Inlägg från: Anonym (varför?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (varför?)

Min 12 snart13 åring röker?????

Svar på #27
    maritmedm skrev 2008-05-19 13:19:18 följande:
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:14:24 följande: Jag tror inte att en tonåring köper argumentet "Men som vuxen varför får inte jag göra som jag vill???Det får ju hon när hon blir vuxen eller hur?? "Man har väl aldrig betraktat sig så vuxen som då man inte var det
    Enligt min dotter så är man vuxen när man är 16 år...
    Tydligen har du inte tonårsbarn själv???
  • Anonym (varför?)
    Svar på #28
    Birgitta2 skrev 2008-05-19 13:19:22 följande:
    Vare sig du röker eller dricker vin till middagen, så får man ändå, faktiskt, säga till sina barn att detta tillhör vuxenlivet. När hon är 18 får hon göra som hon vill. Då är hon vuxen och de flesta av hennes organ är färdiga. Men nu skadas de enormt mycket om hon röker eller dricker. För en 13-åring är en cigarett lika skadlig som 10 cigaretter för en 35-åring.Man FÅR faktiskt vara förälder fast man röker. Och man FÅR faktiskt tala om för barnen vad som är ok eller ej, även om man röker själv. Det kallas att ta vuxen- och föräldraansvar. Om jag dricker, så innebär det inte att det är OK att min knappt tonåriga dotter skall dricka (kanske därför det är åldersgräns på alkoholköp).Men... förhandlingsläget är ju onekligen lite sämre när man själv sitter i nikotinträsket. Självklart. Därför måste man ha lite bättre argument än vi som fortfarande väljer att röka.
    TACK det var därför jag ville ha lite råd här...
  • Anonym (varför?)
    Svar på #31
    lollisen skrev 2008-05-19 13:22:02 följande:
    Man får sluta med osunda vanor om man vill att barnen skall se det hela på samma sätt... Förstår du? Att ha sunt sex, dricka i sunda mängder alkohol, få sunda sömnvanor etc... Det ska man väl lära barn.? Har man själv osunda vanor, så ska man inte bli förvånad om barnen tar efter detta... Förstår du skillanden?  
    Det är väl aldrig sunt i sånt fall och dricka alkohol???
  • Anonym (varför?)
    Svar på #36
    lollisen skrev 2008-05-19 13:24:55 följande:
    Men förstår du skillnaden i sunda vanor och osunda? Barn tar efter det vi föräldrar gör, så är det ju bara.. Ett faktum som kvarstår hur lite man än vill tro på det.. Visst finns det barn som inte tar efter sina föräldrar, det är superbra! Det är styrka av barn som själva hittar de sunda vanorna själva, då deras föräldrar inte är sunda i sina vanor..
    Så du menar: har aldrig rört alkohol, aldrig, haft sex, aldrig varit uppe sent, aldrig ens provat rökt????
  • Anonym (varför?)
    Svar på #37
    lollisen skrev 2008-05-19 13:26:27 följande:
    Men jösses...Jag menar att om man dricker varenda dag så är det väl inte speciellt sunda vanor.... Inget man vill att ens barn skall ta efter.. Eller hur? Dricker man till maten eller så på helgen, så är det väl inte hela världen om sitt barn tar efter detta? Eller ?
    Det är det väl...
    Du vet väl inte om ditt barn kan bli "alkolist" i sånt fall...
    Om man nu ska hårddra det...
    (lite irriterad nu)
  • Anonym (varför?)
    Svar på #41
    maritmedm skrev 2008-05-19 13:28:50 följande:
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:21:28 följande: Nä jag har inte det själv men jag minns väl hur det var att vara tonåring. Det jag menade med mitt inlägg var ju bara att eftersom jag själv minns hur det var att vara tonåring och just det faktum att man betraktade sig själv som vuxen fastän man inte var det så känns det som att ett sånt argument inte skulle ha gått hem hos vara sig mig eller mina kompisar jag hade då.Du får väl säga till henne att då hon är vuxen och tjänar sina egna pengar så får hon göra vad hon vill med de men fram tills dess är det inte ok. Å sen är det ju bara se till att du handlar åt henne så hon inte har en massa fickpengar att lägg på cigg. Eller???
    Tack det avra sån inlägg jag ville ha
  • Anonym (varför?)
    Svar på #40
    Pormoicheia skrev 2008-05-19 13:27:46 följande:
    Du är vuxen, hon är barn.Vem är det som bestämmer?

Absolut där råder det ingen tvivel...

Men har du nått råd hur jag ska hantera detta?

• Anonym (varför?)
    Svar på #45
    Anonym (mamms) skrev 2008-05-19 13:30:23 följande:
    Vet inte om du missade mitt inlägg (nr 32) TS....Men som sagt, jag ventilerar gärna med dig...och jag menar inte moralkakor...för bara för att jag valt att sluta nu så menar jag inte att du måste sluta.Utan jag menar mer att stötta varandra i hurvida vi tacklar våra barns beteende...
    Förlåt missat ditt inlägg...
    Absolut gött du kan sluta härligt...
    Hoppas du får bukt på ditt barn
  • Anonym (varför?)
    Svar på #51
    Pormoicheia skrev 2008-05-19 13:32:43 följande:
    Eller så kan ni ju fortsätta på hennes spår.(i avskräckande syfte)Anser hon sig själv vuxen nog att röka?Ja då är hon vuxen nog att fixa egna pengar, fixa tvätten själv med egenhändigt inköpt tvättmedel, stå för sin egen mat och ta sig dit hion ska utan att ni ska behöva lyfta ett finger.Hon skulle nog lessna snabbare än vad du tror när hon inser att det här med tvätten innebär att behöva vara hemma varje lördag för att slippa gå till skolan och vara skitig o.s.v.
    Bra super bra... Tack
  • Anonym (varför?)
    Svar på #57
    Pormoicheia skrev 2008-05-19 13:37:54 följande:
    Tvinga henne att röka tills hon spyr-taktiken alltså
    Hmmm den tåls att tänka på
Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????