• October

Bröstböld med första barnet, vågar jag amma andra?

Usch, jag oroar mig jättemycket för amningen. Förra gången fick jag mjölkstockning direkt som blev till stor böld som fick opereras och jag var jättedålig länge.
    Är det någon som haft det och klarat av att amma andra barnet? Hur gick det?
    Jag vill gärna prova, har fått inskrivet i min journal om mina problem och att jag vill ha stort stöd. Jag vill ju inte neka bebisen bröstet när det börjar picka sin väg mot brösten efter förlossningen.
    Någon som har lite erfarenhet att dela med sig av? Peppa och ge mig gärna bra tips!

• Svar på tråden Bröstböld med första barnet, vågar jag amma andra?
  • October

Ingen som vågat sig på att amma igen?
    Jag hoppas kunna prova med hjälp av amningsnapp och sen ha ersättning redo, kanske inte funkar alls.

• En glad tjej

Jag hade nog inte gett mig på att amma igen. Har själv en oerhört smärtsam och misslyckad första amning. Gav mig på det en gång till och den gången blev det ännu värre. På amningsmottagningen sa de att om jag skulle få fler barn trodde de att jag skulle få samma strul igen!

• October

Usch, det låter ju inte bra. Jag pratade med en läkare innan som sa att jag kunde prova att amma på BB och få tabletter direkt när/om jag bestämde mig för att sluta.
    Vill ju göra det bästa för barnet, men samma scenario som förra gången är ju inte bra för någon av oss.

• miffykat

Hej! Jag hadde två sådanna bölder strax efter varandra när min pojk var ca 1 månad... (han är sju nu) det var inte kul, det gjorde ont och i den första satte de en pigtail eller ja en kateter för att rengöra, när de skulle dra ur den så satt den fast... nästa skar de upp istället. Men trots att det gjorde sk*t ont så ska jag amma mitt nästa barn... Jag hadde sådana problem med ammningen och kämpade verkligen för att få det att fungera vilket det gjorde tillslut. och när det väll fungerade så känner jag att det väger upp. så jag ska och vill amma nästa barn.

• Suneboll

Det är väl bara att prova....du kan ju få tabletter om det inte funkar.

Jag hade konstant mjölkstockning de 4 första månaderna, riktigt skit, men inget som behövde opereras, så jag e oxå lite nervös nu inför andra barnet...ska prova med SPC-flakes tänkte jag.

Jag fortsatte o amma o ammade sedan länge och stockningarna försvann gradvis...efter 6 mån funkade amningen hur bra som helst.

det viktiga är ju nog att prova och sedan vara observant vid minsta tecken på böld.

• snöblask

Hej hej

oj vad jag känner igen mig!!! Låg inlagd i två omgångar med första barnet för bröstböld och det var verkligen det värsta jag varit med om! Redan när jag blev gravid med nr två var jag rädd för amning osv.. Försökte prata med mvc men fick ingen hjälp - jag var verkligen jätterädd. Men hon skrev in i min journal att jag ville ha mycket stöd på bb. Av annat skäl hamnade jag på spec bb efter förlossningen och bestämde mig för att prova att amma. Gick bra men på tredje dagen rann mjölken till och det gjorde svinont och rädslan kom tillbaka, fick tabletter utskrivna men peppades att pröva ett par dagar till. Åkte hem och var såååå nervös. Fick tipset att amma, amma, amma tills jag fick "kontroll" över brösten. I början grät jag och tyckte att det var jättejobbigt så här i efterhand var det nog mest psykiskt jobbigt för mig själv.

Nämnas bör också att redan på bb gav jag även ersättning, och har gjort så hela tiden. Typ när jag känt att amning blivit för jobbigt så har maken fått ge en flaska. Det har fungerat jättebra! Nu är bebis 5 1/2 månad och nu ammar jag bara på morgonen, och känner att det är såååå mysigt. Men vägen dit har varit låååång mest för att det varit just psykiskt påfrestande för att rädslan alltid funnits där. Den här gången har det alltså egentligen gått helt smärtfritt (utom en gång med mjölkstockning men det var verkligen ingenting)

Hoppas det löser sig till det bästa för er!

Sorry att det blev lite långt =)

• gård

första barnet en rejäl bröstböld, sjukhus 9 dygn.avslutad amning
    andra barnet rejäl mjölkstockning, sjukhus 6 dygn, men ingen böld, och jag fortsatte amma och det känns väldigt skönt nu, en helt annan sak att amma.

lycka till

• October

Snöblask: jag skulle också vilja blanda med ersättning när man känner att det låser sig, så har man kanske inte den här panikkänslan att man måste.
    Nu när man vet hur illa det kan gå så lär man ju stå på sig ifall nån säger nåt korkat till en på BB eller bvc. (På BB sa en nattsköterska till mig när jag bad om råd, ?bit ihop, tryck ut blodet och fortsätt amma! Stort stöd man fick då som försiktig och rädd förstagångsmamma... En sådan kommentar nu skulle få mig att nästan ta till knytnävarna, usch!)

• filippas

Jag hade inga problem med mitt första barn, ammade i 7månader!
    Fick två bölder efter varann med mitt andra barn och fick operera m.m, ett rent he..te!!
    Det var jätte jobbigt så jag förstår dig...
    Nu väntar jag mitt tredje och är precis lika nervös, vet inte alls hur jag ska göra!
    Vill så gärna amma och det är väl det jag ska sträva efter MEN jag är livrädd för dessa bölder, de är värre än förlossningen

Mamma till Agust & Abba, väntar en pojke 14aug
  • snöblask

Jag tror att du även som jag har en stor "fördel" att du gått igenom allt en gång redan, man vet vad man ska "leta" efter och vet bättre hur man ska hantera det. Samt som du säger den här gången har du mer kött på benen och kan stå på dig mot korkade kommentarer!!!!

Jag är verkligen glad att jag gav amningen en chans för även fast det tog ganska många månader så kan jag nu erkänna att det är mysigt =) även fast jag håller på att sluta...

Så ge ett par mål ersättning när det är jobbigt men tänk på att "lätta på trycket" om du bestämmer dig för att försöka!

Svar på tråden Bröstböld med första barnet, vågar jag amma andra?