• hymafr

Mycket att tänka på vid ÄD?

Jag kan inte så mycket om hormoner, men äter själv Neovletta just nu - på order av läkaren i St Petersburg.
    Jag fick åka dit på ett första besök och undersökning.
    Efter det fick jag med mig hem ett medicineringsschema samt en lista på prover som jag skulle ta och ha med mig vid ET. (början på juli). Jag ska göra färskt ET, så jag måste synkas med donatorn.
    Alla inblandade läkare är säkert lika duktiga på det här med hormoner, så det är bara att du förklarar situationen och hör vad de säger.
    Jag är säker på att de inte skulle låta dig genomgå en ÄD om de inte tror att du har chans att lyckas.

Skriv gärna och fråga oss om allt möjligt. Jag själv tycker ibland att det kan kännas en aning "mycket", men tycker att jag fått fint stöd här inne på familjeliv.
    Det blir dessutom lättare ju närmre ÄD man kommer eftersom allt "klarnar" och kliniken är mer intresserad av att ha en tätare kontakt när det börjar närma sig. (Vi är ju deras kunder och det är viktigt för dem med nöjda kunder).

• hymafr

Hej!

Jag tyckte att kliniken var helt ok, dock väldigt öststat-liknande.
    Men utrustning och mottagningsrummen verkade vara som de är hemma.
    När jag kom dit var det bara en i receptionen som kunde lite engelska, men man kommer rätt långt med teckenspråk.
    Jag fick vänta där en stund, men sen följa med till ett annat väntrum där jag fick vänta rätt länge. (Men snyggt och prydligt)

Jag fick träffa Dr Olga, en ung, trevlig kvinnlig doktor som pratade bra engelska (Jag hörde också att hon pratade flytande tyska, eftersom hon fick ett telefonsamtal när jag var där).
    Vi pratade en stund och hon gjorde en vanlig VUL och konstaterade att allt såg bra ut.
    Sedan fick jag sitta ner och vänta i väntrummet medan hon skrev ett behandlingsschema. Under tiden fick jag papper och penna för att kunna skriva ner frågor som vi sen skulle diskutera.

(Obs! när du kommer hem, vänta med att beställa flyg, visum och hotell ett tag, eftersom min ET ändrades en hel vecka)

Du behöver absolut inte ta med dig någon "tolk" dit, men försök plugga på lite medicinska termer innan så att du vet vad hon (om du får Dr Olga) pratar om. Hon är dock noga med att kolla om du har förstått vad hon sagt, så du behöver inte oroa dig. Annars så får du fråga om och om igen, tills du förstått. Kanske använda några tyska ord om du kan tyska. Eller varför inte försöka med något svenskt ord, eftersom det ibland kan vara detsamma på tyska.

Jag kontaktade kliniken i mitten på mars och fick flera datum att välja på för första besök. Jag valde det tidigaste, som var 2:a maj.
    De verkar ha gott om donatorer. Jag är tydligen inte den enda som varit på besök och sedan fått tid för ET ca två månader senare.
    På AVA Riga är det däremot 5 månaders väntetid. Jag har skickat in papper dit också, men mest för att jag ville stå i kö om det skulle visa sig att jag inte alls tyckte om St Petersburg.

Det enda negativa med St Petersburg, som jag kan se det, är att det krävs visum och att det är lite krångligt och tar tid varje gång.

Lycka till med ditt beslut. Fråga gärna mera. Jag svarar på det jag kan.

• hymafr

Hej bellavita.

Jag har bara priserna från St Petersburg - Riga är dyrare.
    Om jag förstått saken rätt kan ni använda färska ägg med din mans spermier, men då delar ni äggen från den donatorn med andra mottagare. Detta kostar ca 3500 euro.

Om ni vill behålla alla ägg från donatorn så kostar det ca 5500 euro, men då fryses de överblivna äggen för er räkning till ett senare tillfälle.

Dock sa läkaren till mig att det är betydligt större chans att lyckas med färska ägg. Kan ju iof vara ett försäljningstrick, men låter ju rimligt.

Vad det kostar med FET (återföring av frysta ägg) vet jag inte. Det kanske framgår av prislistan?
    Maila dem och fråga. De svarade på många frågor från mig då jag inte alls visste vad de hade att erbjuda.

Väntetiden till St Petersburg är kort då de har många donatorer.
    Jag själv ska göra ET 3 1/2 månad efter första kontakt.
    Jag kontaktade Riga samtidigt men har inte ens fått ett förslag på första besök ännu, så där står jag bara med som en "plan B".

Svar på tråden Mycket att tänka på vid ÄD?