• Pollica

Gott receptet på ananaspaj sökes!

Jag hade tänkt baka ananaspaj idag men jag hittar en mängd olika recept och vet inte vilka som är bra och vilka som är mindre bra. Det skiljer väldigt mycket från recept till recept på tex socker mängd. Så nu hoppas jag att ni vill dela med er av ert bästa recept på anananspaj.

• Svar på tråden Gott receptet på ananaspaj sökes!
  • längtar efter familj
    Ananaspaj Ingredienser
    Portioner: 6-8

150 g smör
    1 dl strösocker
    3 dl vetemjöl 
    1 tsk bakpulver
    1 ägg
    2 dl lätt crème fraiche (eller crème fraiche)
    1 dl socker
    1 tsk vaniljsocker
    500 g krossad ananas  Tillagningstid: Över 20 min
    Svårighetsgrad: MedelGör så här
    Blanda samman smör, socker, vetemjöl och bakpulver till en deg i matberedare. Tryck ut i en pajform, ca 24 cm i diameter.

Rör ihop ägget, lättcrème fraiche eller crème fraiche, socker och vaniljsocker. Blanda i avrunnen, krossad ananas.

Häll fyllningen i pajformen. Grädda i 175°C i mitten av ugnen i ca 40 minuter.

Servera pajen något avsvalnad med vaniljglass eller lättvispad grädde. Kanske med lite rom i.
  • längtar efter familj

Oj, det jag skrev under försvann. Denna pajen har jag gjort flera gånger och den är mycket god och uppskattad! Lycka till!

• Pollica

Då tror jag att det får bli den.
    Tack för receptet.

• Pollica

Förresten är det gott med vaniljsås till istället för glass & grädde?

• längtar efter familj

gjorde du pajen och vad tycktes? Jag brukar ha grädde. har aldrig prövat med vanlijsås..

• Pollica

Ja, jag gjorde pajen. Den var helt ok men jag läste om alla som hade skrivit om den på ICA:s hemsida och jag kanske inte var lika överväldiga men den var som sagt var helt ok.
    Jag gjorde smulpaj idag och den blev däremot helt suveränt god. Paj är ju bara sååååå gott!

• Thalis

Den godaste receptet har Frödings

Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
Svar på tråden Gott receptet på ananaspaj sökes!