• busfamiljen

Hur pass tama blir marsvin?

Hej

nu har vi haft våra två marsvinshonor i några veckor. Jag undrar, ni som haft marsvin, hur pass tama blir dem? Kan de bli så tama att de kommer fram till en när man sticker in handen osv. Den ena av de två marsvinen hoppar upp i knäet när den är ute men inne i buren är det ingen som kommer. Båda två sticker och är jätte rädda.
    Vill att de ska våga komma fram och hälsa.
    Jätte tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur pass tama blir marsvin?
  • Heavenlyfaith

Jag har haft mååånga marsvin. Vi hade uppfödning o som mest hade vi 11 stycken samtidigt.

Det viktiga är att i början hålla på med dom så mycket som möjligt. Gosa med dom o låt de springa löst omkring er på golvet så att de blir trygga o känner sig "hemma". Det är svårt att forma dom senare så väldigt viktigt att göra det på en gång.
    I buren är de oftast lite skygga för att man kommer med sin stora hand ovanifrån på deras territorium. Ute ska man bemöta dom på deras nivå framifrån så de känner jämlikt läge.

• Heavenlyfaith

Det är ju så härligt när de är tama o springer som en hundar hemma o kommer när man ropar till o med
    De kan verkligen bli riktigt tama om man lägger ner energi o kärlek i dessa små liv

• Pansarhamster

Hade ett marsvin som blev nio år

Hade alltid godis i handen när jag stoppade ned den i buren. Vande honom sedan han var liten. Sedan var han aldirg rädd när jag stoppade ned handen utan kom fram för att kolla om det var godis i den!

Han brukade gå lös i mitt rum och kom gärna upp o klättrade på en om man satt på golvet. Pratglad om man härmade hans ljud.

Han var verkligen supertam, men jag tror precis som Heavenlyfaith att man måste börja när de är små.

• MosieSassa

Hej!
    Marsvin blir helt vad man gör dem till
    Jag har haft marsvin i snart 11 år, föder nu upp sen ett antal år tillbaka.
    Vissa marsvin blir jättetama och kommer alltid fram för att kolla om man har nåt gott med och andra springer och gömmer sig men de flesta av dem brukar komma fram efter en iten stund för att kolla om man har nåt gott med, nyfikenheten brukar vara större än rädslan

Ett tips är, precis som Pansarhamster, att alltid ha någon god grönsak /tex gurka, bladpersilja, maskros, paprika) med när ni öppnar buren och stoppar ner handen, de lär sig fort och snart kommer de förvänta sig en smaskig belöning så fort buren öppnas

• Pikaur

Min lilla Simon knallade efter som en liten jycke på små promenader Inga koppel eller selar behövdes. Döskönt! Men gick jag ett par steg för långt fram och han inte hann med på sina söta små korvtassar så skrek han helt sjukt högt för att han blev förbannad. Ville alltid vara nära och med hela tiden Det enda jag gav honom var god mat och vääääldigt mycket kärlek. Tyvärr blev han dålig och dog bara 3 år gammal

• vargavarg

Vi har marsvin. Jag har haft sen barn från o till. Ofta är de ju livrädda men det går att få dem att komma fram om man sitter ofta, är lugn och lockar med frukt/grönsak. Åtminstone har ett av mina marsvin kommit fram utan att få godis när man satt sig vid buren. Tålamod o tid.

• DalaPetra

Svärmors marsvin var som en hund, kom när man ropade, sprang efter hemma, gosade etc etc så nog kan de blil väldigt tama och keliga.

Svar på tråden Hur pass tama blir marsvin?