• Sicali

Behöver tips på enklaste och tåligaste akvariefisken

Vi har bestämt att skaffa fisk, en sugmal och en anna sort men vi vet inte vilken än.
    Den skall gå ihop med sugmalen, inte behöva jättemycket utrymme och vara väldigt tålig och lättskött, en nybörjar fisk som också gärna har en vacker stark färg.
    Nån som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-18 12:07
    Glömde att jag måste förtydliga och bedyra djupt att ja jag kommer inte bryta mot lagen och ha ett akvarium som är mindre än 40 L. Så nu när jag skrivit det så tydligt det går, kan vi väl fokusera på fiskarna som skall vara i det, vilken sort som är mest passande.

• Svar på tråden Behöver tips på enklaste och tåligaste akvariefisken
  • Barbabok

Först, ett akvarium som är av modellen större ger en enklare skötsel. Sen måste det vara minst 40L stort enl. lag.
    Lättskötta och tåliga är väl typ neontetror som har fin färg. De trivs i stim och du kan få 10 för runt 130kr.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • Barbabok

Sugmal är ancistrus ett bra val, även kallad skäggmunsmal. Den blir inte så stor och är väligt tålig. Pris runt 50 och uppåt beroende på storlek.

• Barbabok

Hehe menade inte att du skulle bryta mot lagen, mer bara som upplysning för många verkar tro att de sk guldfiskskålarna kan användas som akvarium

• Sicali

Den sidan är bra, jag hittade en art som hette kopparbarb också, kan det vara nåt?

wero73 skrev 2008-05-18 12:06:59 följande:
    På den här sidan kan du läsa massor, och här kommer bild på neontetran.www.zoopet.com/fiskar/fisk.php
  • Barbabok
    Sicali skrev 2008-05-18 12:08:03 följande:
    Neontetra har jag också funderat lite på, är den väldigt enkel?
    Mycket enkel. De äter allt, flingfoder går bra. Trivs som sagt i stim och blir ca 4-5år gamla vid rätt skötsel. Jaghar ca 30 fast av den svarta sorten. 
  • Sicali

Inte riktat till dig Kom bara på när du nämnde storleken att jag inte skrivit det och att all fokus i tråden förmodligen skulle läggas på storleken om jag inte skrev det direkt.

wero73 skrev 2008-05-18 12:08:57 följande:
    Hehe menade inte att du skulle bryta mot lagen, mer bara som upplysning för många verkar tro att de sk guldfiskskålarna kan användas som akvarium
  • Barbabok

Kopparbarben har jag inte haft men enl. beskrivningen ska de vara ungefär samma som neonen. Ligger på samma pris också. Jag har även silvertippstetror just nu, livliga så rackare. Honan är mer blek och hanen mer orange.
    Fast jag har som "utfyllnad" eftersom jag har diskus i huvudsak, ett 420L och ett 96L med yngel. Ancistrus har jag förstås en hög av

• Bebis

Kopparbarber är som neontetror fast här hemma hade jag lättare att hålla liv i barberna än tetrorna.
    Slöjstjärtar hade jag oxå och de var enormt seglivade.

Don't Panic
  • Sicali

Vilken tur att du var inloggad just nu, passar på att bolla lite med dig då
    Skall nämligen köpa till sonen när han fyller år.
    Sambon sa här bredvid att han även var lite intresserd av en eller två lite större färgranna fiskar istället för många små,
    vet du nån sån fiskart som går ihop med malen?

wero73 skrev 2008-05-18 12:12:34 följande:
    Kopparbarben har jag inte haft men enl. beskrivningen ska de vara ungefär samma som neonen. Ligger på samma pris också. Jag har även silvertippstetror just nu, livliga så rackare. Honan är mer blek och hanen mer orange.Fast jag har som "utfyllnad" eftersom jag har diskus i huvudsak, ett 420L och ett 96L med yngel. Ancistrus har jag förstås en hög av
  • Barbabok

Lite större är ju guldfiskar och slöjstjärtar, men de kräver sitt utrymme för att må bra. Men är de inte fullvuxna borde de funka i ett mindre akvarium. De bör dock ha lite kallare vatten men det fixar även malen fint! De kan du har bara enstaka av, malen går bra ensam.

Här är slöjstjärt
    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203
    Men bilden visar inte en standard.
    De är ofta orange med eller utan vitt, med samma stjärt men inte glosögon nödvändigtvis.
    Guldfisk
    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54

• Sicali

Ja vi skall absolut ha en sådan, gärna en mal,och så kanske det blir en slöjstjärt. Skall åka iväg imorron och kika på dem i nån zooaffär.
    Tusen tack för hjälpen. Myvket bättre att kunna fråga nån som verkligen har fiskar än att bara läsa fakta om dem.

wero73 skrev 2008-05-18 12:24:03 följande:
    Ancistrus ser ut såhär.www.zoopet.com/fiskar/fisk.php är en hane på bilden, honan har inte spröten på huvudet.Finns som albino också (guld).
  • Barbabok

Så lite så, det är skoj med akvarium

• Obert

Har kopparbarber och trivs otroligt bra med dem!

Har dock haft lite otur med dem... Köpte fyra från början.
    En hane skadade på något vis käken och fick avlivas då han inte klarade av att äta. Köpte in lite andra fiskar och fick med någon sjukdom varvid en hane och en hona strök med. Kvar hade jag en hona... Köpte in en ny hane.
    När jag flyttade så lyckades honan hoppa ur hinken jag stoppade ner dem i inför transporten.
    Kvar har jag således bara en hane!
    Men den hanen har hängt med i två års tid nu, väldigt enkel att ha att göra med...

Jag själv är gröngöling på det här med akvarium och vore det inte för sjukdomen jag fick in på dem så hade jag troligtvis haft alla utom den skadade och rymlingen kvar än.

Ska köpa in några fler honor till min gosse så han får lite sällskap.
    De är väldigt lätta att få att leka vilket är skoj tycker jag! Småfiskar är alltid roligt :-P

• Sicali

Har diskuterat fram och tillbaka och det får nog blir kopparbarber iallafall.
    Nu till nästa fråga: Hur och med vad inreder man bäst ett akvarium. Vet att det skall vara sand, växter och lite saker att gömma sig och simma igenom, men vilken sand och vilka växter är bäst?

• Barbabok

Växter och sand är inte så viktigt vad du väljer, mer en smaksak, vad som är viktigare är doppvärmare, reningspump och belysning. Jag har belysningen på timer för det är smidigast, 10-12h/dygn ca. Reningspumpen ger ytrörelse och syresätter vattnet.
    Läs lite om akvariestart på zoopet, där står jättebra vad man ska tänka på.
    Har du en ancistreus  ska den ha en trärot, behövsingen stor, eftersom deras matsmältning behöver cellulosan. Vill du inte ha det som "inredning" kan du dölja den bakom ngt annat, en liten bit räcker.

Svar på tråden Behöver tips på enklaste och tåligaste akvariefisken