• Glass

*Jag har druckit oboy i hela mitt

Jag har druckit oboy i hela mitt liv (nästan), men det är ju ett handikapp. Jag kunde knappt äta mackor om jag inte sköljde ner dem med oboy. Det godaste som fanns(finns) är att doppa en barkis i varm oboy...

Sedan vi bestämde oss för att försöka göra barn, så slutade jag tvärt med oboyen. Det är jättesvårt verkligen och jag fick ett återfall .
    Anledningen till att jag slutade är att jag inte vill fortsätta med en vana som jag helst inte violl överföra till mitt barn. Det är ju onekligen inte det minsta nyttigt.

Hur gör ni andra eller planerar att göra?

• Svar på tråden *Jag har druckit oboy i hela mitt
  • Mirris

Åhh.. va gott med iskall Oboy!!!

Jag dricker det ibland (väldigt sällan) och sonen kan få till mellis nångång. En macka o Oboy... mycket mjölk o liiiite pulver!
    Dom ger ju sånt på dagis (iallafall på vårat) och det är ju så små mängder och inte varje dag så jag tycker inte det gör så mycket!
    Bara ungarna äter ordentlig mat förövrigt.

Jag hör till dom som tycker att den här socker/fett hysterin är lite väl uppsjasad!

• NinaFina

Min dotter (8 år) dricker o'boy ibland, men jag försöker göra hemgjord choklad istället med mjölk, socker (liiite) och kakao. Mycket nyttigare!

• Gustie

Min sambos barn får det till frukost och kanske mellanmål, men aldrig till middagen t ex. Det är ju jättegott med O´boy, det tycker jag med och jag fick det som liten till mellanmålen.

Men jag tror man ska begränsa det, inte ge dem det alltid, de ska kunna dricka vanlig mjölk också.

• Limpan1

Jag nästan _åt_ O´boy förut, ahde massor av pulver i, och det varje kväll! I mängder!
    Men så tänkte jag en dag att det här är inte bra.. men det var som ett behov varje kväll, jag kunde inte sova annars, trodde jag. men efter en Thailandsresa, utan o´boy, har jag slutat helt och hållet. Nu är det A-fil med musli som gäller i stället! Mina ungar dricker o´boy i måttliga mängder.

• Glass

Jag upplevde verkligen det som ett handikapp nu i vuxen ålder att jag ville dricka det till alla mackor. Det funkade inte med te eller något sånt.
    Det är det handikappet som jag inte vill ge mitt barn, sen att det inte är nyttigt är en annan aspekt som jag förtillfället inte tänkte på så mycket.

• norgesessan

när jag var liten drack jag bara vit mjölk på dagis, sen tyckte jag inte om det längre..jag kan inte dricka vanlig mjölk!! så jag har alltid använt oboy...fast sambon är sämre än jag....fast han dricker oxo vit mjölk...nu har jag gått over till jordgubbsmjölk..tycker detär gott... sonen får av och till, men det är så sellan...då får han så lite pulver at mjölken nestan inte färgs alls...jag själv drack det varje dag när jag var mindre...fast jag åt dåligt oxo, så mina foräldrar var tvungna att ge efter, så jag iallafall fick i mig mjölk....jag är så glad sonen ätar allt, och dricker allt, och hoppas han fortsätter med det...sambon var också svår med mat när han var liten....

• kattis81

till kvällsmaten (macka) så dricker vi alltid oboy, både jag, sambon och hans två pojkar. jag vet inte hur gammal min dotter kommer vara när hon får smaka på oboy, men det är ju onödigt att börja innan hon ber om det tycker jag.
    =)

• Saga å Filippa

Nej, drack Oboy sällan och det för även våra barn, dessutom har vi gått över till Fazer Dumle, den är godare . Jag är nog skadad efter att min far har jobbat på Marabou sen -70, samt att jag själv har hunnit med 10 år där .

• mina barn

Jag har druckit det nån gång till frukost (sen sonen föddes), min son har aldrig fått det ( två år ).
    Han har frågat nån gång vad det är, men accepterar att han får dricka det när han blir större. Skulle inte ge honom det än, tycker det är onödigt.

• norgesessan

fast, nåt måste jag då få dricka...dricker inte te, eller kaffe..på jobb dricker jag bara vatten...mamma drack "kaffe" när jag var liten..det var tab...med peanötter i..hon sa det var hennes kaffe...fast efter at jag gick over till jordgubbsmjölk kan jag gå flera dagar utan....sambon gick in i affären igen for att handla en refill for at ha nesta morgon...(vi glömte det i affären) jag sa at jag kunde handla på formiddagen dan efter.....så kan det gå....

Svar på tråden *Jag har druckit oboy i hela mitt