• HelenaM

Enkel men god fiskgratäng?

Är det nån som har nåt bra recept?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Enkel men god fiskgratäng?
  • tia83

Jag brukar blanda ihop cremefraiche, hackad lök, lite citronsaft, salt och peppar och dill. sedan häller jag det över ett fruset fiskblock och strör över lite riven ost och sen in i ugnen en halvtimme eller nåt sånt. Gott med ris till!

• mooogn

Igår gjorde jag fiskgratäng på hemlagad svampstuvning, tinade hokifiléer, salt, svartpeppar och hemgjort potatismos (med en äggula i). In i ugnen i 20-25 minuter. Klart!

• Lillpyret08

Hacka purjolök och lägg över fisken som du kryddat med citronpeppar och salt. Blanda en burk räkost med en burk creme fraiche. In i ugnen ca 40 minuter. mums.

• Plutten Augusti07

Jag gör fisken + sås på spisen.

Torskfilé som jag saltar och vrider en citron över. Steker på mycket låg värme med purjolök över. Häller sedan matlagningsgrädde över tillsammans med mjölk och en tärning fiskbuljong. Klämmer i lite kaviar och river ner citronskal. Låter sjuda på svag värme och öser fisken med såsen. Ibland har jag i kräftstjärtar och lite spa från burken.
    Lägger i 2 dl bladspenat tillsist, rör runt-lägger allt i en form och klickar upp potatismos runt om som jag penslar med ägg. In i ugnen på 225 grader i 10 minuter-klart!

• AngelicaF

Hihi.. Lustigt.. gjorde nyss fiskgratäng

2 alaska polock fileér
    1 burk creme fraiche
    räkor
    salt
    peppar

Smörj en ugnssäker form. Lägg i fileérna. Salta och peppra. Häll över creme fraichen och i med räkorna. In i ugnen 200 grader ca 30 min.

Servera med potatis eller ris.

• AngelicaF

Hihi.. Lustigt.. gjorde nyss fiskgratäng

2 alaska polock fileér
    1 burk creme fraiche
    räkor
    salt
    peppar

Smörj en ugnssäker form. Lägg i fileérna. Salta och peppra. Häll över creme fraichen och i med räkorna. In i ugnen 200 grader ca 30 min.

Servera med potatis eller ris.

• lumewi

Blanda 3 dl passerade tomater, 3 dl creme fraiche, 1 msk fiskfond, persilja. salta och peppra
    Valfri vit fisk i botten, potatismos på det och såsen över strö ost på

gratinera i ca 30 min 225 C

Om hundra år är allting glömt
  • speciers

Det enklaste måste ändå vara att göra potatismos, klicka ut dem runt fiskblocket och hälla på färdig citronsås som finns att köpa... Inga krusiduller här inte

Svar på tråden Enkel men god fiskgratäng?