• Mariina

Vad ska jag ha för kattungelåda? Papper eller trä?

Vad kan man ha för låda till mamman att flda sina ungar i, och som dom ska bo i de första veckorna? Kan man ta en papperskartong eller ska man bygga en av trä? Hur har ni gjort? HAr ni bilder på nån låda?

• Svar på tråden Vad ska jag ha för kattungelåda? Papper eller trä?
  • AlexiaGiulia

Jag har tagit en bananlåda funkar jätte bra... Handdukar i botten å ett örngott överst så dom inte fastnar med sina små klor.

• skorpionen80
    AlexiaGiulia skrev 2008-05-14 22:14:20 följande:
    Jag har tagit en bananlåda funkar jätte bra... Handdukar i botten å ett örngott överst så dom inte fastnar med sina små klor.
    Från ekologiska bananer då? De vanliga innehåller ju gifter efter besprutade bananer...
  • Ceropegia021

vi hade en gammal plastlåda från ikea som var monterbar, fyra sidor och en botten. Den va ca 80 * 40 cm och den bäddade vi med ett ihopvikt påslakan som man får byta lite eftersom. När kattungarna började vilja klättra ur, så tog vi bara bort en sida av lådan.

Har någongång haft en vanlig pappkartong som vi bäddat på samma sätt, som vi senare klippt bort ena sidan på.

När ska mamman föda om man får vara nyfiken?

• Horst

Skulle inte använt trä pga risken för "spinkar". Plast eller kartong blir väl bra.

• Mamma till R o A

Sambon snickrade ihop en jätte fin låda. Tyvärr så hittar jag ingen bild på lådan. Men vi hittade byggbeskrivning på den här sidan ellekarrs.se/kattlada.htm

Banankartonger ska man absolut inte använda, kartongen kan innehålla gift.

• Mariina

Tack för svaren. :)
    Det blir nog att jag bygger en låda tror jag.
    Hon ska få i mitten av juni.

• Tummelisa06

Du har ingen kattbur som du kan bädda i.. om du tar bort gallret blir de ju perfekt..

• Rauur

Våran katt ska också snart få :) Eller, snart och snart, jag har egentligen ingen aning men till sommaren iallafall!

Hur kan man veta ungefär hur långt gången dom är ?

• Majsan70

Vi hade en vanlig flyttkarton som vi skurit till med öppning och med ett litet tak. Den stllde vi i garderoben, men där ville hon inte vara, så vi flyttade den till vardagsrummet där allt händer. Så kunde hon alternera mellan garderoben som vi bäddade i samt vardagsrummet.

• Mariina

Alltså, nu ska ju halva tiden ha gått och hon har verkligen ilröda tuttar och dom är stora men hennes mage växer ju inte. Varför? Är hon inte dräktig kanske?

Svar på tråden Vad ska jag ha för kattungelåda? Papper eller trä?