• Anonym (M)

Ärver man skulder om man är gift? (snälla hjälp mig)

Vi har en svår situation i vår familj.... Pappa är svårt sjuk och kommer att dö snart, mamma är långtidssjukskriven med en liten inkomst. Pappa har massa små lån, sammanlagt ca 100 000 kr. Samt att de har ett gemensamt på 200 000 kr. Hur blir det med dessa lån när han dör? Blir de automatiskt mammas eftersom de är gifta? Hon är så ledsen och deprimerad för att hon nu ska förlora sin livspartner men samtidigt så stressad över hur hon ska klara sig ekonomiskt efteråt.... Är det någon som är kunnig inom det här? Är i desperat behov av hjälp....

• Svar på tråden Ärver man skulder om man är gift? (snälla hjälp mig)
  • skorpiona

Finns nog inget gererellt svar på den frågan... Tror det beror på lånevillkoren! De lån som enbart är hans borde hon inte kunna "ärva", men risken finns att hon kommer stå ensam med det gemensamma lånet... Tror det finns nån särskild typ av "försäkring" man kan ta som "löser ut" hans del om han dör, men det kanske är lite sent nu...

Hoppas det löser sig! För att få ett helt 100% svar, bör du nog kolla med en jurist. En enkel fråga som säkert kan svaras på utan att det kostar nåt...

• skorpiona

Finns nog inget gererellt svar på den frågan... Tror det beror på lånevillkoren! De lån som enbart är hans borde hon inte kunna "ärva", men risken finns att hon kommer stå ensam med det gemensamma lånet... Tror det finns nån särskild typ av "försäkring" man kan ta som "löser ut" hans del om han dör, men det kanske är lite sent nu...

Hoppas det löser sig! För att få ett helt 100% svar, bör du nog kolla med en jurist. En enkel fråga som säkert kan svaras på utan att det kostar nåt...

• Anonym

Hon kan inte ärva hans skulder....ALDRIG.

Deras gemensamma kan hon få och stå betala...vet inte säkert.

• asplundskan

Jag har diskuterat detta ganska nyligen. Och man ärver inte skulderna när man dör. De försvinner. Det är därför man inte alltid får lån när man är över en viss ålder.

Detta är vad jag hört iaf.

• Anonym

men om man har gemensamma lån så blir man ensam kvar med dom om man inte har någon försäkring mot det.

• asplundskan
    Anonym skrev 2008-05-18 12:26:28 följande:
    men om man har gemensamma lån så blir man ensam kvar med dom om man inte har någon försäkring mot det.
    exakt! det stämmer bra det. men om mannen var själv på lånet försvinns det, enl uppgifter jag hört.
  • Majora

Säg åt henne att ta en försäkring så att skulden skrivs av om han dör!

• JLS

De gemensamma lär hon tyvärr åka på.

Din pappas egna skulder kommer dras från hans ev privata tillgångar och sedan kommer resten att gå till arvtagarna.

Beklagar er svåra situation!

Vårt lilla mirakel...♥ Bf 080621 ♥
  • Barbabok

Borde väl vara så att hans skulder tillhör hans blivande dödsbo, och han äger ju hälften av allt deras, därför säljs/betalas allt via/efter bouppteckningen.
    Säg att halva huset är hans (om de har hus), då ska hans halva säljas för att betala hans skulder. Såvida de inte har försäkring mot detta. (låneskydd)

Kan ha fel, men så har jag förstått det hela. Vi har skydd mot detta i vårt huslån.
    Deras gemensamma lån får hon fortsätta betala om de inte har låneskyddat.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • JLS
    wero73 skrev 2008-05-18 12:36:34 följande:
    Borde väl vara så att hans skulder tillhör hans blivande dödsbo, och han äger ju hälften av allt deras, därför säljs/betalas allt via/efter bouppteckningen. Säg att halva huset är hans (om de har hus), då ska hans halva säljas för att betala hans skulder. Såvida de inte har försäkring mot detta. (låneskydd)Kan ha fel, men så har jag förstått det hela. Vi har skydd mot detta i vårt huslån.Deras gemensamma lån får hon fortsätta betala om de inte har låneskyddat.
    Japp så är det nog med allra största sannolikhet.
  • Anonym (M)

Låneskydd kan man väl inte ta längre, nu när han är sjuk....?

• Barbabok
    Anonym (M) skrev 2008-05-18 12:47:15 följande:
    Nej det tecknas när man tar lånet.

Beklagar förresten allt elände
  • JLS

Hittade detta när jag googlade via juridikfokus.se:

Den avlidnes skulder
    Den avlidnes skulder skall betalas ur dödsboet innan eventuellt arv kan delas ut. I de fall den avlidnes skulder överstiger hans/hennes tillgångar kommer skulderna att handläggas och utredas av Kronofogdemyndigheten. Grundprincipen är att arvingarna aldrig blir skyldiga att betala skulder som inte täcks av den avlidnes tillgångar.

Arv
    Ett arv kan utgå på två olika sätt, genom:
    • legalt arv eller
    • testamente
    Ett legalt arv innebär att den avlidnes tillgångar övergår till hans/hennes arvingar. Genom testamente kan en person bestämma att en del av kvarlåtenskapen skall tillfalla en viss person eller organisation.

Vem ärver
    I första hand ärver den avlidnes bröstarvingar d v s biologiska och adopterade barn. En bröstarvinge kan aldrig göras arvlös utan har alltid rätt att ärva minst hälften av sin s k laglott, vilket är det som bröstarvingen skulle ärva om det inte fanns något testamente.

Var den avlidne gift får parets gemensamma barn normalt inte ut sitt arv förrän den avlidnes make/maka har gått bort. Barn som den avlidne fått i ett tidigare förhållande, s k särkullbarn, har dock rätt att få ut sitt arv omedelbart.

• Majora

Anonym (M) skrev 2008-05-18 12:47:15 följande:

hm... vi får erbjudande varje månad om att teckna det där låneskyddet, men det kanske inte går nu när han är sjuk nej
  • Barbabok
    Majora skrev 2008-05-18 12:51:01 följande:
    Anonym (M) skrev 2008-05-18 12:47:15 följande: hm... vi får erbjudande varje månad om att teckna det där låneskyddet, men det kanske inte går nu när han är sjuk nej
    Aha, kanske är olika beroende på vilken typ av lån det gäller? Där ser man.
  • Anonym

Har man väldigt dålig ekonomi själv om man en dag blir kvarlämnad efter sin partners död så bör man teckna livförsäkringar eller låneskydd för att kunna överleva ekonomiskt. Sorgen är ju fruktansvärd men att lägga till ekonomiska problem på detta kan innebära en riktig katastrof för den efterlevande.

Vi har tecknat varsin livförsäkring och det kostar oss 250 kr sammanlagt per månad, inte mkt med tanke på hur mkt man spenderar på annat "skit".

• skorpiona

Någon skrev att hans del i huset kommer säljas för att betala hans skulder... Om huset är belånat och makan väljer att ta över hela lånet, så tror jag inte detta kan ske! Man har inte rätt att sälja något som är belånat utan att den skulden betalas först...

Så om hon inte kan ta på sig hela lånet, kommer huslånet vara det första som blir betalt vid en eventuell försäljning, blir det ytterligare pengar kvar så kommer hans del i vinsten att läggas på hans andra skulder...

Svar på tråden Ärver man skulder om man är gift? (snälla hjälp mig)