Blanda havre i fruktpuré?
Har en liten undran. Kan jag blanda i havregryn i fruktpuréburkarna så att det blir ett lite mer mättande mellanmål?
Det finns ju frukt med havre att köpa på burk som mellanmål.
Har en liten undran. Kan jag blanda i havregryn i fruktpuréburkarna så att det blir ett lite mer mättande mellanmål?
Det finns ju frukt med havre att köpa på burk som mellanmål.
Om det är ett litet barn ska du nog koka havren först, dvs koka havregrynsgröt och blanda med jättemycket frukt.
Jag har funderat på exakt samma sak. Har provat att blanda i någon tesked med mixade havregryn bara men tyvärr verkar inte lilltjejen på snart 8 månader vara så förtjust i det. Men jag ger inte upp, hon vänjer sig nog. Det jag har tänkt är att jag måste vara noga med att ge henne lite extra vatten till eftersom hon då får i sig mer fibrer.
Lycka till!
jag tror inte det blir så gott för de är rätt jobbiga att tugga om de är okokta. Möjligtvis mixade då ja, eller kokta.
Ett annat tips är att blanda i Dr Kousa Risdiet i fruktpuren - det mättar mer och behöver inte kokas. Plus lite olja.
Den brukar finnas i hälsokosthyllan eller vid flingorna. Funkar utmärkt att ge till 6-mån - innehåller enbart ris som är processat.
havre kan svälla i magen, så koka en gröt först av det. annars är risken att ni ger era barn ont i magen!
Jag brukar lägga havregrynen i lite vatten först så de får svälla en stund, 10 min eller så, lillan gillar det skarp och det blir ett bra mellanmål! I början mixade jag grynen först också.
Tummen78: ETt jättebra tips!
Till lite större barn (runt 1) är ett gott och nyttigt mellanmål eller frukost att göra en tysk birchermüsli: Ta en müsliblandning och låt svälla över natten i lite mjölk, blanda nästa dag med naturell youghurt och blanda i frukt eller bär. (Man ska väl eg sockra med men det kan man ju hoppa över) Jättegott till stora och små! *springer genast ut i köket och förbereder morgondagens frukost*