• Spicy woman

Säger ni tjockpannkaka eller ugnspannkaka?

Själv säger jag tjockpannkaka.

• Svar på tråden Säger ni tjockpannkaka eller ugnspannkaka?
  • elektra1
    Snirkel skrev 2008-05-16 12:57:30 följande:
    Det man gör i långpannan i ugnen heter pannkaka, fläskpannkaka om man har fläsk i, det man gör i stekpannan heter plättar och det man gör med plättjärn heter småplättar.
    vad är en ugnspannkaka då tycker du?
    De man gör i stekpanna heter pannkaka.  vanliga pannkakor
  • Snirkel
    elektra1 skrev 2008-05-16 13:02:17 följande:
    vad är en ugnspannkaka då tycker du?
    De man gör i stekpanna heter pannkaka. vanliga pannkakor
    Ungspannkaka är ett sätt att krångla till det uppenbara I norrland gör vi skillnad på plättar och pannkaka.
  • Nalle Puh73
    Snirkel skrev 2008-05-16 12:57:30 följande:
    Det man gör i långpannan i ugnen heter pannkaka, fläskpannkaka om man har fläsk i, det man gör i stekpannan heter plättar och det man gör med plättjärn heter småplättar.
    Haha. Så säger vi också.
    ♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05 ♥ Liten i magen BF 11/06-08♥
  • Lyckan

De man steker i stekpanna heter plättar, i långpannan heter det pannkaka

• Nalle Puh73
    Nalle Puh73 skrev 2008-05-16 13:04:58 följande:
    Haha. Så säger vi också.
    Såg nu att du också är norrlänning. Har det med var i landet man borr kanske?
    ♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05 ♥ Liten i magen BF 11/06-08♥
  • Hera78

Fläskpannkaka... skulle aldrig göra ugnspannkaka utan fläsk och därför blir det fläskpannkaka

• Flippen

Fläskpannkaka säger jag!
    Ugnspannkaka har jag hört men aldrig tjockpannkaka!

• Snirkel
    Nalle Puh73 skrev 2008-05-16 13:06:09 följande:
    Såg nu att du också är norrlänning. Har det med var i landet man borr kanske?
    Jo, det är bara vi i norr som säger plättar om det som resten av Sverige kallar tunnpannkaka.
  • imsel

Haha, är oxå från Norrland, jag tänkte att jag var den enda som sa bara pannkaka.

Och så plättar till dem man steker i stekpanna, och småplättar till..dom små plättarna

• Bebis

Jag är oxå från norrland. Och inte säger jag småplättar och plättar inte. Undrar vart gränsen går?

Don't Panic
Svar på tråden Säger ni tjockpannkaka eller ugnspannkaka?