• Leo75

Ni som använder termos...

Jag undrar hur ni gör som har med vatten i termos som ni blandar ersättning med.
    Kokar ni först termosen, sedan kokar upp vatten som får svalna till 37 grader och häller på termosen, tar med denna och blandar sedan med pulver i flaskan när det är matdags?
    Jag behöver lite bra tips på hhur man gör när man ska iväg och ingen micro finns närvarande... Känns som att vattenbad tar lång tid, eller?

• Svar på tråden Ni som använder termos...
  • miababia

jag kokar upp vatten, låter det svalna till ca 45 grader och häller på termosen. sen när det är dags häller jag på vattnet i flaskan i med pulvret  och skakar.
    vi har en liten termos på 2.5dl som varit lagom när vi bara ska ut en liten sväng. 

• mommy

Vi kokar nytt vatten varje dag. Låter det stå och svalna i vattenkokaren till lagom temperatur inte för svalt för då har de hunnit bli kallt i termosen innan dagen är slut. helst lite lagom varmt. Så blir det perfekt när det har stått i termosen under dagen, då blir det rumstemperatur.

Sedan häller vi från termosen och blandar pulver under hela dagen. Dagen efter kokar vi nytt och samma varje dag.

• Linsis

Vi kokar vatten och häller det direkt i termos. Sen har vi med kallt vatten i en flaska och blandar i nappflaskan till lagom temp.
    Perfekt, och så räcker det med en mindre termos.
    Om jag bara ska iväg en kortis, så har jag ätvarmt vatten i termosen.

Om man har ljummet vatten i termos, så är det viktigt att diska ur innan med kokande vatten. För annars växer bakterier väldans bra i de temperarurerna...

• Tjofsen

Jag kokar upp vatten, ställer in termosen i kylen och häller upp mängd och pulver...låter stå och svalna. Eller så förbereder jag flaskor och har i kylen, microvärmer till lagom temp och serverar.

• Anneyim

Jag har halva flaskan fylld med kallt kokt vatten och när det är dags för mat fyller jag upp med varmt vatten från termos, i med pulver o skaka!!

• Midwinter

Jag kokade upp vatten, lät det svalna. När jag kunde ha i mitt lillfinger utan att det brändes hällde jag det på termosen. Sen i flaskan, ner med pulver och skaka om.

Kokade aldrig termosen

• Leva

När jag skulle ha med välling och inte hade tillgång till micro, så gjorde jag så här:

Först experimenterade jag mig fram till hur mycket kokhett vatten (från termos)och hur mycket rumstempererat vatten jag skulle blanda för att det skulle bli lagom ättemperatur. Det varierar ju från barn till basrn hur varmt de vill ha.

När jag visste det, blandade jag vällingpulver och rumstemperat vatten och hällde upp i nappflaskan.

Sedan var det bara att ta fram termosen med det kokheta vattnet och hälla i den färdigblandade vällingen när barnet blev hungrigt. Och skaka om ordentligt så det blandade sig. Funkade helt perfekt!

Kram, Leva

Svar på tråden Ni som använder termos...