• Mamma  2008

När behöver ett spädbarn inte äta på natten?

Har läst någonstans att vid en viss ålder så vaknar spädbarnet inte längre av hunger. Betyder det att barnet inte behöver äta på nätterna då??? Vid vilken ålder kan man någorlunda säkert säga att barnet inte behöver mat när det vaknar på natten? Tycker att det är så svårt att veta om det är hunger eller ej så oftast ger man bröstet för att hon inte ska vakna alltför mkt ( 3 mån ). Vet att det är svårt att hårddra en ålder men på ett ungefär

• Svar på tråden När behöver ett spädbarn inte äta på natten?
  • Kaldorei

min son började sova hela nätter vid 3 månader. han somnade vid 21-22 å vaknade vid 5-6.

• Kaldorei

men alla barn e så olika. tar hon napp? isåfall kan du ju prova eg henne nappen om hon vaknar mitt i natten, å somnar hon om då, så e ju det bevis på att hon inte var å hungrig ändå.

• solfrost

Svårt, det är väl väldigt individuellt,
    Mina barn har ätit på natten 20 och 16 månader, sen erbjöd jag vatten.
    Det beror välpå vad de äter innan de lägger sig och hur mycket de äter.
    Barn brukar sluta äta på natten tids nog.

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Mamma  2008

Tror du??? Har hört att spädbarn kan suga sig nöjda på napp trots att de är hungriga. Ibland är det oxå svårt att veta om det är tröttgråt ( hjälp mig att somna om mamma) eller ge mig mat fort som attan skrik

Kaldorei skrev 2008-05-16 15:11:47 följande:
    men alla barn e så olika. tar hon napp? isåfall kan du ju prova eg henne nappen om hon vaknar mitt i natten, å somnar hon om då, så e ju det bevis på att hon inte var å hungrig ändå.
  • Mamma  2008

Det som jag hade hört tror att det var 6 mån. Det låter väldigt tidigt tycker jag. En bekant sa att din tjej på 3 mån ska kunna klara en hel natt utan att amma det handlar bara om att lära henne att somna om utan få tutten

solfrost skrev 2008-05-16 15:13:21 följande:
    Svårt, det är väl väldigt individuellt,Mina barn har ätit på natten 20 och 16 månader, sen erbjöd jag vatten.Det beror välpå vad de äter innan de lägger sig och hur mycket de äter.Barn brukar sluta äta på natten tids nog.
  • Mickis74

Våra har inte ätit på natten sen dom var 2 resp. 3 månader.....dom själva som styrt det där. Innan det åt dom 1 gång per natt.

• Pico

Mina tvillingtjejer slutade äta på natten vid 4 mån ålder. Då sa min bvc att det var ok och de klarade det jättebra. De dippade inget på viktkurvan och sov gott hela natten. Men jag har hört från andra att deras bvc rekommenderar att inte ta bort maten förrän efter 6 mån.

Gräset är inte grönare på andra sidan, det är grönare där man vattnar!
  • solfrost
    Mamma 2008 skrev 2008-05-16 15:16:29 följande:
    Det som jag hade hört tror att det var 6 mån. Det låter väldigt tidigt tycker jag. En bekant sa att din tjej på 3 mån ska kunna klara en hel natt utan att amma det handlar bara om att lära henne att somna om utan få tutten
    mmm det är anna wahlgren som skrivit det....gillar inte henne.
    Jag vill ha trygga barn och jag vill svara på deras behov.
    Klart de slutar ropa på "hjälp" om det aldrig kommer någon anser jag...oavsett om de är tuttiga eller hungriga så har de ett behov...
    Glad
    små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Kaldorei

men som du säger så beror ju det på om barnet ökar i vikt å e nöjt å glatt om dagarna också.

Pico skrev 2008-05-16 15:22:23 följande:
    Mina tvillingtjejer slutade äta på natten vid 4 mån ålder. Då sa min bvc att det var ok och de klarade det jättebra. De dippade inget på viktkurvan och sov gott hela natten. Men jag har hört från andra att deras bvc rekommenderar att inte ta bort maten förrän efter 6 mån.
  • Pico
    solfrost skrev 2008-05-16 15:23:50 följande:
    mmm det är anna wahlgren som skrivit det....gillar inte henne.Jag vill ha trygga barn och jag vill svara på deras behov.Klart de slutar ropa på "hjälp" om det aldrig kommer någon anser jag...oavsett om de är tuttiga eller hungriga så har de ett behov...
    Vi körde just AW's sova hela natten-kur och våra tjejer var och är mycket trygga och glada!
    Gräset är inte grönare på andra sidan, det är grönare där man vattnar!
Svar på tråden När behöver ett spädbarn inte äta på natten?