Inlägg från: Anonym (varför?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (varför?)

Min 12 snart13 åring röker?????

Svar på #58
    Länk skrev 2008-05-19 13:42:09 följande:
    Om man vill röka som tonåring så ser man till att skaffa sig cigg hur mycket föräldrarna än önskar att det inte var så.Jag vet själv och min mamma var ickerökare.Att fixa cigg är tok lätt för alla snorisar som vill röka.Att man som förälder säger NEJ spelar ju ingen roll.De enda man kan göra är att hålla hårt i sina pengar och se till att ha kolla på att ungen inte får tillgång till cigg via dig/mig som förälder.Men TS du kan dessvärre inte göra nått alls, för vill ditt barn röka så gör de det.Alternativt sätta ungen med en ask cigg å be henne/honom röka på .. för kung å foterland.Inte gå förrens alla 20 cigg e upprökta i en enda kedja.De måste vara förfärligt äckligt.Skulle tro att de slutar med tandagnisslan och spyer, inte så trvligt men kanske kan de ge avsmak för blossandet?Vad vet jag?!Testa?Ja e rökare och min tonåring verkligen avskyr rök å allat som har med cigg att göra.Jag har tur .. ta i trä!
    Nää det är ju så tyvärr...
    Lessen men min tjej har alltid hatat rök och allt sånt, ändå gör hon det själv bläblä...
  • Anonym (varför?)
    Svar på #56
    Birgitta2 skrev 2008-05-19 13:37:54 följande:
    Jo det kan man faktiskt. När de är 18 får de röka, men inte förr. Nånstans måste man även som förälder sätta gränsen. Och som vuxna och föräldrar är det faktiskt vi som bestämmer. Om vi som vuxna gör vuxna saker (även om rökning är korkat) så måste vi få göra det, utan att våra barn skall göra det. Dvs dricka, ha sex, skaffa barn, flytta hemifrån (inte i den ordningen nödvändigtvis).

Absolut...

Hur ska det annars gå??

• Anonym (varför?)
    Svar på #65
    Anonym (mamms) skrev 2008-05-19 13:54:04 följande:
    Jag vill ha mer än så...jag vill ha en öppen dialog med henne. Vad tror du gör att din dotter provat på? I mitt fall så vet jag att de äldre kompisarna varit påtryckande, men även att det finns tillgång till cigg här hemma hos mig...
    Tror tyvärr oxå det är kompisarna...
    Sen är min dotter för snål att köpa cigg själv tror jag (hoppas jag).
    Kläder betyder för mycket...
    Och sen finns det killar i byn som köper ut till hennes kompis, har hon berättat...
    Och dom killarna är inte ens 18 år...
    Så mycket till last står på affärerna faktiskt...
  • Anonym (varför?)
    Svar på #69
    Birgitta2 skrev 2008-05-19 14:00:27 följande:
    Jag tror inte på det där att röka en hel ask cig under några begränsade timmar. Jag har inte belägg för detta, men jag kan tänka mig att lungorna kan kollapsa. Jag hade inte vågat det med en liten plugg som kanske rökt mer än ett par cig i hela sitt liv.Men ts, ha totalkoll HELA TIDEN på dina cig. Hon skall inte ha minsta lilla chans att sno minsta lilla tobaksflaga av dig. Gör det svårt för henne. Dra också in på veckopengen (spara på konto) tills hon kan bevisa att hon faktiskt inte röker längre. Kännbart, trist och effektivt förhoppningsvis.
    Ja självklart... Gömmer dom på kvällen och på dagen har jag dom på mig
  • Anonym (varför?)
    Svar på #72
    Birgitta2 skrev 2008-05-19 14:06:13 följande:
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 14:03:40 följande: Där är det positivt att det är förbjudet att sälja cigg i lösvikt numera. Och de små paketen med 10 cigaretter har man också tagit bort. 45 spänn för en ask cigaretter är mycket för en unge med kanske lika mycket i veckopeng.
    Javisst då svider, har jag oxå sagt till henne...
    Men du vet "ja, vadå då?" får man till svars, ska ju vara så tuffa...
  • Anonym (varför?)
    Svar på #75
    Anonym skrev 2008-05-19 14:09:23 följande:
    Dra in pengarna tills hon t.ex kommit hem utan att lukta rök i 1 månad eller liknande, gör så att hon måste vinna din tillit till henne igen.
    Anonym (greta) skrev 2008-05-19 14:13:53 följande:
    Jag förstår diskussionen kring att mamman själv bör sluta röka, men tycker inte att problemet ligger där just nu. Flickan är 12 snart 13 - hon är ju bara ett litet barn! Om det var min dotter det handlade om så hade hon fått en rejäl utskällning och fått veta att jag absolut FÖRBJUDER henne att röka! Du som mamma måste sätta en tydlig gräns. Hon är som sagt bara ett litet barn, att hon röker i den åldern är hemskt! Troligtvis ville hon bara prova med nån kompis, hon röker säkert inte regelbundet. Men hon behöver få veta att det inte är ett val hon har att röka eller inte röka. Om du bara förklara nackdelarna med att röka och sedan överlåter åt henne att bestämma om hon ska röka eller inte så ger du henne alleled för mycket ansvar. Hon är liten, du är hennes mamma, du bestämmer vad hon får göra och inte får göra. Om du röker eller inte spelar ingen roll i det sammanhanget. Däremot vet du säkert att det vore bra på många sätt om du själv också slutade...
    Men hur ska jag veta att hon gör det/inte gör det?
    Det är det som är så svårt...
    Kan ju inte låsa in henne, förbjuda och va med kompisar, det vinner man inget på...
  • Anonym (varför?)
    Svar på #79
    Anonym (rökfri) skrev 2008-05-19 14:18:51 följande:
    Förklara hur gärna du själv skulle vilja vara rökfri, hur svårt det är att sluta. Att det är farligt för kroppen, särskilt när man är så ung som hon. Gör en deal... typ, om du lovar mig att aldrig börja röka så ska du få *pengar, en resa, en pryl* inom en inte allt för avlägsen framtid. Men säg framför allt att hon skulle göra dig väldigt stolt om hon lyckades avstå från den skiten.
    Javisst det är ju jätte smart...
    Men jag har kompisar som blivit lovade körkort om dom inte röker, va gjorde dom?
    Jo tjuvrökte Fundersam
  • Anonym (varför?)
    Svar på #76
    Naturemum skrev 2008-05-19 14:15:28 följande:
    Men man kan väl inte säga så mycket om man själv som föräder är rökare?Barn ser upp till sina flräldrar och tror att det mamma och pappa gör det är rätt.
    Läs hela tråden så har det disskuterats...
  • Anonym (varför?)
    Svar på #84
    ZuperSmurfan skrev 2008-05-19 14:24:05 följande:
    Tycker inte heller att man kan säga så mycket när man själv röker.. Man vet mycket väl hur farligt det är att röka.. Men ändå börjar man.. Var 15 när jag började röka.. Mamma kunde inte säga så mycket så länge hon själv rökte..
    Nä visserligen...
    Men det ger väl inte barnen rätt att röka ändå?
    Får ju inte ens köpa förrän du är 18 år..
  • Anonym (varför?)
    Svar på #85
    lollisen skrev 2008-05-19 14:24:05 följande:
    Oj, och helt plötsligt ska inte ungen få ha någon integritet? eller privatliv... wow..
    Varför ska dom ah privat liv när dom gör nått så dumt?
    Ska jag skita idet oxå om det gäller droger?
Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????