• Anonym

Pappa i kris

Tråkigt men rätt ska ju vara rätt så att säga. Han får väll börja leta efter nya jobb som inte kräver bil och gå på a-kassa så länge?

• Anonym

Han har jobbat åt företaget i drygt 30 år. Aldrig några klagomål, aldrig några incidenter. Prickfritt.
    Det enda han har på sig sedan tidigare är en fortkörning med 78 km på en 70-sträcka

får mig osökt att fundera på om det inte är så att han kört prickfritt just för att han inte blivit påkommen.

Han har trampat i klaveret, helt klart. Man kör inte bil med alkohol i blodet, punkt slut, särskilt inte när man är yrkeschaufför. Han har ju för fan ansvar för andra människor. Jag förstår att du är orolig för din pappa att han mår dåligt, men ärligt talat, han skulle ha tänkt efter lite före. Som yrkeschaffis får man noga utbildning i hur länge man bör vänta innan man sätter sig bakom ratten, förutom all samhällsinformation som förklarar hur man ska tänka dagen efter man druckit.
    I detta fallet anser iaf jag att hans rättigheter är indragna.. han hade MYCKET alkohol i blodet, gränsen för rattfylla är 0.2 och straffsatsen är böter eller fängelse så din pappa kommer lindrigt undan ifall han slipper finkan.

Vad du kan göra? Skicka honom till en AA-grupp, eller till en psykolog. Han får vackert leva på socialen om han inte kan få någon arbetsinkomst under de där sex månaderna, tycker det är ett lämpligt straff.

Sånt här gör mig apförbannad.. 0.28 promille är inte en folköl framför tv:n på kvällen innan.. börjar man jobba kl 4 på morgonen håller man sig nykter kvällen innan punkt slut.

• Anonym

Moralkärring? Tack för den du TS men ja, moral har jag och jag anser att man inte bör köra när man druckit.

• Anonym

Men kan han inte få a-kassa som jag skrev ovan?

• Anonym

Och JA, jag vet det var fel av honom att köra till jobbet efter de glas vinen kvällen innan. JAG VET - DET ÄR INTE FÖR ATT JAG BEHÖVER FATTA DET SOM JAG BER OM HJÄLP HÄR INNE!!!!

Man har inte 0.28 promille alkohol iblodet efter 1 GLAS vin kvällen innan!

• Anonym

usch ts, jag tycker enormt synd om er.

Intelligenti pauca skrev 2008-05-19 22:59:02 följande:

Finns absolut inget som ursäktar det han gjort.Det finns inget som heter "för höga straff" när det gäller rattfylla!
    Och promillehalten spelar ingen som helst roll? Jag försvarar inte rattfylla på något sätt, men det finns faktiskt grader i helvetet.
  • Anonym

någon citerade bibeln.. den som är utan synd kasta första stenen..

Jag kan åta mig det.. jag cyklar inte ens (längre) när jag har druckit alkohol för jag vet att jag inte fixar det.

Jag har gått hem nästan 2 mil hellre än att jag satte mig i en bil med någon som druckit två öl 3 timmar tidigare, samma person blev stoppad i kontroll och blåste 0,20 . .

jag förstår att TS mår dåligt för detta är en chock för hela familjen, men jag har ingen som helst sympati för hennes pappa, HENNE har jag sympati för, för hon har ingen skuld i det hela, hennes mamma kan jag känna sympati för som lever ihop med en man som uppenbarligen riskerar inte bara sitt hus o hem (i och med risken att de inte kan betala boendekostnader under dessa månader) utan även andra människors liv.

Redan vid 0,1 promille ökar känsligheten för att bli bländad och det tar längre tid att få tillbaka mörkerseendet.

Även låga promillehalter gör att reaktionstiden förlängs. Det gäller särskilt i situationer som är komplexa och där man snabbt måste välja åtgärd.

