• Twid

lånelöfte på fler ställen?

Hej!

vi sitter mitt i Husköpar-träsket! och nu har jag kanske en jätte dum fråga men kan man söka lånelöfte på olika banker samtidigt?

Vi väntar svar från en bank angående lånelöfte..det skulle ta några dagar. men kan vi då ansöka om lånelöfte över nätet på en annan bank?

jätt etacksam för svar!

• Svar på tråden lånelöfte på fler ställen?
  • krakel

jajjamensan det går så bra,, vi har 2 st på samma gång

• Twid

okej! tack för svaret! men hur gör man sen måste man ringa och avsäga det eller dom man inte väljer att använda!?

• drömhus

Nej, ni behöver inte säga något om ni inte vill använda er av ett lånelöfte. Ni ska ju använda er av den bank som ger er det mest förmånliga lånet i form av ränta och andra avgifter.

• Twid

Yes, det är därför vi vill söka på lite olika banker för att just se vem som kan erbjuda oss bäst räntor och allt sånt!

jag är verkligen livrädd! känns som att vi inte vet ett dugg om det här.. fasst vi läser och läser, frågar och frågar. huset vi drömmt om kom ut på annons i går.

• drömhus

Om ni redan är kunder i en bank och har lånelöfte hos dom och får ett bättre erbjudande någonannanstans så kan ni alltid ställa de olika erbjudana emot varandra och låta bankerna få slåss lite om er. Hur intresserade de är om att ev sänka sina räntor beror ju på er inkomst mm (tjänar du mer är du en bättre kund), men det skadar inte att testa.

• Twid

okej! tack så jätte mycket för tipsen!

Släng gärna in ALLA tips ni har.. Mer som man ska tänka på ex.

• krakel

Lånelöftet är ( kasnke är olika från bank till bank) gilltigt i 6 mån... gå till banken och berätta era inkomstuppgifter och allt de vill veta så räknar de ut åt er hu mycket ni har råd att låna.. så ni vet när ni ska ge er in i budgivning

• Micke

Varje ansökan om lånelöfte innebär att de tar en kreditupplysning på er. För många kreditupplysningar är inte alltid bra.

• Twid
    Micke skrev 2008-05-18 22:40:01 följande:
    Varje ansökan om lånelöfte innebär att de tar en kreditupplysning på er. För många kreditupplysningar är inte alltid bra.
    hejhej!
    okej, vad kan det innebära om det sker "många" kredituplysningar?
    vad kan det göra för negativt för oss?
  • Micke

Även SBAB skriver ju i klartext att antalet upplysningar är ngt de tar i beaktande:

"Vad tittar ni på i kundens kreditupplysning?
    I samband med prövningen av en ansökan tas alltid en kreditupplysning på låntagaren. Där tittar vi om kunden har några betalningsanmärkningar, vilken inkomst han/hon taxerat för samt om kunden har några övriga krediter. Vi tittar även på hur många kreditupplysningar som tagits på kunden samt om kunden äger fler fastigheter än den som ska belånas."

• Twid
    Micke skrev 2008-05-18 23:11:15 följande:
    www.st.nu/nyheter/lokalt.php...
    Shit..det hade jag ingen aning om!? det låter ju skit skummt.. ska pratat med mäklaren/banken i morgon får fråga va dom säger om just det.. tack för tipset! nu blev jag ju nästan lite skitnögig.. hmm... fasst behöver nog igentligen inte vara orolig..
  • Micke
    Twid skrev 2008-05-18 23:17:34 följande:
    Shit..det hade jag ingen aning om!? det låter ju skit skummt.. ska pratat med mäklaren/banken i morgon får fråga va dom säger om just det.. tack för tipset! nu blev jag ju nästan lite skitnögig.. hmm... fasst behöver nog igentligen inte vara orolig..
    Har man en bank man kan resonera med så är det ju enkelt att förklara och då är ingen skada skedd. Men kan iaf vara bra att känna till.
  • Twid

micke: jadu det var verkligen en bra sak att känna till..har aldrig hört talas om det.. vi har ju lixom några kort som ät kopplade till kredittjänst.. men vi har aldrig utnyttjat krediten på något förutom på ikea en gång.. fasst det togs en kredit prövning när vi började få AHA boken, och typ en årsbok till våran dotter men sånt betalade vi ju på engång.. men alltså ligger själva "förfrågningen" kvar och skaver.. klurigt.

fan va blåbär man känner sig i det här..vill verkligen veta ALLT..

• Twid

måste bara svänga in och berätta att idag fick vi ett lånelöfte!! känns super skönt! fick det nekat på internet tjänsten men bokade tid hoss banken och fick det beviljat och till och med mer än va vi trodde!

hon sa precis som vi att lånelöftena över nätet är inte riktigt rättvisa.

hjälp nu är det massor med annat att tänka på!

Svar på tråden lånelöfte på fler ställen?