En person i min närmaste familj dog när jag var 3½ och jag tror att de vuxna resonerade så att barn inte ska behöva vara med på begravningar, som ju är rätt jobbiga. Jag har aldrig riktigt förlåtit dem för det... barn sörjer ju de med, även om de gör det på sitt eget vis. Att få vara med på begravningen, se alla människor som är där för att visa att den döda var viktig för dem, höra prästen, musiken, se alla blommor och få säga hejdå - det är viktigt! Även om man inte förstår allt när man är fyra år är det en upplevelse som säkert kommer finnas kvar och barnet kan bearbeta det i sin egen takt.
Med den upplevelsen i ryggsäcken har jag alltid propagerat för att barn ska få vara med på begravningar i min familj. När de är lite äldre kan de välja själva, och flera av mina syskonbarn har t.ex valt att stanna hemma när gamla släktingar de inte stått så nära har dött (gammelmormors syster, typ). Jag har inte upplevt att vi vuxna behövt vara tappra och bita ihop för att det varit barn med - snarare tycker jag att det är rätt skönt att barnen får vara med och se att vuxna också kan vara riktigt ledsna, och söka tröst hos varandra. Och alla har hjälpt till att hålla "ordning" på småttingar som varit med, utan några större problem. De får springa av sig lite på fikat efteråt, typ (själv brukar jag med lättnad smita ifrån kaffe-pratet för att gå ut och klättra i träd eller nåt!).