• KriSan

tautologi.....

Här på FL läser man ju många presentationer. Jag har dock funderat över en sak....
    Många skriver att "man bor med sin sambo..." Är inte det en sorts tautologi?? För det är väl givet att den man bor med är ens sambo....

Och för dom som undrar vad är en tautologi är, så kan man väl beskriva det ordet bäst som ungefär en "onödig upprepning" Ett lysande exempel är när folk säger "två tvillingar".
    Alla vet ju att tvillingar är två....

Bara en liten fundering jag har...Måste ju fördriva tiden med något när man knappt står ut med detta illamående...; )...Minns jag rätt så har jag skrivit ett sånt fel i min presentation också...Att jag bor med min sambo....

• Svar på tråden tautologi.....
  • Seven Costanza

Ja, nu när du säger det så håller jag med. Men för vissa är det antagligen ett (kanske omedvetet) sätt att markera att man inte är gift, men att det samtidigt känns lite för barnsligt att kalla honom pojkvän/kille eller liknande. Inget jag stör mig så mycket på, dock.

• Neko

Man skulle ju kunna säga 'och jag har en sambo' istället kanske?

• mindless

Jag håller med om att "bo med sin sambo" är en tautologi, däremot tycker jag att ditt exempel om tvillingar är illa valt. Tvillingar kan komma i grupper om både sju och tolv, eller för den delen solokvist. Att vara tvilling innebär ju bara att man har en dito.

Om jag säger att jag "har sett tvillingar på stan" kommer nog lyssnaren att få en helt annan bild än att det var två stycken.

• KriSan
    mindless skrev 2008-05-17 08:32:33 följande:
    Jag håller med om att "bo med sin sambo" är en tautologi, däremot tycker jag att ditt exempel om tvillingar är illa valt. Tvillingar kan komma i grupper om både sju och tolv, eller för den delen solokvist. Att vara tvilling innebär ju bara att man har en dito. Om jag säger att jag "har sett tvillingar på stan" kommer nog lyssnaren att få en helt annan bild än att det var två stycken.
    Men då säger man väl "två tvillingpar" eller "ett tvillingpar" istället..Jag vet inte...Bara mina små funderingar...

Indie...
    Är inget heller jag stör mig på detta att" jag bor med min sambo"

Kan bara va kul att höra vad andra tycker ...Jag skriver långt ifrån absolut rätt grammatiska meningar....

Ha en bra helg...
Svar på tråden tautologi.....