Det centrala nervsystemet bedövas av alkoholen. Därför blir samspelet mellan muskler och nerver sämre.
    Alkoholen gör att hjärnan inte klarar av att hålla reda på lika mycket information som vanligt. Det innebär bland annat att en påverkad person inte kan ta in information från lika stort synfält som när han/hon är nykter. Effekten blir något som kallas tunnelseende. Det betyder att den påverkade riskerar att missa väsentlig information och därmed blir mindre uppmärksam.
    Förbränningshastigheten varierar för olika personer vid samma konsumtion. Det finns inga ?mirakelmedel? som påskyndar förbränningen. Tiden är helt avgörande. Om man varit kraftigt påverkad, kan prestationsförmågan vara påtagligt nedsatt dagen efter trots att promillehalten är noll.

Man bör därför avstå från bilkörning nästa dagen. I praktiska försök med bilkörning i kritiska situationer har det visat sig att körförmågan kan vara nedsatt med ca 20 procent dagen efter.
    Allt detta är fakta hämtat från vägverket, jag menar inte att komma med pekpinnar men jag ser till min fasa att folk här vill att man ska tycka synd om en man som utsatt både dig och mig för en uppenbar risk.

Det finns två grupper av rattfyllerister, den största gruppen är alkoholister, den andra är de som av en slump åker dit, ofta för att de har missat att tänka efter före (dagen efter)..när man åker till jobbet kl 4 på natten och blåser över 2,0 är det i mina ögon väldigt liten risk att det är dagen efter, jag tycker att TS ska ta ett allvarligt snack med både sin mamma och pappa och undersöka hur det står till med pappan. Jag skulle iaf känna att risken för alkoholism finns.
    Jag levde med en alkoholist de första 12 åren i mitt liv, vi hade inte en aning, så även om ni inte märkt något hemma så finns riskerna. Min mamma hamnade i ett chocktillstånd när det stod klart att min far druckit i stort sett varje dag, åkt till och från jobbet, kört hela familjen i bilen och varit påverkad. Inte en enda gång blev han stoppad av polisen, inte en enda olycka.. därför blir jag så fruktansvärt illa berörd när folk resonerar att "de hade tur som inte åkte dit".

Sluta försvara en brottsling.. OM han hade kört ihjäl ditt barn (som vi visserligen får hoppas inte är ute kl 4), hade du varit lika överseende då????

till TS, du ska inte ta åt dig kritiken, för det handlar inte om dig som person, din reaktion och dina känslor är helt normala, rädslan och förvirringen. Du försvarar NATURLIGTVIS din pappa, alla annan reaktion vore förvånande och underlig. Men på vilket sätt vill du att vi hjälper dig?
    Du skrev nånstans att din mamma hade jobb och att det fanns sparade pengar (eller minns jag fel) det är nog tyvärr så att dina föräldrar får hanka sig fram på de pengarna för en tid framöver. Sparken tror jag faktiskt inte att han kan få ärligt talat, även om de inte kan omplacera honom.
    Tjänsteledigt, semester, övertid....försök att pussla ihop allt så ska det nog lösa sig hyffsat iaf. Att de får leva snålt får han se som sitt straff och då kommer han lindrigt undan, synd är ju att din mamma får lida också men det är ju så när man lever med någon att man får ta medgångar och motgångar tillsammans.

• Anonym

Yrkeschaufförer kan yrka på att de måste ha körkort för att kunna behålla jobbet och inkomst. Är ganska vanligt och blir ofta förmidlrat beroende på vad man gjort för trafikförseelse.

• Anonym

Men gud... vad överdrivet, inlägg 49:
    "Finns inget försvar för detta, finns ingen att tycka synd om förutom att farsan din är en alkoholist som borde få behandling efter avklarat straff.

De sociala konsekvenserna kan man möjligtvis tycka är jobbiga, det att inse att man är alkoholmissbrukare och för familjen som får gå igenom detta men vad gäller körning och alkohol...no way."

Alkoholmissbrukare kan jag kanske delvis hålla med om, just att kombinera alkohol och körning det är väl att missbruka alkohol. Men alkoholist är väl att ta i? Vad vet ni om det? finns väl många som kör dagen efter som har långt mer än 0,28 promille utan att för den sakens skull vara alkoholister, de kanske bara tagit sin årliga sup kvällen före...

