• Anonym

Har uppgett fel årsinkomst till försäkrings kassan?

Vad händer jag har uppgett fel årsinkomst till försäkrings kassan? Tro vad som händer?

• Svar på tråden Har uppgett fel årsinkomst till försäkrings kassan?
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-05-15 19:50:54 följande:
    för hög eller för låg?
    Har det någon betydelse vilket som?
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-05-15 20:01:46 följande:
    Har det någon betydelse vilket som?
    Ja. Har du angett en för låg så har du inte fått pengar ifrån staten som du inte skulle ha. Det är inte olagligt.

Har du angett för hög lön så kan du räkna med en polisanmälan.
  • glasbubblan

Vad som händer är att FK ringer och dubbelkollar med din arbetsgivare. Och uppger ni inte samma belopp så hör FK av sig till dig.

• Anonym

Å nej!
    Det är så att jag har glömt att ange den nya lönen men jag har inte varit sjuk bara nu sen den nya uppgifterna. Har haft tidigare den lönen och det är nu jag kom på att jag kanske måste ändra eftesom jag har mindre lönen nu.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-05-15 20:07:11 följande:
    Å nej!Det är så att jag har glömt att ange den nya lönen men jag har inte varit sjuk bara nu sen den nya uppgifterna. Har haft tidigare den lönen och det är nu jag kom på att jag kanske måste ändra eftesom jag har mindre lönen nu.
    hör av dig till FK så löser det sig.
  • Anonym (ring)

Det är ingen fara. Försäkringskassan polisanmäler inte bara så där, bara för att man uppgett fel inkomst. Får man för mycket pengar blir du återbetalningsskyldig, så länge du gör ändringar. Jag har i alla fall aldrig blivit ifrågasatt eller polisanmäld, så länge jag rättar till och förklarar mig.

I alla fall, detta angår ju inte dig eftersom du uppgett för mycket inkomst i förhållande till vad du har i dagsläget. Ring till försäkringskassan och berätta för dem. Förmodligen får du hem en blankett där du får fylla i din nya årsinkomst, som du sedan skickar tillbaka.

• Anonym

Tack! Det var skönt att höra. Ringer dit direkt i morgon

• Anonym

Anonym (ring) skrev 2008-05-15 20:15:41 följande:

Det är ingen fara. Försäkringskassan polisanmäler inte bara så där, bara för att man uppgett fel inkomst. Får man för mycket pengar blir du återbetalningsskyldig, så länge du gör ändringar. Jag har i alla fall aldrig blivit ifrågasatt eller polisanmäld, så länge jag rättar till och förklarar mig.I alla fall, detta angår ju inte dig eftersom du uppgett för mycket inkomst i förhållande till vad du har i dagsläget. Ring till försäkringskassan och berätta för dem. Förmodligen får du hem en blankett där du får fylla i din nya årsinkomst, som du sedan skickar tillbaka.
    Ju FK polisanmäler ganska så friskt.

Se tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum/search.php%E4ld%20fk&SUBMIT2=.%3AS%F6k%3A.&DEFAULTOP=and
  • glasbubblan

Fast FK är ganska petiga. Jag hade uppgivit 3000 kr mer (per ÅR) än min arbetsgivare. Det blev ett himla ringade fram och tillbaka, men det var jag som hade rätt så det löste sig. Men ändå.

Inte polisanmäler FK bara rakt av utan att prata med dig först. Inte en chans.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-05-15 20:17:54 följande:
    Anonym (ring) skrev 2008-05-15 20:15:41 följande:
    Ju FK polisanmäler ganska så friskt. Se tidigare trådar: www.familjeliv.se/Forum/search.php...
    Det var inte bra men verkar nästan bara gälla när man är hemma med sjuktbarn. Verkar vara alldeles galet!!Att de inte kontaktar personerna i förväg i stället för att direkt anmäla. Det mångs som har fyllt fel och det har varit omedvetet. Måste ringa på engång i morgon.
Svar på tråden Har uppgett fel årsinkomst till försäkrings kassan?