• Fru Pettersson

Köpa hund från blocket!

Funderar på att köpa hund från blocket och skulle så gärna vilja ha tips på vad jag ska tänka på.

Är uppväxt med hund men har aldrig köpt från blocket innan utan bara från en registrerad kennel.

Så tacksam för tips!
    Vad ska jag tänka på?

• Svar på tråden Köpa hund från blocket!
  • Winterfresh

Finns ju registrerade kennlar som säljer sina hundar på blocket.se
    Försök kolla upp uppfödaren så gott det går.

• Hundkär

kolla så att hunden är vaccinerad,chipmärkt och veterinärsbesiktad.
    Det finns folk som ljuger om hundens ålder tyvär hunden kan vara mycket äldre än vad dom säger mitt tips är att kolla på tänderna på hunden själv.

• Maria V

Jag har då såld hästar på blocket utan problem. Kolla så att hunden är vaccinerad och frisk.

• SessanSessan

Var noga med att alla papper finns, komplett vaccinationsintyg, chipmärkning, veterinärbesiktning ua. Sen känner du nog i magen också om personen är seriös när ni pratar i telefon!

Själv har jag köpt en av mina hundar från Blocket och det var bara positivt!

• Intelligenti pauca

Kan bara instämma med de som skrivit ovan.Se till så alla papper är ok.Chipmärkning,vet bes ua,vacc intygFörsäkring? Vi övertog förs vår hund ahde hos förra ägaren.Fö så har vi inte ångrat oss en enda sekund.Har haft henne 1,5 år nu.

Nej tacka vet jag Dr Dängroth.Han har vettiga kommentarer.
  • elvinaOstefan

Många uppfödare väljer att annonsera på blocket, oftast för att nå "vanliga" människor som är ute efter en sällskapshund, och därför inte alltid så insatta i SKK.

Är själv uppfödare och väljer att annonsera på både blocket och i tidningar (och givetvis genom rasklubben). Märker själv av att köparna genom rasklubben är intresserade av avels hundar, utställning etc. Medan blocket kommer familjer som vill ha sällskaps hund eller äldre människor som hittat annonsen i tidningen.

Den vanligast "regeln" är väl att det är något lurt om priset är väldigt lågt. Sen fins det många som sänker priset på sina sista valpar för att bli av med dom, eller som i mitt fall när man fått många pällsade pojkar som inte väcker lika stort intresse.

(¨v¨) Devin (¨v¨)
Svar på tråden Köpa hund från blocket!