Min 12 snart13 åring röker?????
Jag tycker det är viktigt att ni pratar om vad rökning verkligen är . Hur mycket det kan skada en ung kropp att det skadar andra och hur rädd du är om din dotter. Tror att det skulle vara bra att prata om varför din dotter vill röka om hur hon känner sig när hon röker. Kanske blir hon en i gänget ..kanske känner hon sig osäkert om hon inte gör som de andra ..kanske blir hon utanför och töntförklarad.. Kan nog vara bra att prata om självkänsla..fråga vad hon tycker att bra självkänsla innebär och hur hon känner över sin egen självkänsla .. Berätta även om dina värderingar om självkänsla och var noga med att ge henne kraft .. tala om hur fin och tuff och smart hon här . Att hon är en egen människa som är så bra på så mycket. Vilka egenskaper du uppskattar hos henne och att du verkligen tror på henne. Detta kan förstås inte ske på en natt utanär en pågående process mellan dig och din flicka. Ibland kan det handla om så mycket mer än rökningen i sig och det är viktigt att inte ge upp även om man blir avisad och sårad. Jag tror ni kan reda ut det här . Hoppas ni kommer varandra ännu närmare på köpet och ge aldrig upp med att vara noga med din dotters säkerthet.