• Anonym

Intelligenti pauca skrev 2008-05-20 11:41:18 följande:

Finns så många dåliga ursäkter/bortföklaringar som försvarar alkohol i samband med bilkörning. Läste ett ovan dessa rader jag skrev nu.
    Du måste lära dig att se skillnader på "ursäkter" och "förklaringar". Det är inte samma sak
  • Anonym

Intelligenti pauca skrev 2008-05-20 10:33:25 följande:

Likasom det finns anhöriga till de som omkommit efter att ha blivit påkörda av rattfyllon!
    Ja, vad har det med mitt inlägg att göra?
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-05-20 11:43:43 följande:
    Intelligenti pauca skrev 2008-05-20 11:41:18 följande: Du måste lära dig att se skillnader på "ursäkter" och "förklaringar". Det är inte samma sak
    Jag måste inte göra något som du föreslår.Det finns massor av dåliga ursäkter som försvarar alkohol i kombination med bilkörning.Puinkt slut.Jag kan väl inte tro att jag trampar på några ömma tår?
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-05-20 11:45:59 följande:
    Jag måste inte göra något som du föreslår.Det finns massor av dåliga ursäkter som försvarar alkohol i kombination med bilkörning.Puinkt slut.Jag kan väl inte tro att jag trampar på några ömma tår?
    Jag har inte läst några ursäkter, bara förklaringar. Det du skriver har heller ingenting med TS att göra
  • Anonym

Jag förstår mycket väl vad du skriver, men du skriver felaktiga saker.

• Anonym
    Svar på #63
    Sen är du kanske inte yrkeschaufför heller.. ??
  • Anonym

Intelligenti pauca skrev 2008-05-20 11:41:18 följande:

Finns så många dåliga ursäkter/bortföklaringar som försvarar alkohol i samband med bilkörning. Läste ett ovan dessa rader jag skrev nu.
    Jo men det är lamt att kalla alla som sätter sig i en bil "dagen efter" för alkoholister. Hallå, det var dagen efter valborgsmässoafton, trodde typ 90% söp till det då...
  • Anonym

Intelligenti pauca skrev 2008-05-20 15:03:59 följande:

Trodde att alla..typ 90%? Herrejösses vilka fördomar! Var någonstans skriver jag att alla är alkoholister som sätter sig i en bil "dagen efter"? Men Bilkörning och alskohol hör inte ihop.Det bara är så.
    Haha, ta det med en nypa salt.. men som sagt, det ska alltid tjatas om hur mycket det dricks vid "högtiderna", har det undgått dig?
    Har ALDRIG antytt att alkohol och bilkörning hör ihop kära rara du, och alla andra som hoppar på mig.
    Vill bara poängtera att det är överdrivet att kalla TS pappa för ALKOHOLIST. Visst, han missbrukade alkohol EN GÅNG men tycker att det ska vara lite mer ofta förekommande för att ge någon "diagnosen alkoholist". Vad vet ni om hans vanor i övriga fall? Ni verkar lagom tröga...
  • Anonym
    NadiaMi skrev 2008-05-20 14:15:11 följande:
    Anonym skrev 2008-05-20 13:28:01 följande:
    Kan vi kalla dem för "hänsynslösa idioter med allvarliga brister i omdöme" istället? Dricker man så ska man inte köra bil. Hur svårt kan det vara att få ihop det? Vet man att man ska upp och jobba och kommer att vara ansvarig för andra människors liv nästa dag så får man helt enkelt skippa festen. Det kallas "att vara vuxen och ta sitt ansvar". Och klarar man inte av att göra det själv så kliver farbror polisen in och gör att man inte längre får fria tyglar att välja själv.
    Ja exakt! Hänsynslösa idioter med allvarliga brister i omdömet är sjukt mycket bättre. Återigen, har aldrig sagt att jag tycker det är ok att dricka alkohol och köra bil? Citera mig gärna... (iofs finns det kanske flera "Anonym" än bara jag, så. Men det inlägget du svarade på hade ju jag skrivit, och där står inget om att jag tycker det är ok, bara att det blev såna hemska ramaskrin om att TS pappa måste vara alkoholist för att han brukat alkohol en gång.
    Tack för din predikan i övrigt, mycket klokt och jag håller (givetvis!!???!) med!
Svar på tråden Pappa i kris