• Lycklig2012

Styvföräldrar

Här på detta forum kan man läsa hela tiden om föräldrar som skaffat sig en partner som har barn sen tidigare. Dom skriver dom mest upprörande saker som att dom inte tycker om barnet och att det kan ju minsann inte vara deras fel.. dom prioriterade inte så när dom träffade partnern osv...
    -jag mår illa ska jag säga. Fanns inte barnet då? Förstod du inte att det skulle finnas kvar? Enligt min mening så skaffar man sig en kille så får man hans barn på köpet. PUNKT. Sen att man inte älskar dom förbehållslöst som föräldrarna förhoppningsvis gör det är ju en annan sak. Det är ju ett livsavgörande val man gör likaväl som att välj bort en kille som inte vill gifta sig eller skaffa barn om man nu vill det själv. Då blir man väl inte ihop med honom även om man känner väldigt starkt?

Sen fattar jag inte hur en kille kan välja att skaffa en sån tjej faktiskt. Jag kommer aldrig skaffa en kille som har den synen på mina barn. Jag hoppas då att min fd. skaffar en tjej som har empati och massor av kärlek att ge, inte bara sig själv utan alla i den nya familjen. Bevare mig väl för att växa upp med en styvmor som inte kan vara en snäll extravuxen i barnets närhet. Och jag är helt övertygad om att barnet märker hur ni känner utan att ni är direkt muntligen elaka. Jag är även övertygad om att ni som känner såhär skadar barnets självkänsla för livet om ni får vara med tillräckligt många år i barnets liv.

Jag svarade på en av dessa hemska trådar och fick mitt inlägg borttaget av moderatorn då det tydligen var ett påhopp.

Jag ska också skriva som ni brukar: -jag vill inte bli påhoppad här, det är inte därför jag skriver, Det är inte mitt fel hur jag känner, eller hur?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-17 12:35
    Jag menar ju inte att styvföräldrar är "tummen ner" vilket man kanske kan tolka det som. Det tycker jag verkligen inte!

• Svar på tråden Styvföräldrar
  • Ciliaja

jag har också fått inlägg bortaget i en sån tråd..Det gäller att man formulerar sig rätt om man vill få sagt något för här tar dme ju bort inlägg titt som tätt och som dem tycker! de räcker man svarar på en fråga :S

Jag håller med dig helt i de du skriver..jag skulle bli helt förstörd om min pappa skaffade en tjej som hatade mig och mina syskon! men folk tänker bara på sig själva nu för tiden!

• Hannajo

Jag är bonusmamma och i vårt fall fungerar det väldigt bra, och jag tycker mycket om mina bonusbarn. Det jag vill säga dig är bara att det går inte att föreställa sig hur det är i förväg - visst, jag visste att han hade barn, men hur det skulle bli kunde jag aldrig gissa i förväg. Och jobbiga perioder har förekommit, speciellt i början.

Tycker du har rätt i en del av det du skriver, men vänder mig starkt emot alla som säger "Du visste ju att han hade barn innan", för man kan aldrig veta hur det ska bli, hur det är att bo med barn som inte är ens egna, hur barnen är och hur ens egna känslor utvecklas.

• Lycklig2012

Ja fast viss egen erfarenhet har jag faktiskt. När jag hade tre barn och var singel träffade jag en kille som hade två barn sen tidigare och insåg att det var inget för mig... (mest killen då) :)

Sen har jag levt i en styvfamiljsrelation i 8 år där det var jag som hade barn sen tidigare och inte han och kan förstå problematiken.

Sen förstår jag naturligtvis att det fungerar för många styvfamiljer. Underbart! Det jag opponerar mig mot är att det verkar vara ok att uttrycka väldigt låga känslor här mot sina styvbarn.

Hannajo skrev 2008-05-17 12:25:10 följande:
    Jag är bonusmamma och i vårt fall fungerar det väldigt bra, och jag tycker mycket om mina bonusbarn. Det jag vill säga dig är bara att det går inte att föreställa sig hur det är i förväg - visst, jag visste att han hade barn, men hur det skulle bli kunde jag aldrig gissa i förväg. Och jobbiga perioder har förekommit, speciellt i början.Tycker du har rätt i en del av det du skriver, men vänder mig starkt emot alla som säger "Du visste ju att han hade barn innan", för man kan aldrig veta hur det ska bli, hur det är att bo med barn som inte är ens egna, hur barnen är och hur ens egna känslor utvecklas.
  • Mirakel händer

I vårat fall fungerar allt kanon bra. Bättre kan det inte bli. Min man är bonuspappa till min son. Sonen bio pappa och min man kommer väldigt bra övrens. Imorgon ska sonens pappa t.o.m hjälpa oss med elen i vårat ny inköpta hus som vi håller på att renovera. De t.o.m går ut på krogen tillsammans. Vi är så lyckligt lottade att det fungerar för oss.

• Lycklig2012

Sen verkar det ju inte vara för att dessa människor söker hjälp eller lösningar heller utan bara vill uttrycka sina känslor och få ett accepterande av andra som tydligen ska svara "-sådär känner jag oxå" eller "-du kan ju inte rå för dina känslor".

• Nyfiken gul

Är också styvmamma till att börja med..

Det jag inte kan förstå i vissa trådar är att det kräks galla över styvbarnen, mannens ex osv osv i det oändliga men ändå vill man inte göra något åt saken.. Man vill tydligen ha det så med gnäll o bråk dagarna i ända...

jag som själv är styvmamma hoppar ibland in i såna trådar och försöker stötta o hjälpa och ge tips o råd på hur man kan få sakerna att fungera någorlunda - men då blir man anmäld o påhoppad av TS och anklagad för att man lägger sig i det man inte har med att göra...

nähä.. men sitt där o sura då rå... då kan du ha ditt bittra liv....

• Nyfiken gul
    6barnsmamma skrev 2008-05-17 12:51:01 följande:
    Påhoppad av TS? jag fattar ingenting.
    Ja jag brukar svara i såna trådar där styvmamman gnäller om hur jobbigt det är att vara styvmamma o hon gillar inte barnen och tycker dom är för ofta hemma (typ varannan helg) osv osv... o jag brukar då tipsa o stötta o försöka komma på lösningar för att få det hela o fungera o då blir man påhoppad av ts som ber en fara o flyga o sköta sitt... då kan man få sitta där o sura tycker jag....
Svar på tråden Styvföräldrar