Inlägg från: Pumanprinsen |Visa alla inlägg
  • Pumanprinsen

Alla Göteborgare, se hit, måste få hjälp! VIKTIGT!!!

Hej!

Vi bor i Kortedala och trivs jätte bra.
    Tvekade väldigt mycket innan jag flyttade dit för ca 2 års sen när jag träffade min man.

Men nu ångrar jag mig inte. Vi har en stor trea på 84 kvm med inbyggd ugn, stora ytor och en riktigt fräsch lägenhet.
    Sen kan jag tillägga att det beror lite på vart i Kortedala man bor, finns visa delar som jag har sett som jag inte alls skulle kunna tänka mig att bo på.

Nåt mer du undrar om så bara att fråga på

• Pumanprinsen

Skottlossning för jämnan?
    Märks vilka fördomar folk har.

MarieHJ skrev 2008-05-21 08:03:37 följande:
    Högsbo är nära till både stan och havet=) Ligger imellan majorna och Frölunda. Flyttade själv till Mölndal för 5 månader sen och trivs oerhört. I mina ögon går ställen som Gårdsten,Kortedala,Bergsjön helt bort! Har vänner som bor åt det hållet och det är ju skottlossning där för jämnan. Sist var iaf för 2 veckor sen i gårdsten. Örgryte är ju Väldigt eftertraktat! Där är lugnt och barnvänligt + väldigt nära till stan!
  • Pumanprinsen

Jag blev inte sur.. Tycker bara att det är synd att folk tror att det händer mer saker i dessa områden än andra.

Vilket verkligen inte är fallet.

MarieHJ skrev 2008-05-21 08:27:27 följande:
    Förlåt om du blev sur, men för 2 veckor sen var det skottlossning i gårdsten sen var det väl några journalister som blev hotade efter ett reportage om någon misshandel åt det hållet för ett tag sen. Sen var det ju en polisstation som blev beskjuten där för 5-6 månader sen? Har hört att det är en del gäng problem där. Det är väl nyheterna som har givit mig fördomarna.. jag har själv bott i Frölunda innan i hela mitt liv och runt Frölundatorg och opaltorget är inte heller speciellt lugnt! rekomenderar ingen med barn att flytta dit heller..
  • Pumanprinsen

Vad jag menade var att där vi bor så är det super lugnt och ett fint område med barnfamiljer och trevåningshus.

Vilket inte alls stämmer in på den bilden MarieHJ har med att det skulle vara skottlossning för jämnan.

Flippiliflopp skrev 2008-05-21 08:34:24 följande:
    Jamen skit händer väl överallt? Jag har bott i både Malmö och Stockholm så sådant är man väl van vid, men jag vill bo i ett lugnt område, sen kan man aldrig komma ifrån att det händer skit runt omkring.
  • Pumanprinsen

Jag tror mer på att det är folks fördomar som gör att dessa områden får dåliga rykten.

Visa uttrycker som om hur farligt det är fast dom aldrig har varit drä innan.

• Pumanprinsen

Varför tar ni inte en dagstur runt om i områden? så får ni själva en bild.

Flippiliflopp skrev 2008-05-21 08:40:57 följande:
    Jag vill bara göra er upplysta på en sak; jag har inga fördomar mot er som bor de beryktade förorterna MEN eftersom vi inte känner till områdena och förorterna så väl så lyssnar man mycket till det folk säger och går efter det och det är enbart pga. säkerhet för vår dotter. Vi kan ju inte bilda oss en egen uppfattning förrän vi först är på plats. Och jag tycker inte det behöver säga ett dugg om personen som bor i ett beryktat område.
  • Pumanprinsen

Inte så lätt då..

Flippiliflopp skrev 2008-05-21 08:43:58 följande:
    Inte så lätt för vi bor i Uppsala och har inte tid att åka dit förrän vi måste flytta dit. :o) Vi är fullbokade varenda helg framöver och sen har vi ett bröllop i juli, så tyvärr. Annars hade vi självklart gjort det :o)
  • Pumanprinsen

Jag har också hört bra om Mölndal... och har ett par vänner som bor där.
    Nackdelen som jag ser det är att det är en bit från stan om du inte bor nära där kollektivtrafiken går.

