Inlägg från: Anonym (varför?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (varför?)

Min 12 snart13 åring röker?????

Svar på #92
    Naturemum skrev 2008-05-19 14:30:30 följande:
    Inte föratt det här till ämnet men hur vet du att 13-14 åringar inte har sex i buskarna?Vet du hur lätt det är att få tag på cigg trots att man är utan pengar på alkoholfast man inte harpengar.Man kan inte hindra sina barn i allt bara göra sitt bästa och berätta att det inteär bra osv.Men är man själv rökare är man ingen bra förebild

Nä det vet jag inte men kan bara hoppas att det inte är så...

Ska jag blunda för det oxå iom jag har barn och sex är ok för mig, iom jag inte kan säga nått för att jag själv röker?

Det är ju faktiskt samma sak...

Förstår du hur jag menar, vet inte hur jag ska förklara Fundersam

• Anonym (varför?)
    Svar på #95
    Im Fabulous skrev 2008-05-19 14:33:49 följande:
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 14:31:45 följande: Du röker själv. Barn gör inte som du säger utan som du gör. Har du rätt till privatliv? Du röker ju?
    Läs tråden...
    Där kan du se hur jag resonerar om det...
  • Anonym (varför?)
    Svar på #97
    Pormoicheia skrev 2008-05-19 14:37:15 följande:
    Problemet här ligger ju i att man ger barnen rätt verktyg för ändamålet.I detta fall handlar det om att dom själva ska kunna välja bort cigaretterna.För att dom ska välja bort cigaretterna så gäller det att rökningen påverkar något som är viktigt för dom på ett negativt sätt.Där spelar tjat inte någon som helst roll för som förälder till en tonåring är man elak och dum hur man än gör
    Japp så sant så...
  • Anonym (varför?)
    Svar på #99
    Im Fabulous skrev 2008-05-19 14:38:13 följande:
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 14:37:40 följande: Har läst tråden och inget argument eller resonemang rättfärdigar att vare sig du eller ditt barn röker.
    Nää det gör det inte...
    Men ännu en gång ska inte jag, som vuxen, får göra som jag vill????
    Det får ju barnen gör sen när dom blir stora eller hur???
    Bara för att jag röker har jag ingen rätt att försöka stoppa henne till och göra likadant?
    Det är ju samma med alkohol, sex, vara uppe sent, mmm
  • Anonym (varför?)
    Svar på #103
    Naturemum skrev 2008-05-19 14:39:30 följande:
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 14:36:22 följande: Var och en gör dom dom vill men oftast om man hindrar för mycket slår det bakut.Jag vet ,jag har själv varit med om det.
    Men misstänker man att det är så så pratar man väl om det?
    Hade jag gjort iaf finns ju risker där oxå...
    Könssjukdomar, graviditet, mm
  • Anonym (varför?)
    Svar på #106
    Anonym skrev 2008-05-19 14:43:02 följande:
    Ge en morot till varför hon inte ska röka. Min far betalade mitt körkort om jag inte rökade eller drack innan jag blev 18 år. Det finns säkerligen något billigare alternativ .

Ok du gjorde aldrig nått av det innan 18 år?

I sånt fall var du superduktig

• Anonym (varför?)
    Svar på #108
    Anonym skrev 2008-05-19 14:45:57 följande:
    Men det är en anledning till att jag har slutat röka, för hur ska jag säga till mina barn att man inte ska röka när jag själv röker? Skulle ALDRIG röka framför mina barn!
    När börja du röka?
  • Anonym (varför?)
    Svar på #111
    Ja verkligen mycket imponerad
  • Anonym (varför?)
    Svar på #114
    Anonym (orolig mam) skrev 2008-05-19 14:52:16 följande:
    Jag håller med dig ts.. Du e vuxen o får faktiskt röka!Nu för tiden så finns det en åldersgräns på 18 som ska hållas!Har kommit på båda mina tjejer o röka.. den ena e snart 11 o den andra e snart 14.. 14-åringen har jag lockat o mutat med ett körkort om hon inte röker innan 18.. man det har hon tyvärr försummat nu eftersom hon fortsätter o röka..Jag har inget tips eller råd till dig men kör på att det är nolltolerans ang rökning o alkohol o acceptera inte att det röks! Vi gör stickkontroller både rum,jackor o väskor.. hittar vi något så rycker vi hennes mobil i minst en vecka.. o det svider för henne! Hoppas ni kommer på någon lösning.. o lycka till!!
    Tack en jämlike, skönt det finns några, du och birgitta2 iaf
  • Anonym (varför?)

Jag vill bara tillägga:

Visst är jag dum som röker, men det är ett val jag gjorde när jag var 20 år (inte bättre alls men men).
    Jag måste väl ändå få tillrättavisa min dotter när hon försöker stjäla mina cigg och vill röka?
    Som förälder måste man ju leda sina barn på rätt väg om dom håller på och gå fel?

Det jag ville med denna tråden få lite hjälp av er som varit i samma situation, om hur ni gjort och det har jag fått av några TACk...
    Men många av er var dömmande mot mig iom min rökning...
    Jag ska verkligen hålla tummarna för er att detta aldrig händer er, klart det gör det ju inte då ni inte röker själv...
    Men tyvärr i dom lugnaste vatten simmar dom fulaste fiskarna...

