sätta i komposten som åtminstone minskar antalet levande larver? Något som inte förstör själva komposten ...

• Svar på tråden Ta ihjäl fluglarverna utan att döda komposten?
  • alla signaturer upptagna

Den är inte för sur då ? I min hade jag oxå såna när jag hade men orkade inte fortsätta med den. men om du blandar i mer torrt kanske?annars får du tända en liten eld i den för maskarna ligger väl djupt? nä har ingen aning faktiskt bara tröttsvammlar

• lövet2

Tack för tipsen! Kanske det skulle gå att täcka över på något vis?

*tänker så det knakar*

• lövet2
    EKJ76 skrev 2008-05-14 22:59:17 följande:
    Jag gissar att det är för blött, köp en säck spån och blanda i
    Gillar de inte när det blir torrt?
  • Rigmor Mortis

Jag vet inte om de försvinner, men en lagom torr kompost brukar inte få fluglarver till att börja med. Det är ju värt ett försök i alla fall... ha som regel att alltid täcka matavfall med strö så blir det mindre tilltalande för flugor.

• lövet2
    EKJ76 skrev 2008-05-14 23:09:02 följande:
    Jag vet inte om de försvinner, men en lagom torr kompost brukar inte få fluglarver till att börja med. Det är ju värt ett försök i alla fall... ha som regel att alltid täcka matavfall med strö så blir det mindre tilltalande för flugor.
    Det är samma sak varje vår; när komposten tinar upp, så kommer fluglarverna ...

ja det stod ju på odla.nu med att om man fick larver så täck dem bara med lite jord

eller så får du sälja till fiskare

• Hädvigg

"Flugor trivs inte i kompost
    Fluglarver dör vid en temperatur över + 43o C. Om vita fluglarver syns i komposten,
    vänd in dem med spade i kompostens hetaste mittdel. Om detta inte
    hjälper, kan för bekämpning av flugorna användas ett bekämpningsmedel, pyretrin,
    som sönderfaller i naturen. Pyretrin saluförs av trädgårdsaffärer bl. a. som
    Biobesprutningsmedel."

www.porvoo.fi/easydata/customers/porvoo/files/tekninenpdf/kompost.pdf

• lövet2
    Hädvigg skrev 2008-05-15 14:09:39 följande:
    "Flugor trivs inte i kompostFluglarver dör vid en temperatur över + 43o C. Om vita fluglarver syns i komposten,vänd in dem med spade i kompostens hetaste mittdel. Om detta intehjälper, kan för bekämpning av flugorna användas ett bekämpningsmedel, pyretrin,som sönderfaller i naturen. Pyretrin saluförs av trädgårdsaffärer bl. a. somBiobesprutningsmedel."www.porvoo.fi/easydata/customers/porvoo/files...
    +43 grader? Hm, då är det bra att torka och värma bort dem alltså? Måste försöka hinna göra det efter jobbet, för nu springer tiden i väg och det börjar vara bråttom!
  • Hädvigg

ja, jag tror som EKJ76 att din kompost är för blöt.

I länken som jag klistrade in finns massor om kompost, kanske hittar du mera tips där?

• Stugmamman

Vi hade samma problem. Vi läste i vårt komposthäfte och insåg att vi inte hade blandat i torrt material utan bara lagt alla matrester på hög. Blött, mögligt och fluglarver. Vi hällde i allt torrt som vi krattat ihop i trädgården. Löv, fjolårsgräs och vissnade växter ur rabatten. Blandade runt ordentligt och luftade. Nu är det en jäkla fart där. Det står en rökpelare upp ur den när vi öppnar, det luktar fräscht och det är mycket mindre fluglarver.

Lycka till!

• lövet2

Nu har jag varit ut med tidningspapper och täckt över hela sörjan av larver. Sedan tänkte jag låta alltihop vara i några dagar innan jag öppnar och kollar igen. Förhoppningsvis ger det resultat av något slag. Jag håller er uppdaterade!

• Stugmamman

Men att täcka dem... vad skulle det göra för skillnad?

Du måste få fart på komposten så den börjar brinna. Ner med torrt strömaterial allt du kan hitta. I värsta fall strimla tidningspapper och vänd ner (glöm inte att ta bort häftklammrarna). Gräv runt med en grep så du får ner syre i botten.

• lövet2
    Stugmamman skrev 2008-05-15 20:48:22 följande:
    Men att täcka dem... vad skulle det göra för skillnad? Du måste få fart på komposten så den börjar brinna. Ner med torrt strömaterial allt du kan hitta. I värsta fall strimla tidningspapper och vänd ner (glöm inte att ta bort häftklammrarna). Gräv runt med en grep så du får ner syre i botten.
    Jag såg i en av länkarna att de tipsade om att täcka över med sågspån, strö eller tidningspapper. Fluglarverna har varit så flitiga att det liksom bara finns botten kvar i komposten. De har ätit sig nedåt i en väldig fart.
    Jag skulle ha velat köpa strö i stället, men jag hinner inte innan det blir flugor av dem ...
  • Rigmor Mortis

Torra löv, torrt gräs (inte färskt, det är för kväverikt och det är kolrikt du behöver) - allt torrt växtmaterial du kan hitta funkar fint.

• Stugmamman

Jo fast just de menar nog att täcka över komposten så att flugorna inte hittar ner för att lägga ägg men nu har du ju redan fluglarver.

Varje gång du lägger matrester i komposten ska du täcka detta med strö, tidningsremsor,sågspån eller annat torrt och kolrikt så att det alltid ligger varvat. Viktigt att lufta regelbundet med en grep el likn.

Har du inget från trägården att stoppa ner i komposten så den kan bli fart och larverna bränns?

• lövet2

Så här gick det till slut:
    Jag täckte med tidningspapper och lät komposten vara i en vecka. När jag öppnade igen hade larverna ätit upp tidningspapperet och mådde alldeles förträffligt. Dags för en ny strategi!
    Vi höll på att räfsa gräsmattan, så jag slängde i en hink kompost varannan dag, rörde om och täckte med några cm torrt gräs, löv, barr mm. Så där höll jag på i 2 veckor. Sedan började flugorna dyka upp. Jag uppskattar att jag lyckades få bort ca 90% av fluglarverna innan det blev flugor av dem, så jag är rätt nöjd. Det blev ett hanterligt antal i alla fall!

• Rigmor Mortis

Skönt att de är väck nu! Fortsätt blanda upp matrester och annat kväverikt med torrt växtmaterial och lufta, lufta, lufta, så får du en välfungerande kompost

Svar på tråden Ta ihjäl fluglarverna utan att döda komposten?