• memba

Yrsel, ett tecken på stress?

Jag har sedan ca ett halvår tillbaka blivit yr till och från.

Har varit hos läkare och de har tagit blodprov som visar att allt är ok, men min yrsel fortsätter komma + att jag gått ner i vikt utan att varken tränat eller bantat.

Oftast blir jag yr när jag blir stressad, mycket jobb och tankar osv, och jag måste oftast lägga mig ner, jag börjar svettas och mår illa och ja .. Det påverkar ju allt, speciellt när jag jobbar och måste avsluta allt. Jag har dessutom en son på 1 år, och jag är rädd för att det ska hända när vi är ensamma någonstanns där ingen kan hjälpa. Jag är inte särskilt lycklig just nu, dåligt för hållande, hemlängtan (bor utomlands) och doktorn gav mig som råd att jag måste ändra min livssituation för att må bättre, men samtidigt känns det så enkelt att skylla på stress, tänk om det är ngn annat?!

Någon som har erfarenhet? Tips? Tacksam för allt ..

Igår var det fruktansvärt .. Blir yr när jag jobbade och fick ringa en kompis som fick avsluta mitt arbete. Sen skulle vi grilla med ett par kompisar och då blev jag yr igen , det släppte dock efter ett tag även om jag inte kände mig 100% - men jag kände nästan att det var som torgskräck, att jag inte kunde vara bland folk ... Och sen i bilen på väg hem - det slutade med att min fulla sambo fick köra - vilket självklart inte var det bästa, men vad kunde vi göra .. Som sagt, tacksam för råd!!

• Svar på tråden Yrsel, ett tecken på stress?
  • Tokitoj

Jepp, det är ett tecken. Jag fick likadant och svimmade till slut vid ett par tillfällen. Hade magont, stressade, var yr, hade domningar i armar och ben, satt i bilen och körde men glömde vart jag var på väg m.m m.m m.m
    Det hela startade med just yrsel.
    Nu har jag varit sjukskriven i ett halvår. Lugna ned tempot, gå till doktorn och stanna sedan hemma ett tag.

• Isfjord

Jag är inte läkare, men yrsel kan bero på stress, men även vätskebrist (gul urin?), näringsbrist (ätit för lite), olika sjukdomar och mycket annat.
    Att köra full är verkligen inte bra. Kunde ingen annan köra? Låta bilen stå och ta taxi/buss/lifta med kompis och hämta bilen dagen efter? Eller om du känt dig dålig tidigare under dagen, kunde han inte hålla sig nykter ifall att?

• blomman 2

jag har som dina symptom vid långvarig negativ stress,såååå jobbigt!!!
    det ända som hjälper mig är att ta det lugnt och sortera bort det som tar min energi vilket är lättare sagt än gjort..
    Jag fick dessa symptom som du beskriver första gången när jag gick igenom en väldigt jobbig rättegång/separation som tog helt musten av mig,efter det har jag blivit extremt känslig mot stress.
    Märker ändå att bästa medecinen är att sortera bort alla "onödiga måsten",mem som sagt,inte så lätt alltid,kräver lite tålamod och tid.
    Stor kram och ta hand om dig!!!

• memba

Jo, doktorn sa ångest och stress ..

Usch, det är inte lätt .. Dricker och äter gör jag , så det ska inte vara ..

Fruktansvärt att köra rattfull, jag vet, men det fanns inte så många alternativ just då tyvärr .. Och att säga till min sambo att han ska hålla sig nykter skulle vara som att prata med en vägg!!

Usch, ja, jag är mest rädd för att det kommer att gå så långt att jag kommer att falla omkull och inte kunna resa på mig igen, inte kommer kunna ta hand om mig själv och min son om ni förstår vad jag menar ...

• Starkast

Yrsel är vanligt men det är väldigt ovanligt att det är något farligt.
    Med den livssituation är det nog inte alls konstigt att du mår som du mår.
    Se det som att kroppen sätter stopp nu. Det måste till en förändring!
    Det är svårt. Men det går. Och gör du det inte kommer du inte att må bättre, utan risken är att du blir sämre.
    Ha till barn som en målpunkt så är det kanske lättare? Ändra livssituationen för ditt barns skull! Tiden med barn är (rent krasst) som enklast när de är så små. De blir mer krävande och förstår mer ju äldre de blir. Mår inte mamma bra mår de inte heller bra.

När du mår som du mår är det svårt att äta ordentligt. Försök att få i dig mer.

