• Don Murre

snälla hjälp mej..

Min snart 16 åriga (överviktiga ) kusin har slutat äta. Per dag äter hon typ lite mos eller lite gröt. Hennes mamma är lika dan (äter en smörgås/dag) men smal som en sticka och informerar sin dotter att hon är överviktig.
    Hur kan jag få min kusin att förstå att man måste äta?!? Hennes mamma är inget att hänga i julgranen precis..

/desperat

• Svar på tråden snälla hjälp mej..
  • Teskedsmamman

Förklara att en kropp som är van att äta bra kan sätta sig själv på svält om man äter för lite helt plötsligt och resultatet kan bli att hon går upp ännu mer i vikt, lär henne äta lite kolhydrater och sunt istället...

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • jutti

Hej,ja du detta eviga problem,tyvärr så lyssnar inte tonnåringar på släktningar eller nära anhöriga....prova med att boka en tid på ett gym,förklara dilemmat för någon personal...gärna yngre som kan vara en förebil för tjejen. Be henne prata om vett o etikett...vad som bygger en bra, vacker, hälsosam kropp samt vad som bryter ner en kropp. Om du förklarar för instruktören så tror jag att hon gladeligen hjälper till att "rädda" en vilsen tonnåring som inte har kunskapen om hur hon ska ta hand om sin enda kropp......jätte bra att du har reagerat o att du bryr dig, lycka till....kramis

• Bevabus

Men eftersom att hon är överviktig så har hon väl fått för sig att börja banta, eller?
    Men eftersom att hon uppenbarligen inet gör det på rätt sätt så kan du ju föreslå att ta med både mamman och hon till en diestist. Även mamman behöver ju tydligen lite nyttiga råd.

Svar på tråden snälla hjälp mej..