• Plutten Augusti07

Ska köpa digital systemkamera-helt grön, kom med råd och tips!

Jag har nu bestämt mig för att investera i en bra digital systemkamera inför kommande bebis ankomst. Älskar att ta foto och detta har varit min dröm länge, dock är det hela inte helt gratis men nu har ekonomiska biten löst sig.

Ni som kan lite om det här, vad rekommenderar ni? Vi ska använda den till vanlig hobbyfotografering men vill ändå kunna få till bra bilder (jag vet-det är inte bara kamerans förtjänst utan även den som står bakom )

Kan tänka mig att lägga upp emot en 10.000 om den är riktigt bra och kanske däröver.

• Svar på tråden Ska köpa digital systemkamera-helt grön, kom med råd och tips!
  • Bellizzen

Jag skulle rekommendera en Canon. Kostar visserligen lite mer än andra gör men det är som man brukar säga - Man får vad man betalar för. Jag har använt Canons kameror de senaste åren och varit så supernöjd. Lycka till!

• Fröken perfekt

Canon EOS 400 är en bra kamera för den ovane användaren och den är lätt att hantera

• Plutten Augusti07

Vad är det som gör Canon så bra jämfört med andra? Har själv fastnat för Canon men begriper ju som sagt inte det hela, alltid kul att höra från folk som vet vad dom pratar om.

Fröken perfekt skrev 2008-05-15 14:01:55 följande:

Canon EOS 400 är en bra kamera för den ovane användaren och den är lätt att hantera
    I vilken prisklass ligger denna kamera?

Fick hem något reklamblad om en Nikon D40, någon som har erfarenhet av den?
  • Fröken perfekt

Att den är lätt att förstå sig på samt att det blir bra bilder, kring 6000. Som en volvo för att göra en dum jämförelse, en slitvarg som även finns i super utförande om man så önskar

• Bellizzen

Med Canons kameror så får du ett väl genomtänkt kamerahus. Fototekniken är det som Canon är bäst på och är de som är ledande med tekniken som gör att dina foton blir bra. (Många företag härmar deras teknik)
    Det är viktigt att inte stirra sig blind på alla pixlar utan på upplösningen och på vad man kan göra med kameran. Allt är grundat på vad du vill med kameran och hur avancerat du vill använda den.

Ofta är det så när man köper en Canon systemkamera att man endast får pris på kamerahuset. Detta för att kunna välja vilket objektiv man vill ha till. Det finns en hel uppsjö av olika objektiv att välja på men orginalobjektivet funkar långt (EFS 18.55mm)

Jag hoppas att jag inte skrev för krångligt utan att du förtod det mesta.

• Junipingla

Hej vännen!

Canon 450D + kitobjektivet och sen kan du köpa till 50mm/1,8 så får du en bra kamera med allroundzoom + en ljusstark prisvärd glugg!
    Det paketet kostar ca 9.300 på Cyberphoto.

Du får mkt för pengarna när det gäller Canon + att objektiven ofta är lite billigare

Mamma till fyra! + bebis i magen
  • Molfel

Jag skulle rekommendera Nikon D40. Kostar ju inte så farligt mycket men tar helt underbara bilder!
    Min sambo och jag har nyligen kommit underfund med vårt nya intresse för fotografering och denna kamera var en underbar investering :D

Vi har D40 med ett 18-135mm objektiv, passar oss utmärkt :)

• Stratto

Jag puffar lite här p.g.a att jag, precis som du ts är helt grön på detta med systemkameror men fundrar på att skaffa en och ju mer tips desto bättre

• R Franklin

Är det någonsin någon här som tipsar om en kamera de själva inte har? Objektivitet någon?

• Zemcia
    R Franklin skrev 2008-06-01 20:45:07 följande:
    Är det någonsin någon här som tipsar om en kamera de själva inte har? Objektivitet någon?
    man ska väl tala utifrån sig själv? Varför skulle jag rekommendera en nikon när jag bara har erfarenhet av canon?

TS. Jag har en eos 400d och är nöjd, tror att du blir nöjd oavsett vad du köper, gå och känn och pilla med de inne i affären och se vilka menyer du tycker verkar lättast osv.
    Sen läs in på olika grejer om tekniken kring hur man tar bilder, fotosidan har rätt bra info om det.

Men det är helt upp till dig, jag valde canon för jag är lite canonista in i själen, har alltid avänt canon och har stor erfarenhet av deras produkter därför valde jag att hålla mig till samma. Plus att jag blev kär i eos 400 d, men det är en anna kärlekshistoria.
  • Carmilla

Det är väl inte så konstigt att man nämner sånt man själv har köpt eller sånt en kompis har? Men man är ju mer bekant på det man själv äger och kan svara på vidare frågor då om TS ställer.

Har själv en Canon 30D och diggar Canon, men Nikon är självklart jättebra med. Det är nog mycket en smaksak. Gå till en affär och testa några kameror, känn hur de känns i handen, hur menyn känns m.m. Smaken är ju som baken..

• Esping

Är det så att man kan använda objektivet från en 'analog' systemkamera på sin digitala systemkamera? Om det är samma fabrikat förståss? Så att om jag har en gammal Canon systemkamera vinner på att köpa en Canon digital systemkamera?

• Stratto

Jag införkaffade mig en Canon eos 400d (är jättenöjd, love it!) i förrgår och då tipsade han i affären om att om man har några objektiv från en annan gammal canonkamera så kan dom passa till den nya, om man har tur.

Esping skrev 2008-06-04 11:09:24 följande:
    Är det så att man kan använda objektivet från en 'analog' systemkamera på sin digitala systemkamera? Om det är samma fabrikat förståss? Så att om jag har en gammal Canon systemkamera vinner på att köpa en Canon digital systemkamera?
  • Plutten Augusti07

Det blev en Sony DSLR-A200W med 18-70mm + 75-300mm objektiv. Känner mig nöjd hittils men är lite försiktig och läser manualen innan jag börjar trycka

Svar på tråden Ska köpa digital systemkamera-helt grön, kom med råd och tips!