• Elpida

När kunde ni amma era prematurer??

Min kille är född v 32+3, ligger i kuvös än men ska få komma hem i början på nästa vecka. Han är nu 19 dagar, och har börjat äta med flaska. Han orkar inte suga än så mjölken mer eller mindre hälls i honom.
    När orkade era barn suga och ta bröstet??

• Svar på tråden När kunde ni amma era prematurer??
  • Pilea

Min son kom aldrig igång med amning, han föddes i v.27+4.

• Elpida

Är det vanligt att småttingar nyser och hostar???? Blir helt orolig!
    han gör det ju inte hela tiden men flera ggr per dag...

• sofiiin

Jag tror det för min pojk gjorde också det. Dessutom gjorde han ett "morrande" ljud ofta, han lät som en spinnande katt nästan. De på neo och läkaren sa att det va normalt för prematurer för att lungorna oftast inte är helt klara.. :)

• Julmust

Japp, de nyser helt enkelt för att rensa näsan. Visst är det lustigt vad fort man glömmer mellan barnen.

• Lareesa

Min dotter Tida föddes i v.27+4. Jag började lägga henne vid bröstet i v.32 och när vi åkte hem i v.35 hade hon kvar sonden och ammade mellan 20-25ml varannat mål. Men redan i slutet av v.36 tog vi bort sonden och ammningen var uppe i 30 ml per mål. Pumpningen fortsatte jag med till v.39. Nu är hon 1,5 månader (korrigerad tid)och äter mer än gärna. Har dock fått börja ge ersättning pga av för lite viktökning.

• Bliglin

Härligt att ni fått komma hem!

Ja vi är kvar på neo. Här släpper de inte hem någon förrän bebisarna kan äta själv vid alla "mål". Så planen för vår lille son ser ut som följer: lära sig reglera temperaturen själv. Nu har de stängt värmen i kuvösen så förhoppningsvis kommer han ut i minispjälsäng på måndag. Sedan ska koffeinet trappas ut... och amningen fungera. Sedan görs ett test av andning/saturation/hjärtverksamhet under en natt och därefter får vi åka hem. Förhoppningsvis inom tre veckor, då han är 37,5-38 veckor. (Nu är han 35v eller 34v+5d kanske!?)

Men jag inser att det är väldigt olika mellan neo-avdelningar. Har de gjort någon sov-test på din lille kille Elpida?

Elpida skrev 2008-05-24 10:02:48 följande:
    Bliglinja, vad jag förstod hade det med vikten att göra, men helt klart är det individuellt också. Här pratade dom om 2.5 kg innan dom har rikgtig kraft i sugandet, men andra här i tråden har ammat tidigare. I natt var jag tvungen att öppna hålen i nappen till flaskan...han hade ingen ork alls att äta... Hoppas att det är tillfälligt. Dessutom pajade mina 2 pumpar!! Aj aj aj, jag är urusel på att handpumpa så tuttarna är helt stenhårda.Min kille vägde 2200 gr när vi fick ta hem honom i torsdags. Är du kvar på neo med lillen? När ska ni/han få komma hem??Det verkar som de flesta i den här tråden har små killar, är det vanligare med prematurkillar?? (Nyfiken förstås
  • Elpida

Bliglin
    Nops, inte vad jag vet??? Vad är sovtest?? Nu sover han hela tiden, jag väcker honom var 3e timma för att ge honom sina 50ml mjölk. Han har också svårt att hålla värmen verkar det som, nu ligger han inbyltad i massa filtar.
    Han hade ett problme med hjärtat men efter en del medicinering försvann blåsljudet (vi slapp precis operation). I övrigt har han inte fått några mediciner.

Det är ju skänt att ni får stanna med bebisen, här var ju bebisen ensanm i 3 veckor och vi fick bara komma på besök. Jag fick inte byta på honom eller, klä på honom eller bada honom nåt, bara mata honom 5 ggr. Tur att det var 2a barnet. Men det är svårt,lite annorlunda när han är prematur, speciellt med matningen.

Teo fick komma hem när han var 35+3.

• boktok

Det där med sovtest har inte jag heller hört. Det som gällde i V-ås var att barnen skulle ha hunnit bli ca 40v innan man fick åka hem och då väga runt 3 kg. Det var den gräns som de hade. För E gällde ju också att han skulle öka bra i vikt, helst 100-200g i veckan.
    Tillägger att jag är glad att jag bor i Sverige. I USA är det så att man är tvungen att lämna barnen i 3 månader på sjukhus (prematurer) e-som de inte har någon föräldraledighet att ta ut. Tänk er hur "väl" man känner sitt barn när man ska hämta hem dem sen. Usch så människovidrigt! Är dock inte helt säker på att detta stämmer, om någon annan vet så får ni gärna rätta mig.

• Basses mamma

I Gävle gjorde de andningsregistrering innan man fick åka hem, antar att det är ung. samma som sovtest. Då kopplade de Sebastian till en apparat som registrerade andningsfrekvensen, och skrev ut den som en kurva. De gjorde det på natten under två timmar när han sov. På så sätt kunde de se om han fortfarande hade omogen andning. Det hade han inte, så då fick vi åka hem samma dag. Ni kan ju tänka er vad glada vi blev när dr sa att han tittat på kurvan och den såg helt normal ut, "så om ni vill kan ni åka hem idag". Om vi ville!

• cloudberry79

På Vidar gjorde de också andningsregistrering plus att han inte fick ha någon saturationsdipp på 48 timmar innan vi fick åka hem.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
Svar på tråden När kunde ni amma era prematurer??