• MalinEddie

Ger ni bara ekologiska vindruvor till era barn?

hej!
    Läste i nån föräldratidning att vindruvor blir mkt besprutade och även om man sköljer de så finns det kvar i druvan, man vet nu inte hur detta påverkar barn..
    Min dotter älskar vindruvor(och jag också) men där jag bor finns det inte tillgång till ekologiska sådana(som då ej är besprutade) men efter jag läste detta känns det dumt att ge henne de andra.
    Hur har ni gjort med vindruvor, vanliga eller ekologiska?

• Svar på tråden Ger ni bara ekologiska vindruvor till era barn?
  • morsa06

vanliga. min son älskar dom och jag har aldrig märkt att det har haft nån inverkan på hans hälsa eller så! Magen har det inte varit några problem med, inga utslag eller nåt heller!

• Jeanikee

Vi äter vanliga vindruvor och vanliga frukter...

Var den du är det finns redan så många andra
  • Lovali

Vanliga får dom, dom älskar det. Vindruvor är ju inte pangbilligt i vanliga fall så jag undrar vad ekologiska skulle kosta?! Troligen för mkt enligt mig iaf.
    Jag brukar skölja dem NOGA eller tom blötlägga dom ett tag & sedan skölja.

• MalinEddie

Ok, skönt att höra..
    Hon älskar dom ju så jag vill ju fortsätta ge dom.

• Solano

Vi gör också som lovali. Vi blötlägger dem ett tag ev byter vatten en gång under tiden och sköljer av dem innan vi äter dem.

• Rigmor Mortis

Finns det ekologiska? Det hade jag köpt om jag bara hittat (inte bara för hälsans skull utan för miljöns)

• canmamma

Vi kör ekologiskt hemma, men det gör mig inget om sonen äter annat ibland. Jag tänker att merparten av vad han får i sig är något så när giftfritt så kan han hantera lite besprutat emellanåt. Sen äter vi inte så mycket vindruvor på vintern då de ekologiska är snordyra då.

• Mollan

Jag ger vanliga vindruvor, men begränsar medvetet mängden av hårt besprutade grönsaker och frukter, som vindruvor, sharonfrukt, paprika. Bananer köper vi bara ekologiska. Andra frukter och grönsaker köper vi ekologiska om det inte skiljer alltför mycket i pris. Yngsat barnet har hittills bara fått ekologiskt, förutom ett par "vanliga" potatisar. (Potatis är för övrigt den grönsak som besprutas mest i Sverige).

• jaja

man kan ju köpa ekologisk frukt och grönt via ekolådan.se. Man får bra recept med på köpet. Jättebra!

• tvåsmå

Bara ekologiska, samma med bananer, äpplen, paprika, gurka, potatis, tomat, och avocado. Det finns nästan alltid. Övrig frukt och grönt ekologiskt efter tillgång. Och du har rätt, vindruvor är mkt hårt besprutade, liksom exempelvis paprika.

• jaja

Gör dom inte! Det tänkte jag inte på att kolla! Sorry.

• FrökenBokmal
    Mollan skrev 2008-05-15 16:23:33 följande:
    jaja: De levererar ju inte över hela landet.
    Jag tror att de gör det om man hittar tillräckligt många som vill hänga med!
  • Babusjka

Vi äter enbart ekologiskt om det alternativet finns.

Svar på tråden Ger ni bara ekologiska vindruvor till era barn?