• Fragole

Hur bygger man ut huset?

Nu ska jag försöka reda ut detta
    Vi(men mest jag) är jättesygna på att bygga ut huset, men vi vet inte riktigt hur man börjar. Huset ligger utanför stadsplanen (om det har ngn betydelse)

*Hur fixar man en ritning
    *Vem vilka behöver man ta kontakt med?
    *Vad skulle det kunna kosta att bygga ut ca:50kvm?

Tar tacksamt emot alla svar!!

• Svar på tråden Hur bygger man ut huset?
  • musli

Ritning kan man göra en själv ungefärligt och sen lämna in till en arkitekt eller på vissa ställen kan man lämna till kommunen och få hjälp (iaf här).

Bygglov söker man på kommunen, kostar en slant.

Kostnad att bygga ut 50 kvm, räkna med minst 500.000:-, beror på om det ska dit badrum t.ex. som kostar mer än vanliga rum.

• Fragole

Ah ok, det kostar så pass.
    Behöver man ha bygglov även om huset ligger utanför stadsplanen?

• Redbit

Vad jag vet så måste man alltid ha bygglov.

Allt du behöver veta om detta kan du hitta på www.byggahus.se.
    De har också ett superbra forum där du kan få svar på det mesta!

• musli
    Fragole skrev 2008-05-19 09:58:06 följande:
    Ah ok, det kostar så pass. Behöver man ha bygglov även om huset ligger utanför stadsplanen?
    Ja, när det är såpass stort behöver man bygglov. Tror det är lite olika från kommun till kommun. Här krävs inget bygglov för utbyggnad under 10% av den gamla byggnadens storlek. Så vår utbyggnad kostade inget i bygglov.
  • Lusegris

Heeeeeeeeeeeej! Vi planerar också att bygga ut med början maj 2009!! Vi vill bygga ut ca 57 kvm. Självklart måste du fundera hur mycket ni kan göra själva... då sjunker kostnaden nästan till hälften per kvm!! Håller gärna kontakten om ni fortsätter planera en utbyggnad!!

• Fragole

tack för länken Redbit!

musli: Ja just ja, det tänkte jag ju inte på i prisexemplet. Ränkade du med att man lejer ut allt, eller att man gör lite själv?

Lusegris: hehe, ja jag ska försöka övertyga mannen om att vi veeeerkligen behöver bygga ut. Hur har ni gjort/ska ni göra med ritningar och så? Har ni ritat upp själva? Tell me!

• presens konjunktiv

Vi ritade själva, betalade ett par tusen för bygglovet, och gör allting själva som man får göra själva. Vår utbyggnad är mindre, ca 23 kvadratmeter, varav en tredjedel ungefär är badrum. Jag har inte exakt koll på kostnader just nu, men jag har för mig att det kostade kanske...175 000? När det ska vara badrum kan det ju skilja så sjukt mycket beroende på vad man väljer för väggbeklädnad. Kakel kostar ju allt från typ 50 kronor kvadratmeter till 5000.

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Lusegris

pappas kompis är byggnadsingenjör- han gör ritningen. Pappas andra kompis är rörmockare...min kompis elektriker...svågern snickare..pappa plåtslagare.. osv... Spännande!!!

• Rigmor Mortis

Jag hade lejt någon till att rita. En arkitekt är ju faktiskt utbildad för just det och ser mycket som en annan inte skulle se (rent praktiska saker), jag tror det lönar sig i längden att få det ritat av proffs.
    Möjligen att jag skulle be min bror rita det, han ritade (och byggde) sitt eget hus och det är jättefint

Svar på tråden Hur bygger man ut huset?