• Anonym (ledsen)

Amfetamin?

Jag undrar om man blir känslokall av amfetamin men klarar av att jobba. Vet att min kille tog de i fred men han hade ångest efteråt sa att han inte skulle ta mer. Men nu Är han helt känslokall säger att han bara vill va ifred när han kommer hem sent på kvällen stänger han in sig i ett rum och vill absolut inte prata. Sitter med datan och kollar annonser bara.Vill tillägga att han är alkoholist också. De har hänt många gånger förut att han tagit men blir osäker i alla fall. Undrar också hur länge man kan ta innan man måste göra uppehåll.

• Svar på tråden Amfetamin?
  • yousef

Enkel fråga med enkelt svar: "Ja och nej".

Vanligtvis är man pratglad på amfetamin, men vill man inte att nån ska få reda på det kan man isolera sig. Att t ex bläddra genom hela Ebay eller meka med hojen hela natten är lite "pundigt" beteende - man snöar gärna in på en grej i timtal.

Angående hur länge - som sporadisk konsument kanske man fixar ett G emellanåt och är uppe ett dygn eller två. Jobb kan funka någorlunda - beroende på vad man gör och om man inte slänger bort all sin självdisciplin. Självdisciplin är dock knepigt att i längden förena med missbruksvänliga droger.

Kommer man igång på riktigt är race på runt en vecka (med efterföljande kraschlandning nån dag) inte ovanliga. Efter något/några dygns vakenhet är det i allmänhet mer uppenbart att personen ifråga är mer vimsig än normalt. Har du kollat in ögonen? Centralstimulantia brukar ge tefatspupiller. Opiater (kanske även benzo, minns inte) pyttesmå pupiller.

Det finns inga enskilda absolut säkra tecken, men är det flera tecken tillsammans kan man förstås bli vaksam. Oavsett om killen knarkar eller om det är något annat som gör att han avskärmar sig, har ni uppenbarligen en situation ni behöver prata om.

(Amfetamin är hälsovådligt och rekommenderas ej att missbruka.)

• Majora

Anonym (ledsen) skrev 2008-05-16 15:02:04 följande:

Jag undrar om man blir känslokall av amfetamin men klarar av att jobba. Vet att min kille tog de i fred men han hade ångest efteråt sa att han inte skulle ta mer. Men nu Är han helt känslokall säger att han bara vill va ifred när han kommer hem sent på kvällen stänger han in sig i ett rum och vill absolut inte prata. Sitter med datan och kollar annonser bara.Vill tillägga att han är alkoholist också. De har hänt många gånger förut att han tagit men blir osäker i alla fall. Undrar också hur länge man kan ta innan man måste göra uppehåll.
    Jag får amfetamin i medicinskt syfte, och vet att de kan ge ganska bra humörsvägningar. Mest beror det på hur mkt han tagit.

Vet du att han tagit just A? att han har en såhär lång period av känslokallhet låter inte riktigt som A...

hur länge man kan ta utan uppehåll? Ja ligger man som jag på 40mg om dagen så ska man göra uppehåll en dag i veckan, tar man det i annat än medicinskt syfte så rekomenderar jag ett livslångt uppehåll. Det är inget att leka med, du stressar hjärtat, höjer blodtrycket m.m.

Amfetamin är mycket beroendeframkallande...
  • yousef

Hmm, är 40mg rent fågel, fisk eller mittemellan för medicinskt bruk? Kom nämligen att tänka på en bekant som betedde sig mer "neurotypiskt" en tid han tog 1-2g gatutjack i veckan. Själv studsade jag runt på väggarna av det pulvret och fattade efteråt inte bara att, utan exakt varför, man bör hålla sig borta... Missbruksvänligt, sade Bull.

(Ursäkta sidospåret.)

• Majora
    yousef skrev 2008-05-17 14:20:00 följande:
    Hmm, är 40mg rent fågel, fisk eller mittemellan för medicinskt bruk? Kom nämligen att tänka på en bekant som betedde sig mer "neurotypiskt" en tid han tog 1-2g gatutjack i veckan. Själv studsade jag runt på väggarna av det pulvret och fattade efteråt inte bara att, utan exakt varför, man bör hålla sig borta... Missbruksvänligt, sade Bull.(Ursäkta sidospåret.)
    det är fågel tillvänjning sker ju efter ett tag då blir det upptrappning man vet ju aldrig vad slutdosen blir..

1-2g "köpt på gatan" misstänker jag inte är lika rent som det medicinska, men halten bör väl ändå vara ganska hög. Så 1-2g i veckan låter helt.... hysteriskt mycket! Hur kan man vilja leva så?

