• Birgitta2

Min 12 snart13 åring röker?????

Att köra med sjukdomar, cancer och sånt, är värdelöst. Varenda unge vet att sånt ligger 30-40 år fram i tiden och barn är ju odödliga som alla barn tror.

Vad du kan göra är att säga hur gula tänderna blir, vilken ful hy man får pga strypt blodcirkulation. Man luktar illa (och vilken kille vill pussa en askkopp?). Det kan vara sånt som biter på en tjej i den åldern. Man luktar ju faktiskt fan när man rökt. Sen kan du muta henne genom att säga att om hon inte röker fram till sin 18-årsdag så kan du betala hennes körkort. Det är de tips jag har till dig.

• Birgitta2
    Anonym skrev 2008-05-19 12:57:00 följande:
    Jag hade slutat röka för att strypa tillgången och visa att det inte är ok. Barn gör som vi gör inte som vi säger.
    Nja, jag håller inte med riktigt. Att jag som vuxen röker skall inte spela nån roll. Man kan i och för sig hålla koll på ciggen lite bättre. Men detta innebär att vi också måste smyga med vårt glas vin till maten, vi får inte ta midsommarnubbe till sillen osv. Många saker hör till vuxenlivet. Så är det bara. Vi skall inte behöva leva som 13-åringar för att vara förebilder för våra egna 13-åringar.
  • Birgitta2

Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:01:11 följande:

Tack för era svar...Sagt allt det där Men visst skulle jag gå som gott exempel, har prövat sluta men det är sååå svårt...Sen där med körkort är ju jättebra, men vad vet jag vad hon gör när hon är iväg?Kan ju inte låsa in henne...Kanske nån som varit med om detta själva?Hur har ni gjort?
    Du får tro henne på hennes ord om hon inte röker. Och så känns det ofta på lukten om du inte röker själv. Det är svårt det där när man röker, för då känner man inte när ens barn rökt. När hon märker att du litar på henne totalt, kommer hon få så dåligt samvete (om hon nu fuskar ändå) att hon inte kommer röka. Tillit är ofta ett bra mycket bättre vapen än gräl och skäll.
  • Birgitta2

Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:04:01 följande:

Jag vet att barn till rökare är större chans att bli rökare själva...Min mamma rökte...Jag börja röka när jag var 20 år (lika dumt det)Min ena syster har aldrig rökt...Fan detta är sååå svårt...
    Mitt ena barn röker sen hon var 14 (hon är snart 22). Min son har aldrig dragit ett bloss. Han var smart redan som 14-åring: "Varför i all världen skall jag BETALA FÖR ATT FÖRSTÖRA MIN KROPP!"

Visst är det svårt. Men håll koll på ciggen och om hon är obstinat och trotsig, så ge henne inga pengar heller. Utan köp det hon behöver (smink, tidningar, godis, kläder osv). Inte en enda krona skall hon ha, för då är det lätt att köpa enstaka cig av kompisarna.
  • Birgitta2
    lollisen skrev 2008-05-19 13:04:57 följande:
    Alltså, det där med att muta är ju bara en förnekelseform om ni frågar mig.. Vi syskon ljög om vår rökning istället.. De andra jag känner har inte heller varis ärliga om att de rökt då de blivit lovade körkort om de inte röker...
    Min dotter KUNDE inte ljuga för mig. Det har hon aldrig kunnat, det kryper alltid fram efter några dagar. Vad det än varit så berättar hon det. Hon klarar inte av att ta emot beröm, tillit osv och sen inte vara värd det. Men alla är ju olika.
  • Birgitta2
    lollisen skrev 2008-05-19 13:12:03 följande:
    Ja, hon är väl helt enkelt en bättre människa än alla andra som lyckats ljuga om sådana saker då... [/citat]

Nej, däremot tror jag att hon helt enkelt får dåligt samvete. Vi är ju alla olika känsliga.
    War skrev 2008-05-19 13:12:41 följande:
    [citat]
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:10:16 följande:
    Spelar ingen roll, du är så korkad att du röker nu och då kan du inte säga till ditt barn att hon inte ska göra som du.Du har ett snart tonårigtbarn och har inte insett att barn tar efter sina föräldrar i beteende ? På gott och ont !
    Vare sig du röker eller dricker vin till middagen, så får man ändå, faktiskt, säga till sina barn att detta tillhör vuxenlivet. När hon är 18 får hon göra som hon vill. Då är hon vuxen och de flesta av hennes organ är färdiga. Men nu skadas de enormt mycket om hon röker eller dricker. För en 13-åring är en cigarett lika skadlig som 10 cigaretter för en 35-åring.

