Linfröolja?
Hejsan
Jag har köpt linfröolja, fick tips att äta de istället för omega-3 kapslar. Men det är inte särskilt gott, är det någon som kan ge ett tips på hur man får i sig 1 tsk utan att känna smaken? kan man blanda ut den med något?
Hejsan
Jag har köpt linfröolja, fick tips att äta de istället för omega-3 kapslar. Men det är inte särskilt gott, är det någon som kan ge ett tips på hur man får i sig 1 tsk utan att känna smaken? kan man blanda ut den med något?
Man kan tex ha den som salladsdressing. Om du blandar i lite olika kryddor så kommer du inte att känna smaken alls. Annars är det bara att härda ut och svälja oljan som den är, om en vecka eller så kommer du inte tycka att det är lika illa. :)
Det finns annars en blandolja, som består av 60% raps och 40% lin. Den är mycket smakneutralare och funkar t.ex. bra att göra majonnäs av.
Jag har dock fått uppfattningen att vegetabiliska källor till omega 3 är mindre effektiva än fiskkällor. Men jag minns inte i detalj.
Tack så mycket, jag har prova de där med salladsdressing och det fungerar jätte bra. Tänkte om det fanns något annat sätt men man kanske blir van vid smaken efter ett tag =)
Hej hej! Blanda ner linfröoljan i fruktyoghurt, eller ta kapslar om du klarar av att svälja dem. Skulle dock hellre välja fiskolja=lättare för kroppen att utnyttja. Finns både flytande och kapslar.
jag konstigt nog tycker inte alls den är så farlig, jag tar 1 msk om dagen, 1 tsk låter lite, eller??!!
Tänk på att inte ha för högt intag av linfröolja, inte helt bra i för stora mängder