Jag känner när toppen kommer efter 30 minuter att jag kan bli... full. Fast i miniformat. Trevligt? Knappast. Hoppas ingen märker ngt, men det går ju ur ganska fort...
  • yousef

Tror inte gatutjacket brukar vara nåt vidare starkt, men svårt att veta utan referensramar (därav min undring). Nåt gram sånt per vecka är klart mycket, men jag vet inte om jag skulle kalla det hysteriskt mycket. En "elitpundare" kan utan vidare dra i sig över ett gram per dag, förlåt, dygn.

Nog om detta, lämnar sidospåret i avvaktan på om TS följer upp.

(Observera att även om det, subjektivt sett, kan vara "trevligt" med tjack, är det inget jag uppmuntrar till, med tanke på de mindre trevliga konsekvenser som kan dyka upp.)

• Anonym (beroende)

Känner du aldrig att du vill ha "mer" än den dosen du får?

Är det ofta folk som får det av medicinska skäl som sedan börjar missbruka?

Majora skrev 2008-05-17 14:28:50 följande:
    det är fågel tillvänjning sker ju efter ett tag då blir det upptrappning man vet ju aldrig vad slutdosen blir..1-2g "köpt på gatan" misstänker jag inte är lika rent som det medicinska, men halten bör väl ändå vara ganska hög. Så 1-2g i veckan låter helt.... hysteriskt mycket! Hur kan man vilja leva så? Jag känner när toppen kommer efter 30 minuter att jag kan bli... full. Fast i miniformat. Trevligt? Knappast. Hoppas ingen märker ngt, men det går ju ur ganska fort...
  • infestor

Anonym (beroende) skrev 2008-05-17 20:33:59 följande:

Känner du aldrig att du vill ha "mer" än den dosen du får?Är det ofta folk som får det av medicinska skäl som sedan börjar missbruka?
    Den största skillnaden mellan föreskriven medicin och självmedicinering är att man har begränsningar.
    Får man medicin utskrivet så känner man till dosen och är väl medveten om att detta är vad man ska ta och inte mer.
    Självmedicinerar man så gör man det för att man mår dåligt, man tar droger för att må bättre. Problemet med det är att ju mer/fler droger man tar ju bättre mår man. Och ibland försvinner gränserna.
  • Majora

Anonym (beroende) skrev 2008-05-17 20:33:59 följande:

Känner du aldrig att du vill ha "mer" än den dosen du får?Är det ofta folk som får det av medicinska skäl som sedan börjar missbruka?
    nej jag känner aldrig att jag vill ha mer
    Jag vet riskerna dessutom, jag vet att det förkortar mitt liv men för mig 'är det värt eftersom det GER mig ett liv iallafall!
  • Majora
    Svar på #9
    Och jag tror... nja...

min kusin fick ju denna medicinen ... och började missbruka kraftigt menhan har ADHD,,, vet inte om d spelar in.
  • Anonym (beroende)
    Svar på #10
    Tack för svar! Var det jag tänkte att man kanske vid vissa psykiska funktionshinder inte klarar att begränsa sig till en "liten" mängd.

Får jag fråga varför du äter medicinen? Du behöver såklart inte svara om du inte vill...
  • Majora
    Svar på #11
    äh jag är så dum så jag inte har vett att skämmas
    Jag har narkolepsi alltså ingen... sån personlighetsstörning eller vad man ska kalla det som jag upplever att min kusin tex har. Han har inga gränser, tar allt han kommer över, jag är ju ändå normal fast trött jämt. Att vara så trött att man ser varje dag som en utmaning och man har ont i huvudet osv hela tiden och dessutom sover kass på natten ... ja då är jag väldigt nöjd med att få vara "normal" , det räcker liksom!

Äh nu svamlar jag, fråga på om du vill veta mer.
  • Anonym (beroende)

Ok! Det är inte ofta man hör om folk som har det. Då förstår jag att du blir hjälpt och även att det är lättare för dig att sätta en gräns med användandet av amfetamin då du inte har dem problemen (med att sätta gränser).

• Majora

Anonym (beroende) skrev 2008-05-17 21:58:59 följande:

Ok! Det är inte ofta man hör om folk som har det. Då förstår jag att du blir hjälpt och även att det är lättare för dig att sätta en gräns med användandet av amfetamin då du inte har dem problemen (med att sätta gränser).
    nej precis, och jag tror att du har rätt i din tanke. Det beror på vilken form av ... sjukdom man har.
Svar på tråden Amfetamin?