Man FÅR faktiskt vara förälder fast man röker. Och man FÅR faktiskt tala om för barnen vad som är ok eller ej, även om man röker själv. Det kallas att ta vuxen- och föräldraansvar. Om jag dricker, så innebär det inte att det är OK att min knappt tonåriga dotter skall dricka (kanske därför det är åldersgräns på alkoholköp).

Men... förhandlingsläget är ju onekligen lite sämre när man själv sitter i nikotinträsket. Självklart. Därför måste man ha lite bättre argument än vi som fortfarande väljer att röka.
  • Birgitta2

Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:19:56 följande:

Svar på #26
    Ja exakt.. Då får vi sluta med alkohol, sex, cigg,  vara uppe länge mm eller hur??För barn GÖR ju som VI GÖR...
    Ja precis. Skall vi uppfostra trettonåringar så skall vi uppföra oss som sådana. Trams! Och glöm inte gå och lägga dig 21.30... för det bör en trettonåring göra om hon skall orka med skolan. Och du: ge fan i det där enda glaset vin till lördagmiddagen! För du får inte dricka om inte ditt barn får! Och glöm det där med att ha sex och kel med din älskade make! För det får inte ditt barn göra. Och det skall inte du heller.

Blir bara så trött!
  • Birgitta2
    lollisen skrev 2008-05-19 13:22:02 följande:
    Man får sluta med osunda vanor om man vill att barnen skall se det hela på samma sätt... Förstår du? Att ha sunt sex, dricka i sunda mängder alkohol, få sunda sömnvanor etc... Det ska man väl lära barn
    NEJ! Man skall inte lära barn dricka alkohol överhuvudtaget! Det var det dummaste jag hört! Sunt sex finns heller inte i 13-årsåldern. Var i all världen får du dina åsikter ifrån? Tänk först och skriv sen.
  • Birgitta2
    Anonym skrev 2008-05-19 13:31:53 följande:
    Jag tycker inte man kan säga åt sitt barn att nej du får inte röka osv å sen göra det själv.
    Jo det kan man faktiskt. När de är 18 får de röka, men inte förr. Nånstans måste man även som förälder sätta gränsen. Och som vuxna och föräldrar är det faktiskt vi som bestämmer. Om vi som vuxna gör vuxna saker (även om rökning är korkat) så måste vi få göra det, utan att våra barn skall göra det. Dvs dricka, ha sex, skaffa barn, flytta hemifrån (inte i den ordningen nödvändigtvis).
  • Birgitta2
    Länk skrev 2008-05-19 13:42:09 följande:
    Om man vill röka som tonåring så ser man till att skaffa sig cigg hur mycket föräldrarna än önskar att det inte var så.Jag vet själv och min mamma var ickerökare.Att fixa cigg är tok lätt för alla snorisar som vill röka.
    Amen.
  • Birgitta2

Jag tror inte på det där att röka en hel ask cig under några begränsade timmar. Jag har inte belägg för detta, men jag kan tänka mig att lungorna kan kollapsa. Jag hade inte vågat det med en liten plugg som kanske rökt mer än ett par cig i hela sitt liv.

Men ts, ha totalkoll HELA TIDEN på dina cig. Hon skall inte ha minsta lilla chans att sno minsta lilla tobaksflaga av dig. Gör det svårt för henne. Dra också in på veckopengen (spara på konto) tills hon kan bevisa att hon faktiskt inte röker längre. Kännbart, trist och effektivt förhoppningsvis.

