• Mingus

Muffins utan ägg

Jag ska ha kalas för min dotter och hennes kompis är allergisk. Jag ska bjuda på glasstårta men vill ha något mer på bordet. Tänkte på muffins. Har du ett muffinsrecept (eller liknande) som inte innehåller ägg.

Annat förslag på vad jag kan göra som inte innehåller ägg?

• Svar på tråden Muffins utan ägg
  • ceeh

kungsörnen har fördiga kakmixer där man bara tillsätter vatten. Deras sockerkaka är supergod.. den innhåller nog inget ägg..

• Rigmor Mortis

Jag har aldrig hittat något riktigt bra äggfritt recept, men det finns äggersättningspulver som heter NoEgg i i hälsokostaffären, då kan du ta ett vanligt recept och bara byta ut ägget.

• Rigmor Mortis
    ceeh skrev 2008-05-15 11:19:16 följande:
    kungsörnen har fördiga kakmixer där man bara tillsätter vatten. Deras sockerkaka är supergod.. den innhåller nog inget ägg..
    Jag skulle bli mycket förvånad om den var äggfri, med tanke på att många andra färdiga mixer som normalt sett inte innehåller ägg gör det
  • lurv

Jag bakar allt utan ägg och ersätter ett ägg med en tsk bakpulver istället. Smaken blir nästan den samma men gör man en stor sockerkaka så kan den bli lite svampig i konsistensen.

Testa även att googla på veganrecept, de använder ju aldrig ägg så där kan du hitta massor. Vill du inte använda sojamjölk eller solhavre så kan du lika gärna ha vanlig mjölk så man behöver ju inte följa deras recept helt och hållet.

Svar på tråden Muffins utan ägg