• steqve

Hur liten bastu kan man göra? (samt fråga om badrum)

Hejsan!

Jag bor i ett litet radhus på 120kvm och skall börja renovera lite där. På undervåningen finns idag en tvättstuga om 5,3kvm samt ett litet badrum om ca 2kvm.

Jag tänkte göra tvättstuga av det lilla badrummet. Då kommer där att rymmas tvättmaskin, torktumlare och handfat samt några skåp. Helt okej väl? Inte behövs väl mer?

Den gamla tvättstugan om 5,3kvm skulle jag vilja gör om till stort badrum och pressa in en bastu, dush samt toalett i. Är det möjligt?

Vill hitta tips och ideer på små kompakta funktionella badrum - vart hitta?

• Svar på tråden Hur liten bastu kan man göra? (samt fråga om badrum)
  • Taggtroden

www.byggahus.se där får man i stort sett all den info man behöver! Har fått jättebra med tips nu när vi bygger nytt badrum!

Själv tycker jag att en sån liten tvättstuga skulle va jobbig att ha, men det beror ju på vad man har för behov!

• Taggtroden

Och när det gäller badrummet funkar det säkert, vi har en toalett på 2kvm idag och det går bra. Men nu bygger vi ju ett nytt badrum eftersom vi är less på det lilla och vill ha badkar och riktig dusch Men som sagt, beror ju helt på vad ni har för behov!

• steqve

Altså, där nere blir det ett badrum med dusch toa och förhoppningsvis bastu på 5,3kvm.

På övervåningen skall jag flytta en vägg och utöka ett befintligt badrum från ca 5kvm till 8kvm. Så där kommer sedan badkar och det finnas. Där nere är prion bastun då den inte får plats där uppe då det skall finnas stort bubbelbad där :)

• Taggtroden

Aha, men det lät ju mysigt :) Men byggahus.se är en fenomenal länk om man ska bygga om och så :)

• steqve

den var ju jätterörig aja, jag får försöka bekanta mig med den. Men såg någon som hade en snygg bastu på 1,5x1m vilket skulle passa mig perfekt. Ja, priset var ju fel men jag är händig så jag snickrar det mesta själv...

Av 120kvm blir således 10% badrum. Är det fel använt utrymme?

• Majken
    steqve skrev 2008-05-19 11:38:19 följande:
    den var ju jätterörig aja, jag får försöka bekanta mig med den. Men såg någon som hade en snygg bastu på 1,5x1m vilket skulle passa mig perfekt. Ja, priset var ju fel men jag är händig så jag snickrar det mesta själv...Av 120kvm blir således 10% badrum. Är det fel använt utrymme?
    Inte då!
    Vårt hus är ca 147 kvm och vi har nog också nästan 10% till badrum (2 st)
    Bastu måste man ju ha  men vi har löst det så att min händige make byggde om en gammal gäststuga på tomten till en stor vedeldad bastu - det är obetalbart emellanåt när man känner sig frusen

Lycka till
    Love my M-girls
  • Taggtroden

Jag tycker inte att det är onödigt att ha ett stort badrum, tänk på hur mycket tid du spenderar där
    ww.viivilla.se har ju mycket "badrumsextra" också, men där är det mest inredningsinspiration och inte lika mycket byggfakta som man hittar på byggahus.se.
    Bara man kommer på hur forumet funkar så kan man hitta allt man behöver veta där Finns alltid någon som gjort det man ska göra

• steqve

ang storleken på tvättstugen då? hur mycket plats behöver man egentligen? torktumlare och tvättmaskin samt skåp och handfat. Är det något mer verkligen?