• Birgitta2

Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 14:03:40 följande:

Svar på #65
    Tror tyvärr oxå det är kompisarna... Sen är min dotter för snål att köpa cigg själv tror jag (hoppas jag).
    Där är det positivt att det är förbjudet att sälja cigg i lösvikt numera. Och de små paketen med 10 cigaretter har man också tagit bort. 45 spänn för en ask cigaretter är mycket för en unge med kanske lika mycket i veckopeng.
  • Birgitta2
    Svar på #74
    Japp, håller med. Inte en enda krona förrän hon förstått allvaret. Det är INTE kul att bomma cig av polarna hela tiden. De har ju inte råd de heller egentligen. Så om alla föräldrar drar in pengarna (jodå, i såna här fall får man skvallra att andras barn röker!!!), så är ju tillgången mer eller mindre strypt. Det blir jobbigt att röka. Det blir jobbigt att jaga cig. inte en enda krona förrän hon kan bevisa att hon inte röker.
  • Birgitta2
    Naturemum skrev 2008-05-19 14:15:28 följande:
    Men man kan väl inte säga så mycket om man själv som föräder är rökare?Barn ser upp till sina flräldrar och tror att det mamma och pappa gör det är rätt.
    Det kan man väl visst! Det är skillnad på att vara 40 och röka och att vara 13 år! Även om jag har sex, så kan jag förbjuda min 13-åring att ha sex. Eller hur? För att inte tala om att dricka alkohol.
  • Birgitta2

Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 14:16:38 följande:

Svar på #75
    Men hur ska jag veta att hon gör det/inte gör det?Det är det som är så svårt...Kan ju inte låsa in henne, förbjuda och va med kompisar, det vinner man inget på...
    Du kan inte göra mycket mer än att göra det otroligt svårt för henne. Prata med henne, dra in veckopengen i minst en månad, håll koll på ciggen, osv. Argumentera! Kolla väska och jacka nån gång i veckan och se om det finns tobak eller nåt där. Gör det svårt för henne. Mer kan du inte göra.
  • Birgitta2
    Naturemum skrev 2008-05-19 14:22:29 följande:
    Nej jag håller inte med dig där.Det är i den åldern allt börjar att ska testas.
    Trist att du inte håller med. Och visst testas det. Men samtidigt som man måste göra det svårt för sina barn att få tag på cig, så ser man till att inte låta pojkar sova över osv. Man skall helt enkelt försöka undvika att försätta barn i situationer där det är svårt att säga nej. Cigaretter florerar överallt och då är det svårt att hålla koll. Men det är få 13-14-åringar som har sex i buskarna. Så övernattningar med motsatta könet är ju inte ok.

Man måste ha ögon i nacken. Men det är få förunnat att vara perfekta föräldrar. De finns nämligen inte. Föräldraskapet är en improvisation i många många lägen. Man gör sitt bästa, och räcker inte det är det jobbigt. Ett råd TS fått är: Sluta röka, annars har du inget att säga till om. Det är ju skräp, trams och skitsnack.
  • Birgitta2

Anonym (orolig mam) skrev 2008-05-19 14:52:16 följande:

Jag håller med dig ts.. Du e vuxen o får faktiskt röka!Nu för tiden så finns det en åldersgräns på 18 som ska hållas!Har kommit på båda mina tjejer o röka.. den ena e snart 11 o den andra e snart 14.. 14-åringen har jag lockat o mutat med ett körkort om hon inte röker innan 18.. man det har hon tyvärr försummat nu eftersom hon fortsätter o röka..Jag har inget tips eller råd till dig men kör på att det är nolltolerans ang rökning o alkohol o acceptera inte att det röks! Vi gör stickkontroller både rum,jackor o väskor.. hittar vi något så rycker vi hennes mobil i minst en vecka.. o det svider för henne! Hoppas ni kommer på någon lösning.. o lycka till!!
    Japp, så får man faktiskt göra! Du är mamma, du är vuxen. Och du bestämmer konsekvenserna. Numera skall många barn vara med och bestämma konsekvenserna! Rena mbl-förhandlingarna hemma ju. Ungarna idag har så enormt många förmåner (datorer, mobiltelefoner, tv, höga fickpengar osv osv) och vissa behöver inte göra ett skit för att förtjäna dessa förmåner.

