• lollisen

Min 12 snart13 åring röker?????

Alltså, det där med att muta är ju bara en förnekelseform om ni frågar mig.. Vi syskon ljög om vår rökning istället..

De andra jag känner har inte heller varis ärliga om att de rökt då de blivit lovade körkort om de inte röker...

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • lollisen

Äsch! Det är väl klart att risken är större att ens barn börjar röka om man som förälder röker själv!? Det är väl ganska logiskt uppenbart!?

TS: sluta rök själv och prata med henne om riskerna och att du själv väljer att sluta med rökningen då du vill leva längre och inte dö ifrån din dotter... Få henne att inse allvaret räkning faktiskt innebär! (jag är själv rökare som försöker att sluta, jag vill välja livet istället för att eftersträva döden som det innebär med rökning)

• lollisen
    Birgitta2 skrev 2008-05-19 13:10:34 följande:
    Min dotter KUNDE inte ljuga för mig. Det har hon aldrig kunnat, det kryper alltid fram efter några dagar. Vad det än varit så berättar hon det. Hon klarar inte av att ta emot beröm, tillit osv och sen inte vara värd det. Men alla är ju olika.
    Ja, hon är väl helt enkelt en bättre människa än alla andra som lyckats ljuga om sådana saker då... Känner mig som en urusel människa nu... Not..
  • lollisen
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:14:24 följande:
    Svar på #19 Ja det vet jag ju...Men som vuxen varför får inte jag göra som jag vill???Det får ju hon när hon blir vuxen eller hur?? Säger vi inte det till våra barn eller??Då skulle ju vi vuxna (över 20) inte dricka alkohol, tatuera oss, pierca oss, va uppe till 4-5 på morron, ha sex, mm...
    Men hur ska hon kunna veta vad som är rätt och fel, då mamma/pappa gör precis så som de säger att man inte får göra??

Om en alkoholiserad förälder sitter och super framför sitt barn, kan denne inte bli förvånad om barnet dricker sig berusad i ung ålder... Man lär sina barn att det är okej, och att det inte är så farligt, eftersom man är så "dum" själv att man utsätter sig för det...

Hur ska barnen kunna veta att man inte skall göra såhär om föräldrarna håller på med det själva? Förstår du hur jag menar?
  • lollisen
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:19:56 följande:
    Svar på #26 Ja exakt.. Då får vi sluta med alkohol, sex, cigg,  vara uppe länge mm eller hur??För barn GÖR ju som VI GÖR...
    Man får sluta med osunda vanor om man vill att barnen skall se det hela på samma sätt... Förstår du? 

Att ha sunt sex, dricka i sunda mängder alkohol, få sunda sömnvanor etc... Det ska man väl lära barn.? 

Har man själv osunda vanor, så ska man inte bli förvånad om barnen tar efter detta... 

Förstår du skillanden?  
  • lollisen
    Birgitta2 skrev 2008-05-19 13:19:22 följande:
    Vare sig du röker eller dricker vin till middagen, så får man ändå, faktiskt, säga till sina barn att detta tillhör vuxenlivet. När hon är 18 får hon göra som hon vill. Då är hon vuxen och de flesta av hennes organ är färdiga. Men nu skadas de enormt mycket om hon röker eller dricker. För en 13-åring är en cigarett lika skadlig som 10 cigaretter för en 35-åring.Man FÅR faktiskt vara förälder fast man röker. Och man FÅR faktiskt tala om för barnen vad som är ok eller ej, även om man röker själv. Det kallas att ta vuxen- och föräldraansvar. Om jag dricker, så innebär det inte att det är OK att min knappt tonåriga dotter skall dricka (kanske därför det är åldersgräns på alkoholköp).Men... förhandlingsläget är ju onekligen lite sämre när man själv sitter i nikotinträsket. Självklart. Därför måste man ha lite bättre argument än vi som fortfarande väljer att röka.
    Men förstår du skillnaden i sunda vanor och osunda? Barn tar efter det vi föräldrar gör, så är det ju bara.. Ett faktum som kvarstår hur lite man än vill tro på det..

Visst finns det barn som inte tar efter sina föräldrar, det är superbra! Det är styrka av barn som själva hittar de sunda vanorna själva, då deras föräldrar inte är sunda i sina vanor..
  • lollisen
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:24:19 följande:
    Svar på #31 Det är väl aldrig sunt i sånt fall och dricka alkohol???
    Men jösses...

Jag menar att om man dricker varenda dag så är det väl inte speciellt sunda vanor.... Inget man vill att ens barn skall ta efter.. Eller hur?

Dricker man till maten eller så på helgen, så är det väl inte hela världen om sitt barn tar efter detta? Eller ?
  • lollisen

Ja ja, ta inte åt er av råden då... Då lämnar jag tråden, eftersom jag gärna slipper kränkningar eller dumförklaranden..

Lycka till iallafall.. Bye!

• lollisen
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:27:08 följande:
    Svar på #36 Så du menar: har aldrig rört alkohol, aldrig, haft sex, aldrig varit uppe sent, aldrig ens provat rökt????
    NEJ! Läs om, läs rätt...
  • lollisen
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:28:55 följande:
    Svar på #37 Det är det väl...Du vet väl inte om ditt barn kan bli "alkolist" i sånt fall...Om man nu ska hårddra det...(lite irriterad nu)
    Du förstår ju inte alls vad det är jag skriver... Jag kritiserar inte dig som person, men du väljer att tolka det på detta sätt iallafall....?

Jag säger bara, har man själv osunda vanor, ska man inte bli förvånad då barnen börjar uppvisa samma mönster!
  • lollisen
    Birgitta2 skrev 2008-05-19 13:31:09 följande:
    NEJ! Man skall inte lära barn dricka alkohol överhuvudtaget! Det var det dummaste jag hört! Sunt sex finns heller inte i 13-årsåldern. Var i all världen får du dina åsikter ifrån? Tänk först och skriv sen.
    Men hur faaan kunde du ens tolka mitt inlägg så fel?? ha ha ha...

Vart skrev jag att man ska LÄRA sina barn att dricka alkohol????!

Jag skrev enbart om SUNDA vanor!! att som förälder ska man väl visa sina barn vad skillnaden är mellan sunda vanor och osunda!?

HAR MAN SOM FÖRÄLDER OSUNDA VANOR, SÅ ÄR DET STOR RISK ATT BARNEN TAR EFTER DETTA MÖNSTER.

HAR MAN SOM FÖRÄLDER SUNDA VANOR, SÅ ÄR DET LÄTTARE FÖR BARNEN ATT HA DET OXÅ!

fÖRSTÅR??
  • lollisen
    Birgitta2 skrev 2008-05-19 14:22:15 följande:
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 14:16:38 följande: Du kan inte göra mycket mer än att göra det otroligt svårt för henne. Prata med henne, dra in veckopengen i minst en månad, håll koll på ciggen, osv. Argumentera! Kolla väska och jacka nån gång i veckan och se om det finns tobak eller nåt där. Gör det svårt för henne. Mer kan du inte göra.
    Oj, och helt plötsligt ska inte ungen få ha någon integritet? eller privatliv... wow..

• lollisen
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 14:31:45 följande:
    Svar på #85 Varför ska dom ah privat liv när dom gör nått så dumt?Ska jag skita idet oxå om det gäller droger?
    ALLA människor har rätt till ett privatliv...
Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????