• Lady Bling

Behöver man ge vätskeersättning till en magsjuk ettåring som ammar?

Min dotter (12 månader) är magsjuk.

Hon har haft diarre ett flertal gånger per dygn (kanske 6-8 ggr igår) och kräktes igår varje gång jag tog fram mat. Om jag inte tar fram någon mat och bara ammar henne så spyr hon inte.

Hon har varit dålig i magen och lite illamående i 3 dagar nu och spydde massa mjölk som hon druckit under natten igår morse i sängen. Det hon åt igår var en liten burk mat (rödspätta med potatis och grönsaker) vid lunchtid. Hon åt inget annat på hela dagen igår.

Hon äter sen lunchen igår ingen mat alls och vill inte dricka varken vatten eller vätskeersättning. Har provat att ge både med spruta, sked, glas och pipmugg. Som mest har hon fått i sig några klunkar vatten på hela dagen igår.

Hon ammar alltså istället. Igår låg hon nog vid bröstet nästan halva dagen från och till, och även på natten då vi samsover.

Frågan är nu hur ni skulle göra, skulle ni försöka tvinga i henne vätskeersättning ändå, trots att hon som sagt ammar ett flertal gånger både under dagen och natten?

• Svar på tråden Behöver man ge vätskeersättning till en magsjuk ettåring som ammar?
  • PVeraB

nej, jag hade inte trugat. Hon får ju i sig vätska när du ammar henne

• lövet2

Nej, i ditt ställe hade jag hållit mig till enbart amning tills flickan var frisk ...

• alltomfiske

Nej, jag hade hållt mig till amningen och inte bråkat om vätskeersättningen. Däremot hade jag nog försökt få i henne små mängder fast mat ett par gånger om dagen, t.ex. rismjölsgröt, ris, potatis, fisk och annat snällt mot magen för att få stopp på diarrén.

• burtok

Jag vet att när dottern var sjuk så rekomenderade dem att jag skulel försöka med saft om det var så att hon inte tog vätsers... Så mycket vätska som möjligt men om du ammar och det känns att hon tar det så avvakata och se hur det utvecklar sig

• Lady Bling

Tack för era svar SvXrt och lövet2.

Hon brukar ju äta gröt 1 gång per dag och mat 2-3 ggr per dag också i vanliga fall, så jag har ju inte alls tillräckligt med mjölk för helamning längre, men ni tror alltså att hon klarar sig på den vätskan ändå?

Ammar ju några gånger per dag i vanliga fall förutom den vanliga maten, men det brukar mest bli när hon ska sova, ibland för att hon är hungrig. Det kan ju variera jättemycket hur många gånger hon ammar, det kan var ajättemånga gånger en dag och många timmar emellan andra dagar, speciellt om man är ute.

Ammar ju på natten också ett antal gånger när vi samsover, men har ju ingen koll alls på hur mycket vätska hon kan tänkas få i sig nu genom amningen.

Bröstmjölken är väl skonsam för magen då eller hur? Man brukar ju säga att man ska undvika komjölk när man har kräkningar, men antar att den är mer svårsmält.

• Lady Bling

Tack för era svar alltomfiske och burtok.

Mat blir nog knepigt, så fort jag satte henne i hennes matstol började hon få kväljningar och när jag satte på haklapp och hon såg en sked kräktes hon igår kväll. Försökte med att lägga lite ris på bordet med henne i famnen men hon tog bara upp det och gav det till mig istället och skakade på huvudet. Saft och juice tycker hon inte särskilt mycket om i vanliga fall heller, så det kan vara svårt att locka med det. Hon brukar dricka väldigt lite i vanliga fall också, förutom amningen då.

• lövet2

Bröstmjölk är det skonsammaste du kan ge vid magsjuka. Det är t o m bättre än vatten eller vätskeersättning, för det ger all näring som behövs + att den läker magen snabbare. Diarrén stoppas snabbare utan fast föda, eftersom magen får vila bättre då.

Svar på tråden Behöver man ge vätskeersättning till en magsjuk ettåring som ammar?