• pelagonia

Förstoring från Önskefoto ?

Tänkte beställa en förstoring..antingen 30*40 eller 50*70.
    Jag skall skicka med ett kort på sonen som är 13*18.

Hur blir kvaliten ? Någon med erfarenhet ?

Våran Viktor kom den 3/1 till Världen !!
  • Svar på tråden Förstoring från Önskefoto ?
  • Alle
    pelagonia skrev 2008-05-20 11:16:07 följande:
    Tänkte beställa en förstoring..antingen 30*40 eller 50*70.Jag skall skicka med ett kort på sonen som är 13*18.Hur blir kvaliten ? Någon med erfarenhet ?
    Kortet du vill förstora är alltså 13x18 och en framkallad bild, inte en digital fil?
    Det borde inte vara några problem men är den tagen analogt så blir det bättre om du skickar negativet istället, och är den digital ursprungligen så är det bättre att skicka den i fullformat.
    Står det några tips på Önskefotos hemsida?
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Julutzi

Vi har alla våra bröllopsfoton där ifrån och vi är jättenöjda med kvaliteten.... Jag beställde 30*40...

Mamma till Julia 030527 och Emilia 080108
  • Julutzi

Ok.... vi skickade in digitala bilder så det vet jag inte då....

• pelagonia

Bilden jag skall skicka in är ett foto från en fotograf..men han vill ha 450 kr för en 30*40 och vi skall göra 3 stycken till oss och släkten och det är mycket pengar.
    Så jag skickar in en orginal bild från fotografen. Tror ni det kan bli bra ?

• Alle

Fotografen äger bilden och du får inte framkalla hans bilder utan tillstånd. Copyrightbrott, så tillvida du inte vet säkert att du har fått rättigheteran till bilderna,

• Julutzi

Jag tänkte också att jag ska göra det, så jag är också lite nyfiken på om det blir bra..... Har bilder på den ena dottern från fotograf och ska snart ta på den andra! Mycket billigare att skicka in ju!

• Julutzi
    Svar på #5
    Alle skrev 2008-05-20 11:24:38 följande:
    Fotografen äger bilden och du får inte framkalla hans bilder utan tillstånd. Copyrightbrott, så tillvida du inte vet säkert att du har fått rättigheteran till bilderna,
    Jasså, får man inte det????
  • Alle
    Julutzi skrev 2008-05-20 11:25:36 följande:
    Svar på #5 Jasså, får man inte det????
    Nej, tyvärr.
    Jag förstår dig ur båda synvinklar.
    Men de jobb jag gör - där äger jag bilderna om jag inte väljer att sälja/ge bort rättigheterna till bilderna.
    När dottern döptes så var en god vän fotograf och hon gav i doppresent rättigheterna till bilderna och jag har gjort så när jag fotade svågerns bröllop.

Just extrabeställningar och förstoringar är en stor del av fotografens inkomst och han beställer från leverantörer som han vet ger ett önskat resultat.
    Sen, bakom de där pengarna, ligger inte att bara beställa utan även själva efterarbetet med bilden.
  • Alle

Tillägg - som fotograf skulle jag själv aldrig göra så, att själv beställa kopior/förstoringar av bilder som jag själv inte äger rättigheterna till.

• pelagonia

Alle = Så skall jag fråga fotografen om jag bilderna är mina ?

• skorpionen80
    pelagonia skrev 2008-05-20 11:52:17 följande:
    Gör det, men förvänta dig att du får betala rätt mycket om du vill ha rättigheterna - mer än en förstoring.

Tänk på att om du beställer en förstoring hos honom så efterarbetar han bilder + att han har en högupplöst kopia. Visst, det kommer bli dyrare, men å andra sidan kommer bilden och kvalitén bli mycken bättre. Det lönar sig =)
  • Alle
    pelagonia skrev 2008-05-20 11:52:17 följande:
    Skorpionen gav ett alldeles utmärkt svar
Svar på tråden Förstoring från Önskefoto ?