Om ungen sköter sig och ger tusan i cigaretter och alkohol före 18 års ålder, så kan de få fortsätta ha sina förmåner, men om de träder över gränserna, dvs vuxengränserna när de är 12-13-14, då skall de inte ha några förmåner. Förmåner förtjänar man. Det är ingen självklarhet. De får man jobba för. Och såååå jäkla jobbigt kan det inte vara för en liten unge att avstå från att supa och röka!
  • Birgitta2

Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 15:31:20 följande:

Jag vill bara tillägga:Visst är jag dum som röker, men det är ett val jag gjorde när jag var 20 år (inte bättre alls men men).Jag måste väl ändå få tillrättavisa min dotter när hon försöker stjäla mina cigg och vill röka?Som förälder måste man ju leda sina barn på rätt väg om dom håller på och gå fel?Det jag ville med denna tråden få lite hjälp av er som varit i samma situation, om hur ni gjort och det har jag fått av några TACk...Men många av er var dömmande mot mig iom min rökning...Jag ska verkligen hålla tummarna för er att detta aldrig händer er, klart det gör det ju inte då ni inte röker själv...Men tyvärr i dom lugnaste vatten simmar dom fulaste fiskarna...
    Min väninna rökte, men ingen annan i familjen. Och verkligen inte hennes föräldrar. Det var nog jag som lurade henne att röka. Hon gillade det inte nån gång och slutade efter nåt år. Det är nästan alltid kompistryck när man börjar röka. För min del gällde det att vara tuff inför polarna. Yr i skallen blev jag, illamående också, men rökte gjorde jag. Jag fick tag på cig genom att snällt handla mat etc till mina föräldrar. På den tiden stod bara slutsumman på kvittona och när jag gav rätt summa tillbaka så var pappa nöjd. Inte märkte han att jag köpt cig till mig också! De var ju billiga i början av 70-talet. Så ofrivilligt höll han mig med cigaretter under hela min tonårstid. :-S

Gör din lilla tjej en tjänst TS. Gör det riktigt riktigt svårt för henne att få tag på cig. Mer kan du inte göra.

Kram
  • Birgitta2

Anonym (varför?) skrev 2008-05-21 08:54:22 följande:

Det känns rätt ok här hemma faktiskt...Har inte märkt nått direkt att hon skulle vara rökare på "heltid" om man kan säga så Par ggr har jag kallat på henne när hon kommit hem och bett henne andas på mig, så igår fråga hon varför jag gör så?Inget, sa jag, bara kolla läget...Vill känna efter både röklukt och tandkräm...För om det luktar tandkräm, varför det helt plötsligt i sånt fall?Men det har varit lugnt "pust", peppar peppar ta i trä Kanske lugnet före stormen...Tack alla för alla råd och hjälp...
    Vad skönt. Men var tuff om du märker att hon luktar rök. Dra in veckopeng omgående några veckor. Likaså hålla koll på egna cig. Börja inte slappna av för mycket, utan var alert. Svårt ska det vara för henne att få tag på cig och svårt skall det vara att fortsätta röka. Hon kanske i så fall kommer till insikt att det faktiskt inte är värt allt det jobbiga.

Hoppas allt fortsätter i det positiva hållet och att hon aldrig nånsin mer röker.

Kramis
  • Birgitta2
    Dåså skrev 2008-05-21 15:15:59 följande:
    jag fick röka för min mamma (vilken idiot) och jag rökte enda fram tills jag blev gravid med min dotter. Alltså 8år... 8 totalt bortkastade år. Visst var det mitt eget val ,men hade mina föräldrar vart lite hårdare hade dte kanske inte blivit så.
    Så om din mamma slutat röka så hade du gjort det? Det tror jag faktiskt inte på. Det var inte din mamma som tryckte in ciggen i munnen på dig första gången. Inte heller var det hon som bestämde ATT du skulle röka, men hon orkade inte ta striden. Problemet var att hon inte gjorde det svårt för dig. Å andra sidan, som du själv säger, så hade du ett val. Barn har så himla lätt att skylla på sina föräldrar även sen de blivit vuxna.
Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????