någon som vaccinerat sig mot TBE under graviditet?
undrar... för jag har precis beställt tid för min tredje vaccination och är i vecka 17...
undrar... för jag har precis beställt tid för min tredje vaccination och är i vecka 17...
Jag frågade min BM om det och hon sa att man inte ska göra det under graviditeten men hon kunde inte svara på om man kunde göra det då man ammar.
Vi bor oxå i ett riskområde så jag hade velat börja vaccinera mig i vår men valde att vänta. Men om du redan har tagit två sprutor så tror jag du har ett ganska bra skydd redan. Det brukar vara så med tre-stegs vaccinationer!
Jag har också hört att man inte ska vaccinera sig om man är gravid. Jag avstår eftersom vi försöker för fullt, har vi tur så är jag gravid ...
Fråga din barnmorska och vaccinationskliniken om råd. Om man läser här så verkar det ju faktiskt inte finnas indikationer på att det skulle vara farligt:
www.medscinet.se/infpreg/specinfo/main.asp
Jag skulle ha tagit min andra vaccinationsspruta i början av maj, men fick ett klart nej! Ingen vet hur vaccinet påverkar barnet i magen!! Ingen vill ju ha TBE, men jag får lugnt vänta ett år eller mera och sedan börja om med vaccinationerna igen. Även jag bor i riskområde för TBE, men försöker tänka positivt i alla fall. Måste försöka vara försiktig. Vi har två katter som med jämna mellanrum kommer hem med fästingar så det gäller att se upp!
Informativ länk http://www.medscinet.se/infpreg/specinfo/main.asp?topic=31#1
Jag fick inte ta sista, eller det fanns i alla fall ingen som ville ge mig den. Så det blir till att börja om efteråt med sprutorna.
Har inte tagit någon själv under själva graviditeten men det ska inte vara någon risk att ta den men det bästa är ju om man kan vänta till efter förlossningen.
Känner en som har fått sprutan i v. 20 eller nåt . Hon är nu i v. 38+ så länge mår hon och barnet bra...
Skulle boka tid för TBE-vaccinering häromveckan men fick blankt nej när de fick veta att jag är gravid. Jag skulle därför inte göra det om jag var du.
Vaccinerade mig då jag inte visste att jag var gravid. Är ett dött vaccin så ska inte vara någon fara. Anledningen till att de säger nej är som med de flesta läkemedel att inga studier gjorts...
Hej, är i vecka 8 och tog min första spruta för tbe i början av min graviditet när jag inte visste om. Skulle ta min andra idag men blev lätt avrådd. Jag fick bestämma själv och valde att tänka på saken. Bokade en ny tid till nästa vecka.
Vad tror ni? Hört något?
Skulle tagit en påfyllnadsdos nu men är geavid v 37 och blivit avrådd att ta tills barnet är ute !
Gammal tråd ser det.
Men tog ni sprutan du som undrade ;)
Är mellan missfall och ägglossning så funderar starkt på att ta tredje sprutan här i mellan bebis verkstan. Vad skulle ni gjort?
Tacksam för svar. Klurar fram å tillbaks, om det kan påverka befrukting och utveckling till v 12