• Taggtroden

Det kan ju vara fördel att ha någonstans att hänga kläderna på tork! Själv föredrar jag att ha många linor att hänga kläder på då jag inte tumlar den torra och jag vill kunna tvätta många maskiner samma dag och få plats med alla kläder. Eller om vissa saker man tvättar inte går att tumla så måste man ju hänga det.
    Sen beror det på om du vill ha förvaringsutrymme i tvättstugan med andra grejor, tex mattor, filtar och andra medel som kan tänkas anävndas, eller strykbräda och mangel. Själv har jag allt sånt i tvättstugan och det är skönt att ha det på samma plats och så slipper man ha det på andra ställen och stå i vägen

Men det mesta går att lösa med smarta utyrmmeslösningar. Som sagt, det beror på vilket behov ni har av ovanstående saker jag räknade upp. Själv är jag en pysslig tjej med en passion för textiler vilket i sig säger att jag vill ha mycket utrymme för sådant

• Majken
    steqve skrev 2008-05-19 12:46:36 följande:
    ang storleken på tvättstugen då? hur mycket plats behöver man egentligen? torktumlare och tvättmaskin samt skåp och handfat. Är det något mer verkligen?
    Vi har ju ritat vårt hus själva och det största störningsmomentet för oss har blivit att vi inte tänkte till ordentligt ang tvätttstugan
    Visst...den är ganska stor men det är samtidigt groventré med genomgång till huset vilket gjorde att (just som "Taggtoden" skrev) det är ont om plats att hänga tvätten under vintertid när man inte hänger den ute? Vi tumlar inte heller all tvätt och vill ibland köra flera maskiner samma dag så vår lösning blev att inte ha så många skåp på väggen som vi hade velat utan där hänger istället utdragbara torkställningar men det var inte riktigt så vi hade tänkt från början?
    Love my M-girls
  • steqve

SÅ här ser det ut: (jag vill byta plats på WC och Tvätt)

farm3.pics.objektdata.se/pic/pic.dll/image&sizex=820

Det är grovingång i tvättstugan idag...den har jag aldrig använt, så tänkte då bygga igen med fönster istället.

Jag kanske skall tänka om både en och två gåner då :)

• Majken
    steqve skrev 2008-05-19 15:29:07 följande:
    SÅ här ser det ut: (jag vill byta plats på WC och Tvätt)farm3.pics.objektdata.se/pic/pic.dll/image är grovingång i tvättstugan idag...den har jag aldrig använt, så tänkte då bygga igen med fönster istället.Jag kanske skall tänka om både en och två gåner då :)
    Jag förstår att du vill byta, det är ju alltid schysst med lite space i badrummet, men hur viktigt är det med tvätt i ditt liv? Har du småbarn? det blir ju några år där man tycker att man tvättar JÄMT och då vill i allafall jag undvika att ha torkställningar i resten av huset men för dig och dina behov kanske det funkar?
    Love my M-girls
  • steqve

hm, nej altså barn kommer ju så småningom. idag blir det en mörk och en ljus tvätt i veckan kanske

hänger allting i tvättstugan nu...så hade tänkte att en tummlare skulle kunna göra det jobbet. Har inte ägt en sådan så känner inte till dess begränsningar.

Helst vill jag ju hålla tvätt till just tvättstugan...

• Majken
    steqve skrev 2008-05-19 15:48:32 följande:
    hm, nej altså barn kommer ju så småningom. idag blir det en mörk och en ljus tvätt i veckan kanske hänger allting i tvättstugan nu...så hade tänkte att en tummlare skulle kunna göra det jobbet. Har inte ägt en sådan så känner inte till dess begränsningar.Helst vill jag ju hålla tvätt till just tvättstugan...
    Tumlare är bra till vissa plagg men långt ifrån till alla, det sliter ju en hel del på kläderna och dessutom är det ett dyrt torkalternativ och heller inte särsklit miljövänligt då det drar rätt mycket el? Så att ha bra alternativ är nog något att öndå tänka till på, kanske likadans utdragbara torkställnngar som vi har?

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp
    Love my M-girls
  • Taggtroden

En tanke är ju att bygga ut tvättstugan (som är WC nu) ut till det som ser ut att vara en garderob så bli tvättsugan lite större iaf :) Men det kanske inte alls är möjligt, men en tanke som slog mig. :)

• steqve

jo, det är mycket möjligt och tanken har slagit mig :)

Svar på tråden Hur liten bastu kan man göra? (samt fråga om badrum)