• Anonym

Kan man buda på två hus samtidigt? Vad händer om man vinner båda?

Om man är med på budgivningen av två hus och skulle vinna båda, har man då rätt att tacka nej till ett utav dem utan att det blir några problem?
    Vi har nämligen två hus vi är intresserade av och skulle vilja buda på dem bägge men vill ju inte krångla till det...

• Svar på tråden Kan man buda på två hus samtidigt? Vad händer om man vinner båda?
  • Anonym

Tckar ni nej är det budgivaren efter er som får huset.

• Anonym

Okej, så det är egentligen bara att köra på då?

• Anonym

Prata med mäklarn om att ni är intesserad av två hus.. Han kan ge er råd om hur ni ska gå till väga utan att stå där med ev två hus.

• Anonym
    najna3 skrev 2008-05-19 19:28:28 följande:
    Jag håller med Kjell - säg att ni budar på flera.Eller förhala så mycket som möjligt så ni ser vart de båda husen barkar och fokusera sedan på det bästa av dem.Om ni vinner båda och hoppar av det ena så faller den budgivningen med största sannolikhet ihop. Nr 2 har då budat mot en som inte längre är med i leken. De tror kanske att de kan få huset billigare utan er med i budgivningen och således pajar allt och budgivningen måste börja om.
    hmm det är faktiskt inte schysst att förhala...
  • Anonym
    najna3 skrev 2008-05-19 20:26:44 följande:
    till anonym.förhala - schysst, nej, men bättre än att paja hela budgivningen...
    man pajjar inte hela budgivningen... det gör man därmeot genom att förhala då andra kanske drar sig ur eller bjuder på andra grejor.
  • Anonym

"Den ena budgivningen blir ju helt förstörd och dom buden ingenting värda"

Hur får du till det? Om den som vann budgivningen drar sig ur, så är det den som kom nr2 som då 'vinner'.

Buda på ni, och buda på flera om ni vill. Ni har ingen som helst anledning att berätta det för mäklarna.

• Anonym

Anonym (Joho) skrev 2008-05-20 13:23:03 följande:

Till Anonym13: Den blir ju visst förstörd. Tänk om TS och nr2 har budat mot varann i säg 500.000 kr. Då skulle ju nr2 kunnat fått huset för 500.000 kr mindre och vill såklart ha huset till det billigare priset. Det kanske inte säljaren vill för h*n kanske tror att de som var med innan hade gått högre om de bara hade varit två kvar istället för tre. Och så får man börja om med budgivningen.(nu va ju 500.000 ett extremfall - men det är bara för att göra det extra tydligt)
    Det är ju inte alls säkert för nästa budgivning kan det likagärna vara 3-4-5 budgivare som trissar upp priset ännumer. Eller så vill ingen ha huset, eller så är fler intresserade just då, fler som kollat in huset osv.
  • Anonym

Nej, varför skulle man behöva göra om budgivningen?

Nr2 behöver ju inte heller stå fast vid sitt bud, om de inte vill. Inte heller nr3 eller nr5 heller.

Drar sig även nr2 ur, ja då är det nr 3 som hade högsta budet och så vidare. Att folk drar sig ur budgivningar är inget ovanligt, och heller inte att de ångrar sig innan kontraktskrivning. Det räknar man med när man har budgivning.

• Anonym

Nu fick jag mycket att tänka på men tack för alla olika åsikter!
    Det sista man vill är ju att stå där med två hus alternativt inget...

• Anonym

Nu fick jag mycket att tänka på men tack för alla olika åsikter!
    Det sista man vill är ju att stå där med två hus alternativt inget...

• Anonym
    Winnertaco skrev 2008-05-20 14:44:37 följande:
    Två hus att välja och vraka mellan och man har råd med båda? Låter som en drömsits för mig
    Haha, nej, det är just det. Man hade ju inte haft råd med två. Fast det hade kanske vart något? Bo varannan-vecka-vis.
  • Anonym
    Anghammarad skrev 2008-05-20 14:42:20 följande:
    Jag har aldrig haft betänkligheter mot att buda på två hus samtidigt under förutsättning att jag kunnat tänka mig att köpa vilket som helst av dem. Det har hänt flera gånger. Som redan är sagt så har du inga förpliktelser genom ditt bud, det är först när kontraktet är skrivet som du har det. Det är bara om du ger bud på ett hus du egentligern inte är intresserad av och där du aldrig haft för avsikt att slutföra köpet som det känns moraliskt fel.
    Absolut. Tanken är ju att vi ska ha något utav dem.
  • Anonym
    Winnertaco skrev 2008-05-20 14:47:46 följande:
    Jag menar alltså att man kan välja vilket man vill köpa, man har vunnit båda budgivningarna och kan köpa vilket som. Inte att man skulle köpa båda

Aaaah...

*skyller på min hårfärg*

• Anonym

hmmm misstänker att det är precis därför som min lghs försäljning gick i kras. den som vann budgivningen drog sig helt plötsligt ur och då ville nr 2 inte heller ha det, å nr 3 vägrade betala ens utgångspris. ska köpa/flytta in i ett hus om två v å sitter på en lgh som inte är eller blir såld inom en snar framtid. detta har faktiskt raserat mycket i mitt liv just nu, så ja ber er/TS att faktiskt tänka sig för innan ni budar på två objekt.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-05-24 10:47:15 följande:
    hmmm misstänker att det är precis därför som min lghs försäljning gick i kras. den som vann budgivningen drog sig helt plötsligt ur och då ville nr 2 inte heller ha det, å nr 3 vägrade betala ens utgångspris. ska köpa/flytta in i ett hus om två v å sitter på en lgh som inte är eller blir såld inom en snar framtid. detta har faktiskt raserat mycket i mitt liv just nu, så ja ber er/TS att faktiskt tänka sig för innan ni budar på två objekt.
    Ja, det kommer vi att göra!
  • Anonym

Vi vann budgivningen på en lägenhet som vi sedan drog oss ur på. Man kan väl säga att vi drogs med i den allmänna budgivningshysterin på nåt vis...inget vi är stolta över alls, vi skämdes otroligt mycket. MEN inget är bindande innan kontrakt skrivits och det kunde lika gärna varit säljaren som dragit sig ur och vägrat sälja till oss. Så ingen panik, om det skulle vara så att ni vinner båda budgivningarna så har ni rätt att dra er ur köpet.

Svar på tråden Kan man buda på två hus samtidigt? Vad händer om man vinner båda?