• Pumanprinsen

En av dom bor i lägenhet och det ligger så dumt till tycker jag, man får gå ca 15 min innan man är i hållplatsen.

längtar efter familj skrev 2008-05-21 08:50:26 följande:

Fast då får man typ bosätta sig på landet i mölndal om man inte ska få bussförbindelse med centrum och där med fortsättning till Göteborgs innestad.
  • Pumanprinsen

Kan man säga

längtar efter familj skrev 2008-05-21 09:02:21 följande:

Oki, vad synd. Men de kanske har otur. Men det kan man ju kolla upp när man väljer bostad via karta så att man slipper långa avstånd om man inte vill ha det (tips till TS)
    Precis! skriv så fall in ev adress och jämför det på www.vasttrafik.se
    Så står det hur långt till centrum det tar..
  • Pumanprinsen

Jga har tidigare bott på Eketrägatan och där är det jätte fint!

• Pumanprinsen

Jag flyttade därifrån för två år sen och jag såg aldrig några knarkare.

Glamrockare skrev 2008-05-21 15:04:37 följande:
    Rätt så fint men mkt pundare tycker jag. Mina farföräldrar bodde precis vid eketregatan och där var hur mkt knarkare som helst när man var där.
  • Pumanprinsen

Snacka om fördomar.

ludenben skrev 2008-05-21 15:07:21 följande:
    jag skulle rekommendera att man håller sig borta från Angered, särskilt gårdesten, hammarkullen, hjällbo och lövgärdet. Även att man håller sig borta från kortedala, bergsjön, frölunda och hela hisingssidan efter backaplan i riktning åt länsmansgården. Även bort från Backa. Alla Göteborgs ghettoställen med andra ord. Bor i Angered så jag vet hur det är. Nån nämde skottlossningar längre bak i tråden och det är tyvärr sant. Det är skit här hela tiden men vissa vill blunda för problemen. Så ts flytta till bättre områden. Har man råd, hellre betala mer för sitt boende än bo billigt men otryggt.
  • Pumanprinsen

Undra om han själv har sett eller har bott i några av dessa områden?

Flippiliflopp skrev 2008-05-21 15:11:22 följande:
    Jo jag fick ett mail idag från en vän i Gbg och han skrev att AngeredBergsjönKortedalaRannebergenska man helt enkelt hålla sig lååååångt borta ifrån och oavsett vad alla andra skriver här så lyssnar vi på honom för han känner oss och vet på ett ungefär vart vi passar in och skulle känna oss trygga :o)
  • Pumanprinsen

Men du namngav mer än Angered, Biskop och Bersjön som "Getto" som är dom 3 ställerna som du har erfarenheter om.

Jag har också bott i Angered, Backa och Hisingen mfl och att säga allt är getto tycker jag är fel för det finns mycket fina och lugna delar i dessa områden.

ludenben skrev 2008-05-21 15:30:04 följande:
    fördommar?? jag bor ju i angered. Pappa bor i biskop... man kan väl inte ha fördommar mot ett ställe man bor på?? då kallas det ju erfarenhet. Jag har vart för mycket i bergsjön för att säga att där är jag inte känner mig trygg. Farmor bor i backa... ja kallar du det fördommar?? jag  har bildat mig en uppfattning efter att ha bott i angered sen 1983, sett hur det var bra en gång i tiden för att brytas ner mer år efter år.
  • Pumanprinsen

Tar inte illa upp men jag tycker det är så synd att människor som aldrig har bott i visa delar uttrycker sig och lägger hela områden på en kant och säger att dom är dåliga.

Flippiliflopp skrev 2008-05-21 15:36:02 följande:
    Varför tar du illa upp? Folk får väl tycka vad dom vill och det är ju inget angrepp mot dig. Det behöver inte säga ett dugg om någon som bor i ett beryktat område som jag tidigare har nämnt.
    Ist för att säga att alla dessa områden är dåliga så ska man kanske besöka dom innan man säger nåt.
  • Pumanprinsen

Jag bodde i körkarlens gata i HisingsBacka för några år sen i en bostadsrätt. Trivdes jätte bra där. Mycket äldre och barnfamiljer var det då ifall.
    Finns ett annat område i närheten som heter Blåstaden. Min mans gammelmormor bor där och lika lugnt där med.

Svar på tråden Alla Göteborgare, se hit, måste få hjälp! VIKTIGT!!!