Sänder dig många, många kramar. Och ett STORT lycka till.

• Clobberella

Låter som stress. Jag kunde också bli jätteyr när jag satt och jobbade. Det enda som hjälpte då vara att sluta jobba, fortsatte jag så blev det bara värre.
    Har också gått ner i vikt av stress.

• Pikaur

Låter som när jag fick mina första känningar av ångest av all stress jag utsattes för på mitt fd jobb. I mitt fall utvecklades det till panikångest som jag nu tvingats leva med i 4 år
    Hoppas du hittar roten till det onda och kan botgöra!

• memba
    Pikaur skrev 2008-05-19 09:56:13 följande:
    Låter som när jag fick mina första känningar av ångest av all stress jag utsattes för på mitt fd jobb. I mitt fall utvecklades det till panikångest som jag nu tvingats leva med i 4 år Hoppas du hittar roten till det onda och kan botgöra!
    Panikångest? Men hjälp ... Vad hánder då?
  • Pikaur
    memba skrev 2008-05-19 21:14:50 följande:
    Panikångest? Men hjälp ... Vad hánder då?
    Oj, ja, vad händer? Det känns som om man ska dö, man får ingen luft och kroppen skakar okontrollerat. I alla fall är det så för mig. Grejen är bara att det är psykiskt. Jag kan visst det andas normalt, men kroppen ligger på ett sånt högt stressvarv att den inte förstår och kopplar. Det är jättesvårt att förklara... Jag måste ta ganska tung ångestdämpande medicin när det händer, och sedan är jag over and out i ett par, tre dagar.
    Mina "anfall" kommer ibland som ett brev på posten, ibland för att jag grubblat massor, stressat för mycket, varit bland för mycket folk för långa stunder, ätit och sovit dåligt, etc. Så det gäller att sköta den biten. Men som sagt, det är jättesvårt att förklara, och den dagen man får det - då vet man
    Jag håller tummarna och hoppas det inte är någon fara för dig
  • BlueYee

Memba: När kommer din yrsel?? Är det bara vid stress?? Eller kan den komma närsomhelst???

Jag lider nämligen oxå av yrsel!! Min läkare tror att det är från nacken. Det tror jag oxå samt att det är stressrelaterat.

Mitt råd till dig är att gå å prata med någon. Det ska jag göra (när jag kommer mig för o ringa)

JAg har även haft panik ångest! Å det går inte å missa när man får det. Jag trodde jag skulle dö o min lilla son låg bredvid mig o jag sa till min sambo....jag måste till sjukhuset!!!
    Men det lugnade sig sen i alla fall.....

• memba

Ibland kommer yrseln och jag rör mig snabbt, kanske står böjd och reser mig fort, men jag blir riktigt riktigt yr, och måste lägga mig ner - och mycket i huvudet har jag nämligen alltid, har alltid varit en stressad människa, som dock har tyckt om att ha mycket att göra ... Ja, doktorn sa ju stress men jag vet inte, jag tror väl det oxå eftersom jag oftast blir yr när jag är mer stressad än vanligt ... alldelles för många måsten i huvudet!

• gjan

känner igen det,men det kan inte alltid vara stress,´det sa doktorn till mig också,men eftersom jag
    tinnitus så blir jag yrslig innan maten,ska kolla upp det där,för man vill ju må bra som sagt
    man kan inte bara skylla på annat,får nog kolla blodtrycket

• gjan
    memba skrev 2008-05-21 20:02:02 följande:
    Ibland kommer yrseln och jag rör mig snabbt, kanske står böjd och reser mig fort, men jag blir riktigt riktigt yr, och måste lägga mig ner - och mycket i huvudet har jag nämligen alltid, har alltid varit en stressad människa, som dock har tyckt om att ha mycket att göra ... Ja, doktorn sa ju stress men jag vet inte, jag tror väl det oxå eftersom jag oftast blir yr när jag är mer stressad än vanligt ... alldelles för många måsten i huvudet
    kolla upp om du kan lida av sköldkörtel eller andra sjukdomar
  • danika3

Jag är med snurrig hela tiden. Hela rummet snurrar när det värst och kan inte kontrollera det. Har panik ångest med och läkaren säger det har med nacken att göra plus stress. Men finns det förslag på medicin som kan ta bort det och helst inte bli så trööt att man sover ? Tack

Svar på tråden Yrsel, ett tecken på stress?