• Anonym (varför?)
    Svar på #121
    Counterfeit skrev 2008-05-19 15:47:53 följande:
    Det må väl vara "fel" att röka, men man kan ändå vilja låta sitt barn "slippa" cigarrettberoendet. Så länge hon har dig som vårdnadshavare kan du förklara att du vet att det är bäst för henne att låta bli och du vet vilka de negativa konsekvenserna är! Och du som vårdnadshavare ska vägleda henne som ung och oerfaren, en flicka på gränsen till kvinna. Jag har också laster, älskar sötsaker, men försöker ändå begränsa mina barns intag av socker och godis (lördagsgodis, nån efterrätt på fredagen efter middagen), jag vill inte att de ska få hål i tänderna och att de skaffar sig onödiga laster för att jag inte gjort mitt bästa att vägleda dem som förälder.Morötter brukar ju vara bättre än piska. Körkort är väl bra, men det kan ligga för långt i framtiden för att kännas som något inom räckhåll, något att sträva efter. En rolig utflykt, en helshoppingdag, något du vet hon skulle drömma om, inom rimlig tid. Förklara varför du vill att hon inte röker (konsekvenser för hälsan), det är något som du vet och som gäller alla, inte att du vill vara "elak morsa". Bejaka henne, säg att du förstår att det är roligt att testa saker när man är ung, men att det får räcka så. Du vill inte att hon ska få cancer om hon blir fast.  Att kalla henne "liten unge" eller visa att man ser på henne på det kränkande sättet gör bara att hon ska rebellera ännu mer. Hon är ingen liten unge, hon är en mycket ung tjej som saknar väsentlig livserfarenhet.  Där kommer du in. Alla misstag ska man inte behöva göra själv.
    Mycket bra inlägg, tack
  • Anonym (varför?)
    Svar på #123
    HannahE skrev 2008-05-19 16:11:40 följande:
    Ta henne en kväll när det gått nån dag. Hon tror att du glömt det hela.Du ber henne komma och ger henne en cigg. Hon kommer bli paff och inte veta vad hon ska göra. Be henne röka, och röka HELA cigareten. Du röker med henne. Förmodligen är det bara en "cool" grej hon håller på med och tar nog bara munbloss. På så sätt ser du hur länge hon rökt. Sen snackar ni igenom det hela.Var bara iskall och titta ut henne lite tills hon erkänner allt.

Smart, hmm, ja skulle man kanske...

Ska jag verkligen låta henne röka???

Blir lite orolig...

• Anonym (varför?)
    Svar på #126
    War skrev 2008-05-19 17:19:36 följande:
    Fördel jag har som inte röker är att jag känner direkt om mina ungar skulle lukta rök, tobak/annan.Och tro inte att jag kommer acceptera dumma förklaringar om att dom umgås med polare som röker, jag kommer i sådana fall jaga även vännerna och deras föräldrar med blåslampa alt tvinga mina barn att byta umgänge.

Absolut, men tvinga dom till att byta umgänge är ju jätte svårt...

Dom träffas ju alltid nånstan eller hur?

• Anonym (varför?)
    Svar på #128
    Anonym skrev 2008-05-19 18:38:20 följande:
    Men skulle hon röka själv, eller var det till nån kompis? Jag hade inga föräldrar som rökte, men ville man tjuvröka nångång så hade man alltid nån kompis vars föräldrar som rökte som kunde sno cigaretter...usch, låter hemskt men så gjorde man.
    Hon sa hon skulle ta till en kompis men det kändes inte troligt...
  • Anonym (varför?)
    Svar på #130
    Anonym skrev 2008-05-19 18:48:40 följande:
    Svar på #129Men tänk om det var sant då? Hon kanske blev tvingad att sno åt sin kompis.

Ja vem vet? Tur jag inte skällde...

Vi bara satte oss ner och jag berättade alla nackdelar och fick veta lite om kompisar och så. Men inga namn, det vägrade hon...

• Anonym (varför?)
    Svar på #132
    Skusan skrev 2008-05-19 21:39:22 följande:
    Det där med att säga att man ska ta åt en kompis är en gammal ursäkt. Jag hade ett helt paket cigg i mitt skrivbord längst in under nån låda. Som hittades, och som jag skyllde på var en kompis paket som jag bara förvarade åt henne... Hur j*a dum får man bli? Det var ju mina såklart. Så gå inte på det.
    Hahaha nä man får se lite mellan fingrarna...
     Men jag tror nog inte det va till kompisen, utan till dom båda...
    Vem vet?? Och jag lär ju aldrig få veta det...
  • Anonym (varför?)

birgitta2: det ska jag göra... Tack för din hjälp här igår, många påhopp ...

• Anonym (varför?)

Det känns rätt ok här hemma faktiskt...
    Har inte märkt nått direkt att hon skulle vara rökare på "heltid" om man kan säga så Generad
    Par ggr har jag kallat på henne när hon kommit hem och bett henne andas på mig, så igår fråga hon varför jag gör så?
    Inget, sa jag, bara kolla läget...
    Vill känna efter både röklukt och tandkräm...
    För om det luktar tandkräm, varför det helt plötsligt i sånt fall?
    Men det har varit lugnt "pust", peppar peppar ta i trä
    Kanske lugnet före stormen...

Tack alla för alla råd och hjälp...

• Anonym (varför?)
    Svar på #141
    Ja absolut, inga pengar här sånt fall
    Tack...
  • Anonym (varför?)
    Svar på #143
    Dåså skrev 2008-05-21 15:15:59 följande:
    Sluta röka själv, det tjäönar du på i längden ju! Dessutom, barn gör inte som föräldrarna säger, de gör som föräldrarna GÖR! Jag var 13 nör jag började röka, jag fick röka för min mamma (vilken idiot) och jag rökte enda fram tills jag blev gravid med min dotter. Alltså 8år... 8 totalt bortkastade år. Visst var det mitt eget val ,men hade mina föräldrar vart lite hårdare hade dte kanske inte blivit så.

Det har jag disskuterat här innan...

Jag är vuxen och gör som jag vill, likadant som hon gör när hon blir vuxen

Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????