• Isse72

75 eller 150 mg Trombyl?! Någon som har erfarenheter?

Hej alla, har 3 MF bakom mig och går hos Dr Berg på Lucinakliniken, har förhöjt TNF-Alfa och faktor 8 (immunitet tror jag). Är ordinerad Trombyl 150 mg hela cykeln (även före +). Blev osäker eftersom jag sett många inlägg på FL att man blivit ordinerad 75 mg, bl a pga en högre dos kan ha motsatt effekt. Läste även Borås testerna och om kvinnan som åt 75 mg.

Frågade Dr Berg igår när jag var på Lucina, om det fanns relevans i att det har motsatt effekt, dvs kan öka risk för MF. Då svarade han att man fåt vara uppmärksam på om man har "blödningstendenser" under graviditeten. I så fall ska man sluta helt. Blev väldigt orolig över svaret och det känns lite olustigt. Glömde fråga om det inte är för sent då om man börjar blöda under grav.

Någon annan som har pos/neg erfarenhet av 75 respektive 150 mg? Hur gick det för er?

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden 75 eller 150 mg Trombyl?! Någon som har erfarenheter?
  • Raspberry81

Jag undrar jag med

Vissa menar ju att 75mg inte ger någon effekt alls.

• Raspberry81

Man ska väl ta någon sorts injektionspruta om man börjar blöda har jag hört härinne. Ska höra med min klinik om de kan skicka med lite av dem sprutorna.

• Franka

Izzie - jag har fått samma ordination som du av DR B, äter 2x 75g Trombyl sedan en vecka tillbaka, dvs en veckan innan ÄL och ska fortsätta till och med v 12+0. Jag hade TNF-alfa 6.6.

Jag har fått två gigantiska blåmärken den senaste veckan, antar att det beror på Trombylen fast jag även annars lätt får blåmärken. Undrar om blåmärken är räknas som "blödningstendenser" eller om det enbart är när det kommer från livmodern?

Det där med sprutorna har jag inte hört något om alls.

Det är inte lätt att veta vad man ska göra och vem man ska lyssna på. Man får väl helt enkelt bestämma sig för vem man ska lita på.

• Iselle

Jag tar 75mg trombyl om dagen och är nu i vecka 25. Blödde lite första månaden, men antagligen var det bara i ytliga kärl för bebisen mår finfint.

• ninnie65

Jag blev ordinerad 2x75 mg men jag tar bara 75 mg. Det bestämde jag mig själv för, vet egentligen inte varför. Det kändes som ett mellanläge. Så jag kör på 75 mg per dag! Men det är min egen magkänsla som säger så.

• izzi
    Iselle skrev 2008-05-22 09:49:26 följande:
    Jag tar 75mg trombyl om dagen och är nu i vecka 25. Blödde lite första månaden, men antagligen var det bara i ytliga kärl för bebisen mår finfint.
    Jag äter också 75 mg om dagen. Jag är bara i v6, och har haft lite rosa flytningar, men igår så fick jag se h*n på ultraljudet. Blir ju lite orolig för de här flytningarna, så det är ju skönt att höra att det gått bra för dig!
  • Miss Gul

Jag blev också ordinerad 2x 75 mg fram till v 12, men till mig sa Dr B att jag skulle hålla upp under mensen för att den inte skulle bli extra långdragen. Skumt, för på receptet står det "utan uppehåll". Hur gör ni? (Fast sen så hoppas man ju att man inte får mens alls förstås... ) Jag har TNF-Alfa 6,8.

• Franka
    Svar på #7
    Jag ska oxå hålla upp under mensen enligt DR B. Han sa att det inte står så på receptet för han menar ju att man inte ska få någon mens
  • Isse72

Jag brukar också göra ett uppehåll under mensen (enligt Dr Bergs rekomendation för att mensen inte ska dra ut på tiden).

Ninnie65; Är du gravid? Några tecken på blödningar?

Verkligen svårt att veta. Känns inte som att man vill riskera ett 4:e missfall bara pga fel dosering!

• Isse72

Någon annan än dr Bs patienter som får rekomendationen 150 mg. Verkar vara han som skriver ut den dosen....

• Lycka77

Jag går också hos Dr B och är ordinerad 150mg, vid min förra grav åt jag 75mg (innan jag började hos drB) och det slutade med ma i v.8, så jag hoppas att 150mg kan hjälpa mig.
    TNF-Alfa på 9,3

• ninnie65

Isse72: Ja, jag är gravid. Är i vecka 6 (5+5). Inga tecken på blödning, hoppas inte det kommer något heller. Är nervös efter fem tidigare missfall. Som sagt äter jag bara 75 mg Trombyl, vågade inte äta 150 mg. Vet egentligen inte varför men så gör jag. Inte lätt detta, är rädd för att högre dos ska orsaka missfall fast det kanske jag har fel i! Jag hade ett TNF runt 8,9 tror jag det var.

Lycka till!

• Isse72

Då har vi samma nivå på TNF-Alfa. Känner mig av någon anledning också rädd att ta för mycket. Fick inte heller ett svar som kunde lugna. Hade kanske trott att de olika beskeden, 75 el 150 mg, baserades på vilket värde man har.

Fy 17, vad olustigt. Känner verkligen att jag inte orkar med ett MF till. 5 st...hur orkar man?

• Cia o krabaten

Jag fick 75mg förra gången och det gjorde att man såg hjärtat slå v7 men v12 hade det blivit ett ma. Mitt 4e mf

Denna gång fick jag 150mg av DrB efetr TNF på 9,8.
    Tog 150 tom v14 (Skulle vara v12, men jag fick fortsätta om jag verkligen ville ) och har på eget bevåg fortsatt med 75mg efter det. v30 nu och jag är övertygad om att det är T som gjort att det funkar, särskilt som det gick som det gick förra grav!

• Raspberry81

Har ni haft det INNAN nidationen, dvs innan ni fick veta om er graviditet. Jag har hela tiden trott att tromyl får ägget att fästa lättare, men när man läser här funderar jag om det bara är för att förhindra missfall & att man inte ska ha trombyl vid insättningen av ägg/ägglossningen. Vet ni vad som gäller?

Jag har 150mg. TNF runt 9.

Vidare: Det finns två typer av förhöjt TNF sa han till mig. Den ena gruppen ligger runt 6-10 i värde (vet inte exakta värdena) och den andra gruppen mycket högre runt 100 eller mer. Den första gruppen får trombyl 150mg och den andra gruppen fragminsprutor vad jag förstått. Det vill säga lite starkare saker Hoppas ni förstår vad jag menar

• Raspberry81

Sprutan som man tar vid blödning är antingen progesteronspruta (vid lättare blödning) eller Dicinon (tror den heter det i Ryssland?). Den senare tar man direkt på egen hand vid kraftigare blödningar. Jag vet inte om läkarna skriver ut det här i Sverige utan att man haft upprepade missfall, men utomlands där jag gör äggdonation kan man få det av kliniken.

• Franka

Raspberry - Ludinaklinken sa till mig att Trombyl både gör att ägget fäster bättre och sedan underlättar en konstaterad graviditet.
    Jag skulle ta 150 g från veckorna innan ÄL, men nu när jag har gjort första VULet (v 5+6) ska jag gå ner till 75 g. Men efter att ha läst här vågar jag inte, så jag fortsätter med 150 g tom v 12 och går sedan kanske ner tll 75 g.

Svar på tråden 75 eller 150 mg Trombyl?! Någon som har erfarenheter?