Har uppgett fel årsinkomst till försäkrings kassan?
Vad händer jag har uppgett fel årsinkomst till försäkrings kassan? Tro vad som händer?
Vad händer jag har uppgett fel årsinkomst till försäkrings kassan? Tro vad som händer?
för hög eller för låg?
Vad som händer är att FK ringer och dubbelkollar med din arbetsgivare. Och uppger ni inte samma belopp så hör FK av sig till dig.
Å nej!
Det är så att jag har glömt att ange den nya lönen men jag har inte varit sjuk bara nu sen den nya uppgifterna. Har haft tidigare den lönen och det är nu jag kom på att jag kanske måste ändra eftesom jag har mindre lönen nu.
Det är ingen fara. Försäkringskassan polisanmäler inte bara så där, bara för att man uppgett fel inkomst. Får man för mycket pengar blir du återbetalningsskyldig, så länge du gör ändringar. Jag har i alla fall aldrig blivit ifrågasatt eller polisanmäld, så länge jag rättar till och förklarar mig.
I alla fall, detta angår ju inte dig eftersom du uppgett för mycket inkomst i förhållande till vad du har i dagsläget. Ring till försäkringskassan och berätta för dem. Förmodligen får du hem en blankett där du får fylla i din nya årsinkomst, som du sedan skickar tillbaka.
Tack! Det var skönt att höra. Ringer dit direkt i morgon
Anonym (ring) skrev 2008-05-15 20:15:41 följande:
Fast FK är ganska petiga. Jag hade uppgivit 3000 kr mer (per ÅR) än min arbetsgivare. Det blev ett himla ringade fram och tillbaka, men det var jag som hade rätt så det löste sig. Men ändå.
Inte polisanmäler FK bara rakt av utan att prata med dig först. Inte en chans.